"Formule 1 se střechou" se propadá do krize. V prestižním DTM zůstane jediná značka

Radek Vičík Radek Vičík
28. 4. 2020 20:30
Ještě loni závodily v německém šampionátu cestovních vozů DTM vozy tří značek. Příští rok zřejmě zůstane jen BMW a další budoucnost prestižního seriálu je značně nejistá.
Všechny vozy Audi RS5 Turbo DTM v sezoně 2019
Všechny vozy Audi RS5 Turbo DTM v sezoně 2019 | Foto: Audi Motorsport
Start závodu DTM na Norisringu 2019 | Foto: DTM Media
Sébastien Ogier ve voze Mercedes-AMG C 63 DTM v závodě DTM na Red Bull Ringu 2018. | Foto: DTM Media
Alessandro Zanardi slaví páté místo v závodě DTM v Misanu. | Foto: BMW Motorsport
DTM 2017: Mattias Ekström (Audi) | Foto: DTM media
DTM 2016, Zandvoort: Augusto Farfus, BMW M4 DTM | Foto: DTM Media
DTM 2017 | Foto: DTM Media
DTM 2016: Marco Wittmann, BMW | Foto: DTM Media
DTM 2011: Susie Wolffová, Mercedes | Foto: DTM Media
DTM 2015: Pascal Wehrlein | Foto: Daimler Media
DTM 2015: start | Foto: Daimler Media
DTM 2015: grid girls | Foto: DTM Media
DTM 2015: Timo Glock, BMW | Foto: DTM Media
DTM 2015: Maxime Martin, BMW M4 DTM | Foto: DTM Media
DTM 2015: Edoardo Mortara (Audi RS 5 DTM), Pascal Wehrlein (Mercedes-AMG C63 DTM) a Martin Tomczyk (BMW M4 DTM) | Foto: DTM Media
DTM 2015 | Foto: DTM Media
DTM 2015: Mattias Ekström, Audi RS5 DTM | Foto: Audi Motorsport
DTM, Norisring 2012: Martin Tomczyk, BMW M3 DTM | Foto: BMW AG
Grid girls | Foto: DTM Media
Susie Wolffová, Ralf Schumacher, Bernd Schneider a Gary Paffett (2008) | Foto: Daimler Media
DTM Moskva 2013: Mike Rockenfeller, Audi | Foto: DTM Media - Hoch Zwei
DTM Moskva 2013: Mike Rockenfeller, Andy Priaulx, Ralf Schumacher | Foto: DTM Media - Hoch Zwei
Timo Glock, BMW M3 DTM | Foto: BMW AG
Oslavy čtvrtstoletí BMW M3 se vydařily. Bruno Spengler vyhrál DTM mezi jezdci a tradiční ladič Schnitzer zase kraloval týmům. | Foto: BMW AG
První sezonu v DTM absolvoval podle pravidel seriálu jako nováček s vozem starší specifikace. S týmem Mücke Motorsport obsadil celkově 14. místo. | Foto: DTM Media
Tvrdý souboj pilotů Mercedesu Roberta Wickense (vlevo) a Roberta Merhiho. | Foto: DTM Media
Boty a hlema nového šampiona DTM, Bruna Spenglera. | Foto: BMW Motorsport
Start poslední letošního závodu DTM na Hockenheimu. | Foto: DTM Media
Foto: Aktuálně.cz
Třetí Heinz Harald Frentzen si vychutnává sprchu šampaňského po výborném závodě s Mattiasem Ekströmem (1.) a Tomem Kristensenem (2.) v Brně. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Vítěz brněnského závodu DTM - Mattias Ekström - před zaplněnou tribunou C. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Audi DTM Franka Stipplera v péči jeho mechaniků na pitlane Masarykova okruhu. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Allan McNish při podřazení před náletem na "stadion" Masarykova okruhu v Brně. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Nováček Aston Martin a matadoři Audi, BMW. To bylo startovní pole loňského ročníku šampionátu, kterému se přezdívá "formule 1 se střechou". A to nesmíme zapomenout na Mercedes-Benz, který se tímto kláním rozloučil po ročníku 2018.

Právě z DTM zamířili do F1 Paul di Resta, Pascal Wehrlain či naposledy Pietro Fittipaldi (byť zatím jen v roli testovače). Naopak kariéru zde završili mezi jinými Mika Häkkinen, Timo Glock a chystá se k tomu letos i Robert Kubica.

Jenže přehlídka nadupaných speciálů, které mají se skutečnými silničními auty společně snad jen znaky na maskách a názvy odkazující na konkrétní pravě prodávané typy, zřejmě dosáhla svého zenitu.

Před letošním rokem z DTM vypadl Aston Martin. Po ročním laborování pseudotovární švýcarské stáje R-Motorsport se nenašel nikdo, kdo by byl pomalé vozy využívající starší motory od Mercedesu ochoten provozovat v soukromých rukou.

V úterý přišel pro šéfa promotérské organizace ITR Gerharda Bergera další úder pod pás. Nestačí problémy s koronavirem, po Mercedesu ohlásila odchod z DTM další velká německá značka. Pro Audi to letos bude poslední sezona.

"Rozhodnutí Audi zhoršuje situaci."

Součást obřího německého koncernu se po vzoru sesterského Volkswagenu rozhodla soustředit na "uhlíkově neutrální závodění". Tedy jinými slovy: hurá do elektriky i na závodních okruzích.

Bývalý pilot F1 Gerhard Berger šampion F1 Lewis Hamilton po zádušní mši za Nikiho Laudu ve vídeňské katedrále svatého Štěpána
Bývalý pilot F1 Gerhard Berger šampion F1 Lewis Hamilton po zádušní mši za Nikiho Laudu ve vídeňské katedrále svatého Štěpána | Foto: Reuters

Tento krok nejvyšších šéfů z  Ingolstadtu přišel ve chvíli, kdy se kvůli celosvětové pandemii nikde nezávodí a samotné DTM kvůli omezením daným německou vládou vůbec neví, letos kdy odstartuje.

"Dnešek je pro motoristický sport v Německu a po celé Evropě těžkou dobou. Hluboce lituji rozhodnutí Audi opustit DTM po sezoně 2020. Přestože respektujeme nelehkou pozici představenstva, blízká realizace oznámeného odchodu představuje pro ITR, našeho partnera BMW i naše týmy celou řadu specifických výzev," uvedl Berger, který šampionátu šéfuje od roku 2017. Zažil tedy exodus Mercedesu, Aston Martinu a teď třetí značky.

"Toto rozhodnutí (odchod Audi) zhoršuje situaci. Budoucnost DTM nyní do značné míry závisí na tom, jak naši partneři a sponzoři na tento krok zareagují," dodal zlověstně bývalý úspěšný pilot F1.

Tři cesty k naději

Pro DTM se teď rýsují tři reálné cesty k záchraně. Tou první je rezignovat na spalovací motory a skočit do světa elektromobilty. To se ale i v " zeleném" Německu velkému množství fanoušků nelíbí.

Druhá cesta začala už před lety postupným sjednocením pravidel s podobně elitním japonským šampionátem Super GT. Všechno zatím vyvrcholilo na podzim společným nebodovaným závodem v japonském Fudži. Tam ovšem  dostaly vozy DTM od japonské konkurence pořádnou "nakládačku".

Třetí cestou k záchraně může být převzetí technických pravidel úspěšné kategorie sportovních vozů GT3. V ní se v současnosti objevuje 11 značek. To by bylo asi nejjednodušší řešení, jenže zároveň nejbolestivější.

DTM by přišlo o gloriolu výjimečnosti a byl by z něj jen další z řady šampionátu této kategorie. Navíc jeden už v Německu (a od roku 2018 i na okruhu v Mostě) úspěšně funguje pod hlavičkou ADAC GT Masters.

Každopádně Bergera s jeho týmem čekají náročné dny a vyhlídky DTM nejsou vůbec růžové.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Trump omilostnil exporadce Flynna, zapleteného do ruského vlivu na přechozí volby

Americký prezident Donald Trump na Twitteru oznámil, že omilostnil svého někdejšího bezpečnostního poradce Michaela Flynna, který se na konci roku 2017 přiznal, že lhal Federálnímu úřadu pro vyšetřování (FBI). Ten ho vyslýchal v rámci vyšetřování údajného vlivu Ruska na prezidentské volby v roce 2016. Informovala o tom agentura Reuters.

Udělení milosti Flynnovi je vyvrcholením čtyřleté politické a právní aféry. O chystané milosti pro Flynna psal už dříve dnes server Axios s odvoláním na nejmenované zdroje. Udělení milosti Flynnovi podle něj znamená, že do záležitosti už dál nebudou moci promluvit soudy ani ministerstvo spravedlnosti poté, co se v lednu podle všeho stane prezidentem demokrat Joe Biden.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Maďarský zákon, který zakazuje úřední změnu pohlaví, přezkoumá ústavní soud

Soud v Miskolci (Miškovci) požádal maďarský ústavní soud o přezkoumání zákona, jenž zakazuje transgenderovým osobám změnit si v oficiálních dokladech jméno a pohlaví. Informuje o tom agentura AP s odvoláním na maďarskou nevládní organizace Háttér, která se zabývá ochranou práv LGBT (leseb, gayů, bisexuálů a transgenderových osob).

Soud v Miškovci tak vyhověl signatářům petice, kteří tvrdí, že zmíněný zákon porušuje ústavní právo na lidskou důstojnost a soukromý život. Podle AP má nyní ústavní soud na přezkoumání zákona 90 dní.

Autoři zákona, který maďarský parlament schválil letos v květnu, tvrdí, že "biologické pohlaví" člověka určují od narození chromozomy a nemůže být tudíž změněno. Proto je podle nich nezbytné aplikovat stejná pravidla v úředních dokladech. Kritici upozorňují, že zákon bude v důsledku znamenat větší diskriminaci transgenderových osob.

Zdroj: ČTK
Další zprávy