Martin Macík mladší s Ivecem dojel v závěrečné etapě Dakaru druhý mezi kamiony a posunul se na sedmé místo celkově. Hned za ním se umístil Ignacio Casale s Tatrou v barvách Buggyry. Konečné hodnocení ovládl Dmitrij Sotnikov v Kamazu. Ruské značce patřila první čtyři místa.
Při dopravní nehodě zemřel mechanik týmu PH Sport Quentin Lavallée z Francie, který se na Dakaru staral o vůz krajana Rudyho Jacquota startujícího v závodě pravidelnosti Dakar Classic. Dvacetiletý Lavallée řídil doprovodný vůz, který se při cestě do cílového města Džiddy srazil s kamionem.
K nehodě došlo v pátek před polednem, podle krátké tiskové zprávy pořadatelů byl Lavalléeho spolujezdec Belgičan Maxime Frere převezen zraněný do nemocnice. Celkový počet úmrtí na Rallye Dakar se v různých zdrojích liší, podle dostupných údajů v ní od roku 1979 přišlo o život kolem 80 lidí. Závodníků bylo dosud 27, zbytek tvoří doprovod, novináři a diváci.
Soutěž počtvrté v kariéře vyhrál automobilový jezdec Násir Attíja z Kataru v Toyotě. Druhý skončil devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb z Francie.
Mezi motocyklisty si druhý triumf připsal Brit Sam Sunderland. V kategorii čtyřkolek obsadil Zdeněk Tůma při svém nejlepším životním výsledku čtvrté místo. Vyhrál Alexandre Giroud z Francie.
"Je to super. To se ani nedá vyjádřit slovy, že se povedlo takové krásné umístění. Až na pár drobností se mi tentokrát vyhnuly větší problémy. Splnil se mi sen," radoval se člen týmu Barth Racing, který chtěl před startem skončit do 5. místa. "Samozřejmě člověka drobet mrzí, že to není bedna, ale dobře si uvědomuju, že konkurence je tady obrovská, a že kdyby spoustu soupeřů nezastavily technické potíže, že by to takhle vysoko asi nebylo. Takové umístění se už nemusí opakovat," dodal Tůma.
Závěrečnou etapu mezi piloty automobilů ovládl čtrnáctinásobný dakarský vítěz Stéphane Peterhansel v Audi. Martin Prokop s Fordem byl na 13. místě a celkově mu po technických problémech patří 25. příčka hned za Miroslavem Zapletalem s dalším Fordem.
"Rozhodně nejsme šťastní z umístění, doufali jsme v desítku. Byli jsme v boji o pětku a sedmička byla ve hře. Nakonec jsme za dvacítkou. Ale dobojovali jsme to, jsme v cíli a to je také těžké splnit," řekl Prokop, jemuž se staly osudným technické problémy v 10. etapě.
"Nebyl to nejhezčí Dakar, ale určitě nejrychlejší. Obtížnost nebyla velká a naše auto na to nebylo připravené. Měli jsme auto na těžký, technický Dakar jako byl loni," dodal pilot Benzina Orlen Teamu, který chce na příští rok připravit výkonnější vůz.
Attíja v závěru rallye neriskoval a za Peterhanselem zaostal o 7:04 minuty. Loeb tak dokázal opět snížit jeho náskok v čele, přesto měl Katařan v konečném hodnocení k dobru téměř půl hodiny a po druhých místech v předchozích dvou letech si připsal další celkový triumf. Loeb skončil na Dakaru při šestém startu stříbrný podruhé. V roce 2017 jej porazil Peterhansel.
V kategorii motocyklů byl v pátek nejrychlejší Pablo Quintanilla z Chile, který skončil se ztrátou 3:27 minuty celkově druhý. O nejlepší český dílčí výsledek se postaral čtrnáctým časem Martin Michek, ale po čtvrteční více než čtyřhodinové ztrátě se umístí ve čtvrté desítce konečného pořadí. Nejlepším Čechem v kategorii je tak třiadvacátý Jan Brabec.
Sunderland letošním triumfem navázal na vítězství z roku 2017, loni byl celkově třetí. Tovární jezdec značky GasGas se v popředí výsledkové listiny držel od začátku rallye. Přestože vyhrál jen jednu etapu, ve vedení byl včetně pátku po osmi z nich.
V závěrečné 164 km dlouhé rychlostní zkoušce byl Sunderland až devátý s odstupem 3:25 minuty na Quintanillu, vítězství na Dakaru ale jistě uhájil. Třetí místo obsadil Matthias Walkner z Rakouska.
Macík v pátek zaostal za Sotnikovem o 32 sekund, nejdůležitější však pro něj bylo, že dokázal v celkovém hodnocení předstihnout Nizozemce Victora Willema Corneho Versteijnena, na kterého po čtvrtku i kvůli dodatečné čtyřminutové penalizaci ztrácel 4:29 minuty. Po 164 km rychlostní zkoušky má Macík k dobru ještě 23 sekund.
"Bylo to drsné a fakt šlo o rychlých 160 kilometrů. Na konci se nám (auto) hřálo, protože máme ucpaný chladič z keřů a stromů, které jsme nabrali, jak jsme chvátali. Bylo to drsné jako celý letošní Dakar. Domů vezeme sedmé místo, jsme v Top 10, což je alespoň decentní český zářez napříč kategoriemi," řekl jezdec týmu Big Shock! Racing.
O medailové pozice dnes dlouho bojoval i Aleš Loprais, který ale v závěru nabral sedmiminutovou ztrátu a obsadil 9. místo. Třetí skončil Chilan Ignacio Casale ve službách českého týmu Tatra Buggyra Racing.
Motorkář Michek až do čtvrtka bojoval o umístění ve druhé desítce, poškozený ráfek na předním kole a několikahodinová ztráta jej ale vyřadila ze hry o solidní výsledek. V pátek byl o 6:17 minuty pomalejší než Quintanilla.
"Pocity jsou odlišné od předchozího roku, ale silné. Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehoda až po havárii na duně a zničeném kole," vypočítal Michek problémy.
Pilot týmu Orion-Moto Racing Group byl v průběhu rallye nejlépe osmnáctý. "Bylo tam šestnácté a sedmnácté místo na dohled, ztrácel jsem šest pět minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsme tady," uvedl.
"Když mi pomohl ekvádorský závodník a půjčil mi kolo, ukáply slzy, že jsem mohl pokračovat dál. Po příjezdu do cíle jsem viděl poslední dva motorkáře, jak se objímají a jásají, že jsou po osmi hodinách v bivaku. To mě vrátilo na zem," dodal Michek s tím, že má radost, že Dakar dokončil.
Brabec zajel 34. čas a zůstal třiadvacátý. Milan Engel v závěru udržel celkově druhé místo v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence.
"Jsem rád, že jsem dobojoval druhé místo a že motorka vydržela. Jsem rád, že jsem neměl takové technické problémy. Samotná kategorie mi dávala přes prsty, musel jsem improvizovat během závodu a také pomáhat Martinovi. Musím pochválit organizátora, že udělal navigaci o dost složitější. Bylo to letos fakt těžké," řekl Engel, jenž dvakrát pomáhal na trati Michkovi a nabral tak rozhodující ztrátu.