Skákal tak vysoko, že se Tatra ani nedala řídit. Přesto Kolomý ovládl divoký začátek Dakaru

Dakar je tu, uděláme si selfíčko! Nejslavnější rallye světa začala skoky a vodní lázní s bahnem
I když se na úvod jelo jen 39 měřených kilometrů, pro jezdce a jejich techniku to byl náročná zkouška. Takhle se Aleš Loprais v Tatře zvedl do výšky,...
... aby vzápětí dopadem na všechna čtyři kola notně prověřil odpružení Phoenixe.
Pro Tatry v barvách Buggyry to byl povedený start, Martin Kolomý zajel ze všech truckerů nejrychlejší čas.
Bruntálský milovník klobás si tak na Dakaru připsal druhé etapové vítězství v kariéře.
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
3. 1. 2017 8:32
Úvodní etapa Rallye Dakar byla pro Tatry roudnické Buggyry velmi úspěšná. Martin Kolomý vyhrál a Aleš Loprais dojel čtvrtý. Posádka LIAZu Martina Macíka mladšího bojuje s horečkou, už dva její členové berou antibiotika.

Resistencia – Takový vstup do Rallye Dakar si Martin Kolomý nepředstavoval ani v těch nejdivočejších snech. Hned v prvním měřeném rychlostním úseku soutěže dokázal se svojí Tatrou Phoenix porazit všech dalších 49 pilotů kamionů a v pondělí si připsal svůj druhý etapový triumf na slavné soutěži.

"Dnes to byla ideální trať pro Tatru. Bylo to tak rozbitý, že jsme některé úseky museli prodat i my. Skákalo to tak vysoko, že nešlo ani řídit, ale auto funguje perfektně. Máme nějaké dětské nemoci, ale řešíme to za pochodu, takže z výsledku jsem nadšený,“ popsal spokojený Kolomý divokých 39 kilometrů vytáčených na trati, která jinak vedla z paraguayské metropole Asunción do argentinské Resistencie.

S půlminutovým odstupem za Kolomým dojel Aleš Loprais a obě Tatry roudnického týmu Buggyra se tak vešly do nejrychlejší pětky. "Pro mne to byla překvapivě těžká etapa hned na začátek. Místy jsme jeli pěkně, místy hůře. Dvakrát jsme byli delší na brzdách, takže je co zlepšovat. Prostě, stále se s Phoenixem učím. Důležitý je, že jsme tady a můžeme pokračovat dál,“ řekl k náročné úvodní etapě čtvrtý v cíli Aleš Loprais.

Martina Macíka mladšího s celou posádkou trápila horečka. Proto se parta v LIAZu snažila hlavně moc neztratit. To se podařilo a Macík obhájil osmnáctou pozici.

"Bacil jsem prsknul ještě na kluky z kabiny. Mrkev (mechanik Martin Mrkva, pozn. red.) zatím vypadá dobře, ale Ferry (navigátor František Tomášek, pozn. red.)  už je na antibiotikách stejně jako já. Co vám budeme povídat, vyrazit do závodu s horečkou, když je venku 40 stupňů ve stínu, je fajnové. Ale jsme tvrdí chlapi, takže nás žádná rýmička nerozseká. Na Dakaru se člověk rychle vypotí,“ popsal aktuální zdravotní stav své posádky vždy pozitivně naladěný Macík.

Nijak snadný vstup do soutěže zažili dakarští nováčci. Karel Trněný svůj kamion MAN doslova utopil v blátě a do cíle dorazil s velkou ztrátou.

"Začátek byl slušný. Předjeli jsme asi deset aut, ale pak jsme tam uvízli skoro na dvě hodiny. Začínáme tím nejhorším možným způsobem. Ponaučený už snad ale jsem. Už nikdy nebudu nikoho poslouchat, když mi ukazuje, kam mám jet,“ připomněl Trněný, že ho do bahna nasměrovali sami organizátoři.

Motocyklista Lukáš Kvapil zažil horké chvilky při opravě nádrže a objíždění koně, který se potuloval za jednou ze zatáček. Přesto se startovním polem probojoval ze 139. na 118. pozici.

Josef Macháček.
Josef Macháček. | Foto: Barth Racing

S problémy se potýkal také veterán Josef Macháček. Celou rychlostní zkoušku absolvoval s provizorním plynem bez rukojeti. Cestou na start se mu totiž utrhlo lanko plynu u rukojeti jeho čtyřkolky. Ovšem 59letý jezdec zužitkoval své zkušenosti a rychlostní zkoušku i s tímto handicapem zvládl.

"Vůbec to nechápu, nikdy jsem neviděl, že by se to někomu stalo. Pozdě to v zatáčkách přidávalo, měl jsem starost, aby se nezasekl plyn, ani jsem nevnímal terén a odpočítával jsem každý kilometr rychlostní zkoušky, aby se provizorní oprava nerozbila. Kdybych zůstal stát na rychlostní zkoušce, nabral bych časovou ztrátu. S tou závadou, kterou jsem měl, to asi nebude tak špatný,"  okomentoval svůj první závodní den pětinásobný vítěz Dakaru.

 

Právě se děje

Další zprávy