Směr Džidda. Čeští účastníci Dakaru zamířili do dějiště rallye speciálním letadlem

Sport ČTK Sport, ČTK
28. 12. 2020 11:19
Se šestidenním předstihem odletěli do dějiště 43. ročníku Rallye Dakar všichni čeští účastníci. V neděli pozdě večer usedli do jednoho letadla a vydali se směr Džidda, kde bude v sobotu slavná soutěž zahájena úvodním prologem.
Buggyra před Rallye Dakar 2021
Buggyra před Rallye Dakar 2021 | Foto: Buggyra

Společný let vymyslel manažer týmu MP Sports Martina Prokopa Quirin Müller z bezpečnostních důvodů, aby čeští dakaristé nepřišli do kontaktu s lidmi cestujícími běžnými spoji.

Prozíravost nápadu se ukázala v minulých dnech poté, co Saúdská Arábie uzavřela kvůli koronaviru hranice a pouze účastníkům rallye udělila výjimku, na základě které mohou do země přiletět speciálními spoji.

Charterový let byl původně naplánovaný na úterý 29. prosince večer a týmy si měly hned druhý den ráno v přístavu v Džiddě vyzvednout závodní stroje.

Organizátor ale z bezpečnostních a zdravotních důvodů chce mít všechny závodníky i doprovod na místě dříve. Účastníky totiž čeká dvoudenní karanténa. Proto musel být odlet urychlen o osmačtyřicet hodin.

K nejvíce sledovaným českým jezdcům bude patřit Martin Prokop, který dojel v ročníku 2019 šestý, ale letos v lednu na umístění v desítce nenavázal a skončil dvanáctý. Před startem stihl dva krátké závody jako přípravu.

"Navzdory technickým potížím nám to v přípravě ohromně pomohlo, protože letos jsme nestihli vůbec nic natestovat. Pokud jde o trasu, tak zásadní změny nečekám. Země má svůj reliéf, nejsou tam příliš vysoké hory ani extrémně měkké písky. Jediným cílem je pro nás první desítka. Pokud budou v itineráří extrémně rychlé úseky, tak to bude složité," řekl Prokop.

Jedenáct účastí na Dakaru má na kontě motocyklový jezdec David Pabiška, který letos poprvé pojede v kategorii, kde není povolena asistence mechaniků a jezdci musí pracovat na svých strojích sami.

"Uvidíme, co všechno mě čeká. Mám dvouletý hendikep, kdy jsem tuhle soutěž nejel. Navigace se posunula někam jinam, budeme dostávat itinerář patnáct minut před startem. Jinak se označují průjezdní body a poznámky v itineráři. Budu si to muset zažít," řekl Pabiška.

Netradičně prožil Štědrý večer motocyklový jezdec Martin Michek. Strávil ho v obytném přívěsu vedle svého domu, ve kterém pobývala rodina. "Po návratu z tréninku v Dubaji mi napsala žena, že má covid, takže jsem nemohl být s rodinou. Slíbili jsme si oslavit Vánoce hned po návratu z Dakaru," vysvětlil Michek.

V kategorii kamionů se objeví dva vozy českých posádek, jejichž stroje budou nově vybaveny automatickou převodovkou. "Doufám, že bude více technických a jezdecky náročnějších pasáží a ubude extrémně rychlých úseků. Věřím, že automatická převodovka nám pomůže k co nejlepšímu umístění v první desítce," uvedl Martin Šoltys.

Automat má ve svém kamionu Iveco zabudovaný také Martin Macík. "Zvykám si, protože můj jízdní projev je agresivní, což s automatem nejde. Technicky je to hotové, pracovali jsme na svém softwarovém nastavení. Vše je upravené mně na míru, aby to vyhovovalo mému stylu jízdy," řekl Macík.

Premiéra čeká Tomáše Engeho, jediného Čecha, který startoval v závodech formule 1. Pojede v barvách Buggyry s buginou Can-Am. "Cítím se nervózní jako před startem formule 1 nebo prvním startem v Le Mans. Nevím, co mám čekat. Musím si projet první tři etapy a pak uvidím. Každopádně chci dojet do cíle a nabrat co nejvíce zkušeností," řekl Enge.

Rallye Dakar začne 2. ledna prologem dlouhým 11 kilometrů a jeho výsledky určí pořadí na startu první etapy v neděli 3. ledna v Džiddě. V průběhu dvanácti etap závodníky čeká 7658 kilometrů, z nich bude 4778 kilometrů měřených úseků. Cíl bude v pátek 15. ledna opět v Džiddě.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy