Video: Prokopův horor na Dakaru. Řídil jen jednou rukou, pak málem zkolaboval

Radek Vičík Radek Vičík
15. 1. 2019 12:10
I když si Martin Prokop na Rallye Dakar stále drží průběžně sedmé místo mezi automobily, byla 7. etapa slavné soutěže málem jeho poslední. Po divokém skoku z duny se ale naštěstí nepotvrdilo podezření na zlomené zápěstí.
Martin Prokop na Rallye Dakar 2019
Martin Prokop na Rallye Dakar 2019 | Foto: MP-Sports

Kritický okamžik nastal už na šedesátém kilometru měřeného úseku. Ford Raptor v barvách stáje MP-Sports totiž spadl z několikametrového valu a zapíchl se přední částí do písku.

Martin Prokop se svým Fordem Raptor spadl v 7. etapě Rallye Dakar z několikametrového valu a zapíchl se přední částí do písku. | Video: Martin Prokop Official

Vůz přečkal náraz bez větších následků, to však neplatí o zápěstí a prstech jeho pilota. Ty dostaly ránu od volantu, proto musel český jezdec dojet zbývajících víc než 260 kilometrů rychlostního testu v bolestech a řídit mohl jen jednou rukou.

"Do poslední chvíle jsem držel ruce na volantu, vypadalo to, že mám na levé ruce zlomené zápěstí. Bez rozmýšlení jsem pokračoval v jízdě dál, i když v bolestech a s velkým sebezapřením. Hlava chtěla, ale tělo neposlouchalo, ty bolesti byly šílené. Takto jsme se dostali i přes největší dunová pole," popsal Prokop svůj boj s bolestí.

Ta mu nedovolila ani pomoci navigátorovi Janu Tománkovi, když píchli pneumatiku. "Jenda sám měnil defekt, protože jsem mu nemohl pomoci. Je to obrovská komplikace a bude to už jen očistec a zkouška vůle dojet do cíle celého Dakaru," dodal jihlavský závodník.

Hned po příjezdu do bivaku šel na rentgen, který naštěstí pro jeho ambice uspět v Rallye Dakar nepotvrdil zlomeninu. Prokop má tak "jen" těžce pohmožděné obě ruce.

"Martin dojel do cíle etapy ve velkých bolestech a po vystoupení z auta málem zkolaboval. Ihned po rentgenovém vyšetření dostal silné prášky na bolest a obě ruce jsem mu na noc zafixoval do dlah. Do úterní etapy mu obdobným způsobem ruce ošetřím, ale tak, aby ho to příliš neomezovalo při řízení a řazení. Medikace bude muset být samozřejmě mírnější, aby neovlivnila jeho pozornost na trati," vysvětlil týmový fyzioterapeut Marek Hochmal.

Příliš mnoho stop a kouře

Komplikace se nevyhnuly ani Aleši Lopraisovi. Nejlepší Čech v hodnocení kamionů si udržel své páté místo, jenže v pondělí málem zadřel motor.

Před startem pondělní speciálky potěšila Instaforex Loprais Team informace o umazání 22 minut z celkového času, o který posádka Tatry se startovním číslem 507 přišla v neděli, když musela čekat v kaňonu za uvíznutými vozy, které nebylo možné nikudy objet.

Na trati to pak byl náročný boj s pouští a navigací, již komplikovaly vyjeté stopy. "Navigačně to bylo těžké, ale projeli jsme to pěkně a máme všechny waypointy. I když jsem unavený jako pes, jsem spokojený, že jsme v cíli a pokračujeme v naší misi," uvedl 39letý jezdec.

Vedle únavy posádky se začala hlásit také únava techniky. "V prvním úseku jsme nabrali ztrátu kvůli prasklé vzduchové hadici. Auto přestalo řadit a brzdit, proto jsme museli zastavit a opravovat. Potom jsme přišli o výfukové těsnění, takže auto nemělo patřičný výkon. Následně se auto zase začalo extrémně přehřívat, takže jsme v jednu chvíli málem zničili motor, ze kterého se začalo brutálně kouřit a museli jsme hodně chladit," popsal Loprais, jehož posádka dorazila do cíle sedmé etapy se ztrátou jedné a tři čtvrtě hodiny na nejrychlejšího de Rooye.

Aleše Lopraise opět potrápila technika. Začátek 7. etapy Rallye Dakar jel na špici, pak ale nastaly trable s motorem. Loprais se drží na 5. místě. | Video: LopraisTeam
 

Právě se děje

Další zprávy