Enge pojede závod 24 hodin v Daytoně

Radek Vičík Radek Vičík
13. 12. 2006 12:20
Praha - Český automobilový závodník Tomáš Enge pojede koncem ledna vytrvalostní závod 24 hodiny v Daytoně. Jeho účast ve středu potvrdila stáj Samax.
Tomáš Enge.
Tomáš Enge. | Foto: Reuters

Podnik je součástí série GrandAm, kde se Enge stane první českým závodníkem v historii. Pětinásobný účastník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans bude pilotovat prototyp Riley&Scott Mk.XI, který si vyzkoušel už minulý týden při testech v miamském Homesteadu.

"Je to dobré auto a je s ním pěkné svezení. Vzhledem k pravidlům je výkonnější než vozy třídy GT1, ale je s ním na trati víc práce. Skvěle se ovládá, ale nemá téměř žádnou přilnavost. Kromě malého zadního spoileru nemá totiž skoro žádné aerodynamické prvky," uvedl jezdec.

V Miami se nakonec svezl jen hodinu, protože jeho vůz trápily technické problémy. "Tým měl k dispozici dva stroje. V druhém jezdil Patrick Carpentier, a dával mi tak vteřinu na kolo. Ale když přesedl do mého, byl rázem o půl vteřiny pomalejší než já," řekl Enge.

Kanadský závodník také testy předčasně ukončil. "Hned v prvním kole vyjel mimo trať a po pěti okruzích se vrátil do boxů s tím, že se tohle auto nedá řídit. Bylo přetáčivé a ještě přišly problémy s motorem. I tak jsem ale spokojený, pěkně jsem si zajezdil," zhodnotil český jezdec testy.

Tomáš Enge se svým vozem Aston Martin DBR9 v boxech v Le Mans.
Tomáš Enge se svým vozem Aston Martin DBR9 v boxech v Le Mans. | Foto: Reuters

Enge přichází do zavedené zámořské stáje, která v seriálu GrandAm nasazuje vedle vozu Riley&Scott i Porsche třídy GT3. Mezi jezdci panuje velká konkurence, pro stáj vedle Carpentiera pracuje i bývalý pilot F1 Stefan Johansson ze Švédska či venezuleská závodnice Milka Dunová.

Právě s ní a Carpentierem by se Tomáš Enge mohl v Daytoně střídat. "Zatím ale složení posádky potvrzené nemáme," uvedl jeho manažer Antonín Charouz.

Před náročným celodenním závodem je podle účastníka řady vytrvalostních podniků nejdůležitější mentální příprava. "Nejde jen o moje myšlení, ale také o organizaci týmu. Aby, až vystoupím z vozu, bylo zajištěno vše, co potřebuji. Tedy od masáže a místa pro spánek až třeba po nové oblečení," vysvětlil.

Za 24 hodin je sice při tříčlenné posádce jezdec na trati "jen" osm hodin, ale moc toho nenaspí. "Letos jsem v Le Mans usnul až někdy o půl páté ráno, ale v šest jsem zase musel být vzhůru. I když se jezdci střídají po dvou hodinách, nemáte zaručené čtyři hodiny volna."

A proč? "V depu nejdřív s mechaniky a inženýry rozebíráte chování vozu, pak přijde relaxace či masáž a připravený musíte být už 45 minut před plánovaným střídáním. Nikdy nevíte, co se stane, a váš kolega bude muset přijet do boxů dřív," dodal Enge.

Kokpit formule A1 GP vymění Tomáš Enge v Daytoně za sportovní protoyp.
Kokpit formule A1 GP vymění Tomáš Enge v Daytoně za sportovní protoyp. | Foto: BPA

Vůz Riley&Scott Mk.XI pohání osmiválcový motor Pontiac, který je odvozený ze sériového vozu Chevrolet Corvette. Podle stránek Samax Motorsport stojí 375 000 USD.

Vozy jsou v GrandAm děleny do třídy DP (prototypy) a GT (sportovní vozy). Engeho stroj patří mezí výkonnější kategorie DP.

Čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně se jede 27. až 28. ledna, ale na testy musí být jezdec v Americe už 2. ledna. Vypadne proto z českého týmu A1 GP pro podniky v Austrálii a Novém Zélandu, kde ho nahradí Jaroslav Janiš.

O tom, kdo bude druhý pilot, zatím rozhodnuto není. Manažer Antonín Charouz má na výběr mezi svým synem Janem a Tomášem Kostkou.

 

Právě se děje

Další zprávy