Druhá liga v MotoGP? Na CRT sedne i Abraham

Podívejte se, kteří jezdci už teď sedlají stroje kategorie CRT.
Randy de Puniet patří letos k nejlepším jezdcům CRT, v minulosti vyhrál pět závodů ve třídě do 250 ccm.
Colin Edwards patří ke starší generaci jezdců, v letech 2000 a 2002 byla šampionem MS superbiků a v MotoGP byl 12krát na stupních vítězů.
James Ellison získal nejvíce úspěchů v populárním britském šampionátu superbiků (BSB).
Aleix Espargaro na motorce ART je žhavým kandidátem na nejlepšího jezdce CRT letošní sezony.
Foto: Bridgestone Motorsport
Radek Vičík Radek Vičík
24. 10. 2012 14:00
Úprk továrních týmů přiměl promotéra MotoGP přizvat menší stáje. Zrodily se tak stroje CRT, které ale na elitu nemají.

Praha  - Třída MotoGP je vrcholem motocyklového sportu. Přitom závod co závod nemá dobrá polovina startovního pole reálnou šanci vyhrát. Jak to? Jsou to jezdci sedlající motocykly vyrobené podle pravidel CRT (Claiming Rule Teams nebo také Constructor Racing Team). Tedy levnější a méně výkonné netovární stroje.

Myšlenka přilákat na startovní rošt MotoGP nové týmy nabyla aktuálnosti s tím, jak s postupem ekonomické krize začaly z boxů mizet značky Kawasaki, Aprilia a naposledy Suzuki. Situace byla neudržitelná i pro soukromé stáje, které dávaly za pronájem tovární strojů ročně stovky tisíc eur.

Levnější a objemnější

Carmelo Ezpeleta, šéf promotérské organizace Dorna, přišel s nápadem, jak posílit pole MotoGP. „Chceme zajistit kvalitní závodění za relativně slušné peníze. Naším cíle, aby se pravidla CRT časem stala závazná pro všechny účastníky,“ řekl Španěl.

Každý jezdec má k dispozici 12 motorů na rok, které vycházejí ze sériové výroby. To je o polovinu víc, než kolik mohou vyměnit během sezony jezdci továrních týmů. Motorky CRT mají také o tři litry objemnější nádrž. Otázka, jak se podobná omezení budou líbit továrním týmům, které do vývoje svých superstrojů investují miliony eur ročně.

Co je vlastně tovární stroj?

Zatím volání CRT vyslyšelo pět výrobců. Nejvíce se daří strojům stáje Power Electronics Aspar patřící úspěšnému španělovi Jorge Martinezovi. Právě jeho piloti Aleix Espargaro a Randy de Puniet se perou o neoficiální titul šampiona CRT. Dalšími výrobci jsou Suter (motor BMW), Ioda (Aprilii vyměnila v posledních závodech za BMW), BQR (Kawasaki) a FTR (Honda).

Jenže u strojů ART s motory Aprilia je jeden velký otazník. Podvozek i motor vyvinula italská továrna. Ostatní soupeři tak partu kolem Martineze obviňují z toho, že to je vlastně jen další tovární stáj. Pravdou je, že stroje ART jsou z pole CRT výrazně vpředu a často dokážou porazit i trápícího se Karla Abrahama na polotovárním stroji.

Česká cesta

Právě český jezdec přitom bude od příští sezony dalším pilotem stroje CRT. Jeho stáj Cardion AB Motoracing sáhne po letošních kontroverzích s Ducati právě po motorce ART.

„Připravované partnerství s Aprilií vykrystalizovalo z dřívější úzké spolupráce se španělskou stájí Aspar. V nižších kubaturách jsme spolu sdíleli inženýry a vzájemně si pomáhali. Oba týmy v roce 2011 přešly do MotoGP k Ducati, Aspar ale po roce od spolupráce odstoupil a šel právě k ART. My jsme vzhledem k úspěchům pokračovali u Ducati. Po prvních neshodách jsme ale přirozeně zahájili jednání právě s Aprilií. Jezdci tento stroj považují za velmi kvalitní a spolehlivý a především podpora továrny Aprilia umožňuje jezdci a mechanikům týmu podílet se na vývoji a nastavení. Motocykly CRT během letošní sezony zrychlují a věříme, že v nich je budoucnost. ART navíc jednoznačně ukazuje, že je mezi motocykly CRT nejvíce konkurenceschopný,“ řekl Karel Abraham starší, který týmu Cardion AB Motoracing šéfuje.

Pravidlům CRT Dorna vyloženě přeje, od roku 2014 se chystají takové změny, který by z dnes druhořadých motocyklů měly udělat rovnocenné soupeře pro nejúspěšnější týmy.

 

Právě se děje

Další zprávy