Nejsem exot, jediný Dakar je pro mě v Senegalu, říká africký solitér Tomeček

Radek Vičík Radek Vičík
3. 1. 2020 10:18
Tomáš Tomeček na Nový rok vyrazil s celým svým týmem na dálkovou soutěž Africa Eco Race, která má cíl v senegalském Dakaru. Potřetí za sebou pojede v kamionu Tatra sám. "Za exota se nepovažuju. Spíš za člověka, který má tu možnost jet sám," řekl při své večerní zastávce v Praze v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Tomáš Tomeček
Tomáš Tomeček | Foto: Marcela Svobodová, Motorsport revue

Bavíme se tu v chladném večeru, kdy teploměr ukazuje minus dva stupně Celsia, a vy míříte do horké Afriky. Jak se na takovou změnu teplot připravujete?

Nijak to neřeším, dokonce se na ni těším. Za ty roky jsem si už zvykl. Přechod není hned. Na lodi se budeme dva dny aklimatizovat a pak v Maroku bude nějakých pět, maximálně deset stupňů. Zimu jako takovou mám rád. Před týdnem jsem byl na horách s dětma. Bylo tam dvacet centimetrů sněhu.

Už skoro čtvrtstoletí vyjíždíte rok co rok kolem Nového roku na dálkovou rallye s cílem v Dakaru. Jak dlouho trvalo doma, než se rodina smířila s tím, že u vás oslavy konce roku nebo dokonce Vánoce vypadají jinak než všude kolem?

Teď si hlavně musela zvyknout, že jsem byl na Silvestra po dvaceti letech doma. To bylo docela zajímavý. (smích) Dopadl dobře, všichni v rodině jsme ho přežili. Asi už jsou možná rádi, že jsem zase pryč. (smích) Rodina je ale základ všeho, bez ní to nejde.

Co jste si doma popřáli do nového roku?

Samozřejmě zdraví a hodně štěstí. A hodně lásky, ta je důležitá.

Potřetí odstartujete do Africa Eco Race bez navigátora i mechanika. Ještě vás někteří soupeři považují za podivína?

Za exota se nepovažuju. Spíš za člověka, který má tu možnost jet sám. Pořadatelé si už zvykli. Vědí, že na kontrolách musí s kartami ke mně jako k řidiči, že tam nikoho nemám. 

Po prvním osamělém startu jste jako největší problém viděl navigaci. Jak jste se v tomhle směru zlepšil?

Letos jsem sehnal speciální přepínač na navigaci, takže se mi už točí na obě strany. Pořád se to učím a musím k navigování přistupovat s respektem.

Letos vezete do Afriky místo dvou už tři "baléčka", tedy odtahové vozy pracující pro pořadatele. Znamená to, že se navýšil počet účastníků, nebo se organizátoři rozhodli zefektivnit svou práci?

Myslím si, že je pravda obojí. Mírně narostl počet účastníků. Jiné dálkové soutěže používají více baléček, tak si pronajali i naše třetí auto.

Tomáš Tomeček v cíli Africa Eco Race 2019
Tomáš Tomeček v cíli Africa Eco Race 2019 | Foto: Promet/Czechoslovak Group

Vaši Tatru kdysi označil dvojnásobný vítěz Dakaru Gerard de Rooy za "čisté osmdesátky". Není to vůči moderním kamionům prošpikovaným elektronikou vlastně výhoda, když si ho dokážete většinou opravit sám tak řečeno na koleně?

Dá se říct, že jo. S nějakým super extra vytuněným autem bych sám asi mohl jet jen těžko. Netroufl bych si na to. Díky tomu, že máme mechanickou Tatru, je to trochu jednodušší plnit si sen, že člověk může po Africe jezdit jak blázen sám.

Pořad platí vaše okřídlené rčení "Nekopu, mám přece Tatru"?

To jsem řekl po loňském ročníku, kdy jsem opravdu nekopal. Ale jinak člověk musí zůstat pokorný. Písky jsou zrádné a musíte zůstat pořád ve střehu. S mechanickou vazbou hned pocítíte, že se začínáte bořit. Když se to boří hodně, tak člověk vycouvá a objede zrádné místo.

Jakými úpravami prošel vás soutěžní vůz před letošním Africa Eco Race?

Jen drobnosti, v podstatě to byly jen repase. Nalakoval jsem podvozek a jinak je to pořád původní Tatra. Jen číslovku 122 let tradice Tatry jsem přelepil na 123.

Buggyře končí smlouva, a Tatra tak bude pravděpodobně vypisovat nový tendr na továrnou oficiálně podporovaný tým pro Rallye Dakar. Neláká vás návrat do soutěže pod patronací ASO, která se letos přestěhovala do Saúdské Arábie?

Dakar a Saúdská Arábie, to jsou dvě věci, které mi nejdou vůbec k sobě. Já mám pocit, že Dakar je v Senegalu. Mojí motivací je dojet do toho Dakaru v Senegalu. To je pro mě jediný Dakar.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 50 minutami

U obce Puklice na Jihlavsku havaroval autobus, na místě je zřejmě deset zraněných dětí

Na silnici mezi obcemi Puklice a Příseka na Jihlavsku havaroval v pátek odpoledne autobus. Zřejmě se vyhýbal protijedoucímu autu a převrátil se na bok. V autobuse se zranilo několik dětí, podle odhadů hasičů asi deset. Mluvčí policie Dana Čírtková řekla, že zranění snad nebudou vážná.

Dopravce přistavil k nehodě náhradní autobus. "Zatím byly tři děti s lehkým zraněním z místa převezeny, ale ještě probíhá ošetřování dětí na místě ve druhém autobuse," řekla Čírtková.

Nehoda byla ohlášena po 14:00. "Řidič autobusu z dosud nezjištěných příčin, ale zřejmě z důvodu vyhýbání se protijedoucímu vozidlu, najel na krajnici. Ta krajnice se utrhla, autobus se převrátil na bok a narazil částečně do stromu," řekla Čírtková.

Zdroj: ČTK
před 3 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Další zprávy