Enge: Závodění mi chybělo, ale hodně jsem se naučil

Radek Vičík Radek Vičík
7. 3. 2014 5:00
Tomáš Enge se po 18měsíční pauze zaviněné trestem za doping vrací na okruhy zase jako závodní jezdec.
Tomáš Enge a jeho černé Lamborghini Gallardo GT2 za bratru 320 000 eur.
Tomáš Enge a jeho černé Lamborghini Gallardo GT2 za bratru 320 000 eur. | Foto: Radek Vičík

Praha - Tomáš Enge se po 18měsíční pauze zaviněné trestem za doping vrací na okruhy zase jako závodní jezdec. Pauzu trávil jako testovací jezdec týmu Reiter Motorpsort a manažer v jedné osobě.

"V loňském roce téměř nebylo týdne, abych v něm netestoval na okruhu. K tomu jsem ještě zajišťoval účast na některých závodech a jako člen tovární podpory cestoval po světě a věnoval jsem se našim klientům. Ale závodění mi moc chybělo, jsem na něj natěšený," řekl 37letý závodník, který i více než 12 let od GP Itálie 2001 zůstává jediným Čechem ve formuli 1.

Jak jste před rokem a půl prožíval celou kauzu kromě pozitivního dopingového nálezu a následným zákazem startů?

"Pozitivní nález jsem měl po závodě šampionátu FIA GT1 na okruhu Navarra, což jsem se dozvěděl asi tři týdny po odběru. Požádal jsem o přezkoušení vzorku B, ale ten byl také pozitivní. Sice jsme spolu s lékařem dodali spoustu materiálů o tom, že se zakázaná látka nacházela v léku, který jsem měl předepsaný na vysoký tlak s kombinací jiných léků. A v podobném duchu zní i konečná zpráva FIA, ale trestu jsem neunikl.

Co jste tedy dělal těch osmnáct měsíců, když jste nesměl závodit?

"Bohužel nevyšlo ani odvolání v půlce testu, abych se mohl za volant vrátit dřív. Ale to už jsem byl v plném pracovním zatížení v týmu Reiter Engineering včetně testování. Jen mi nezbývalo nic jiného, než počkat, až uplyne celá doba trestu. Ale hodně jsem testoval, vyvíjel jsem auta a baví mě to. Je to jiná stránka věci. Už to není tak, že přijdu k autu s helmou, sednu do něj a odjezdím trénink nebo závod."

Byl to váš druhý dopingový trest po kauze s marihuanou v roce 2002. Nebál jste se, že vám definitivně zhatí kariéru?

"Samozřejmě to na ni nějaký dopad mělo a má, ale já se s tím musím poprat. Celý rok jsem se snažil připravovat na návrat a čelit tlaku ze strany fanoušků a lidí, kteří mě chtějí vidět na závodních tratích."

V krizové chvíli se ale za vás tým Reiter postavil...

"Ano, majitel týmu pan Reiter mě zná už dlouho. Závodil jsem za něj už v roce 2008 ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa. Zná moje schopnosti, neodvrátil se ke mně zády a dostal jsem od něj šanci. I když tu jsem dostal už jako závodník na začátku roku 2012. Ale něco se stalo a on se mnou chtěl spolupracovat dál a opravdu spolu spolupracujeme. Jeho přístup pro mě byl zadostiučiněním. Když jsem mu oznámil, co se stalo, on na to reagoval slovy: To nevadí, budeš mí nějaký trest a po něm se k závodění vrátíš a mezi tím u mě budeš vyvíjet závodní vozy a eventuálně pracovat pro zákazníky."

Vzhledem k nově získaným manažerských schopnostem přijde teď na závodní okruhy trochu jiný Tomáš Enge?

"Hlavně mi spíš práce přibude. Kromě toho, že se závodů budu muset zúčastňovat jako jezdec, budu je i trošku organizovat. Celá naše výprava do Ameriky na seriál Pirelli World Challenge je na mých bedrech. Je to můj projekt v rámci týmu, protože v Americe jsem několik let závodil a znám tam spoustu lidí i poměry. Je to pro mě nová výzva. Doufám, že se mi podaří skloubit obě věci na výbornou."

Dovedete si představit svoji budoucnost jako týmový manažer?

"Myslím, že ano. Závodit můžu ještě deset, patnáct let. Můj týmový kolega Peter Kox teď oslavil padesátku a jezdí pořád rychle. Ale v závodním prostředí můžu zůstat i potom, ať už v roli manažera týmu, jezdců, mentora nebo třeba kouče."

Jste po špatných zkušenostech pozornější ve výběru léků, které užíváte?

"Teď už jsem extrémně opatrný, kontroluju si i prášky na bolení hlavy. Některé léky ale musím brát pořád. Před prvním závodem plánuju, že si nechám sám udělat testy, protože beru sice jiné léky, ale chci mít jistotu."

Jaké jsou vaše plány pro letošní "návratovou" sezonu?

"Zatím je všechno spíš ve fázi jednání. Vstoupím do ní v prvním podniku Pirelli World Challenge, což je zámořský šampionát závod vozů GT, v nichž se ale na rozdíl od Evropy piloti nestřídají. Pojedu poslední březnový víkend na městské trati v St. Petersburgu na Floridě. V minulosti se mi tady ani v IRL ani v American Le Mans Series nedařilo a nedojel jsem do cíle, tak to snad teď protrhnu. V Americe máme za cíl prorazit s naším vozem Lamborghini Gallardo GT2 na místní trh. Je možné, že tam ještě pojedu další závody, ale to bude záležet na situaci.

V Evropě pojedu v Blancpain Endurance Series, což je seriál  tříhodinovek. Tady se budu střídat s Albertem von Thurn und Taxisem a Peterem Koxem. Pojedeme s naším nejnovějším projektem, Chevroletem Camaro GT3. A protože se 195 cm vysoký Thurn und Taxis do prostorného Camara zamiloval, ještě jednáme o společném startu v německém seriálu ADAC Masters."

Jste známý specialista na čtyřiadvacetihodinovky, pojedete některou z nich v tomto roce?

"Protože jsem smluvním jezdcem stáje Reiter, tak pro mě Le Mans i Nürburgring nepřipadají v úvahu. Takže snad 24 hodin ve Spa. Měl jsme nabídky jet letos Le Mans, ale dal jsem přednost být stálým jezdcem u Reitera. Nejsem příznivcem vychloubání typu ‘oslovil mě ten a ten, kde já mohl jet', takže prozradím jen to, že jsem za ten tým v Le Mans už úspěšně startoval. Fanoušci si to už domyslí sami (smích)."

Plánujete po odmlce také start na domácím okruhu?

"Regulérní závod jsem jel naposledy v Brně při světovém šampionátu FIA GT1 v roce 2010. Ale letos bych se na Masarykův okruh měl vrátit v červnu na závod seriálu Euro GT Sprint, který bude doplňkovým podnikem šampionátu Euro V8 Series."

Tomáš Enge

Narozen 11. září 1976 v Liberci, otec Břetislav je mistrem Evropy cestovních vozů.

Jediný český pilot F1  v historii, ve voze Prost absolvoval v roce 2001 Velké ceny Itálie, USA a Japonska.

Největší úspěchy kariéry: v roce 2003 vítěz třídy GTS v Le Mans; vítěz čtyř závodů MS FIA GT1, v letech 2010 a 2011 celkově jedenáctý. Jediný český vítěz závodu formule A1 GP Vítěz dvou závodů třídy GT1  v rámci American Le Mans Series. V letech 2001 a 2002 třetí v konečném hodnocení šampionátu Formule 3000.

V sezoně 2002 měl pozitivní test na THC po závodě F3000 v Maďarsku, kvůli kterému přišel o titul šampiona. Druhý pozitivní dopingový nález měl v květnu 2012 po závodě MS FIA GT1 v Navaře, po kterém přišel 18měsíční trest.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy