Video: Prokopův horor na Dakaru. Řídil jen jednou rukou, pak málem zkolaboval

Radek Vičík Radek Vičík
15. 1. 2019 12:10
I když si Martin Prokop na Rallye Dakar stále drží průběžně sedmé místo mezi automobily, byla 7. etapa slavné soutěže málem jeho poslední. Po divokém skoku z duny se ale naštěstí nepotvrdilo podezření na zlomené zápěstí.
Martin Prokop na Rallye Dakar 2019
Martin Prokop na Rallye Dakar 2019 | Foto: MP-Sports

Kritický okamžik nastal už na šedesátém kilometru měřeného úseku. Ford Raptor v barvách stáje MP-Sports totiž spadl z několikametrového valu a zapíchl se přední částí do písku.

Martin Prokop se svým Fordem Raptor spadl v 7. etapě Rallye Dakar z několikametrového valu a zapíchl se přední částí do písku. | Video: Martin Prokop Official

Vůz přečkal náraz bez větších následků, to však neplatí o zápěstí a prstech jeho pilota. Ty dostaly ránu od volantu, proto musel český jezdec dojet zbývajících víc než 260 kilometrů rychlostního testu v bolestech a řídit mohl jen jednou rukou.

"Do poslední chvíle jsem držel ruce na volantu, vypadalo to, že mám na levé ruce zlomené zápěstí. Bez rozmýšlení jsem pokračoval v jízdě dál, i když v bolestech a s velkým sebezapřením. Hlava chtěla, ale tělo neposlouchalo, ty bolesti byly šílené. Takto jsme se dostali i přes největší dunová pole," popsal Prokop svůj boj s bolestí.

Ta mu nedovolila ani pomoci navigátorovi Janu Tománkovi, když píchli pneumatiku. "Jenda sám měnil defekt, protože jsem mu nemohl pomoci. Je to obrovská komplikace a bude to už jen očistec a zkouška vůle dojet do cíle celého Dakaru," dodal jihlavský závodník.

Hned po příjezdu do bivaku šel na rentgen, který naštěstí pro jeho ambice uspět v Rallye Dakar nepotvrdil zlomeninu. Prokop má tak "jen" těžce pohmožděné obě ruce.

"Martin dojel do cíle etapy ve velkých bolestech a po vystoupení z auta málem zkolaboval. Ihned po rentgenovém vyšetření dostal silné prášky na bolest a obě ruce jsem mu na noc zafixoval do dlah. Do úterní etapy mu obdobným způsobem ruce ošetřím, ale tak, aby ho to příliš neomezovalo při řízení a řazení. Medikace bude muset být samozřejmě mírnější, aby neovlivnila jeho pozornost na trati," vysvětlil týmový fyzioterapeut Marek Hochmal.

Příliš mnoho stop a kouře

Komplikace se nevyhnuly ani Aleši Lopraisovi. Nejlepší Čech v hodnocení kamionů si udržel své páté místo, jenže v pondělí málem zadřel motor.

Před startem pondělní speciálky potěšila Instaforex Loprais Team informace o umazání 22 minut z celkového času, o který posádka Tatry se startovním číslem 507 přišla v neděli, když musela čekat v kaňonu za uvíznutými vozy, které nebylo možné nikudy objet.

Na trati to pak byl náročný boj s pouští a navigací, již komplikovaly vyjeté stopy. "Navigačně to bylo těžké, ale projeli jsme to pěkně a máme všechny waypointy. I když jsem unavený jako pes, jsem spokojený, že jsme v cíli a pokračujeme v naší misi," uvedl 39letý jezdec.

Vedle únavy posádky se začala hlásit také únava techniky. "V prvním úseku jsme nabrali ztrátu kvůli prasklé vzduchové hadici. Auto přestalo řadit a brzdit, proto jsme museli zastavit a opravovat. Potom jsme přišli o výfukové těsnění, takže auto nemělo patřičný výkon. Následně se auto zase začalo extrémně přehřívat, takže jsme v jednu chvíli málem zničili motor, ze kterého se začalo brutálně kouřit a museli jsme hodně chladit," popsal Loprais, jehož posádka dorazila do cíle sedmé etapy se ztrátou jedné a tři čtvrtě hodiny na nejrychlejšího de Rooye.

Aleše Lopraise opět potrápila technika. Začátek 7. etapy Rallye Dakar jel na špici, pak ale nastaly trable s motorem. Loprais se drží na 5. místě. | Video: LopraisTeam
 

Právě se děje

před 31 minutami

Vyčerpaného Čecha na ferratě v Rakousku zachraňoval vrtulník

Protože v té době na vrchol stoupalo vícero lidí, takže by pěší pomoc byla obtížná, vyzvedl 34letého Čecha vrtulník, napsal portál nachrichten.at.

Čecha postihlo vyčerpání v dolní čtvrtině trasy, která je považována za jednu z nejhezčích v Rakousku a kterou ročně projde na 10 tisíc lidí. Portál rakouské oblasti Solná komora, kde se neštěstí událo, uvádí, že ferrata neboli zajištěná cesta není příliš obtížná, přesto však vyžaduje dobrou kondici. Pro výstup je vyžadována kompletní horolezecká výbava včetně helmy.

Na stejné zajištěné cestě se již v pátek dostala do problémů 31letá Slovenka, která těsně před koncem dostala do rukou i nohou křeče, takže nemohla zdolat závěrečnou stěnu. Kvůli soumraku k ženě nemohl vyletět vrtulník, proto záchranáři museli na vrchol vystoupit normální cestou a poté Slovenku pomocí kladky přes stěnu vytáhnout. Turistce následně pomohli do údolí, kde v noci na sobotu záchrannou operaci ukončili.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Tenistka Hibinová získala v Hirošimě obě trofeje

Japonská tenistka Nao Hibinová ovládla domácí turnaj WTA v Hirošimě. Krajanku Misaki Doiovou porazila 6:3 a 6:2, společně pak vyhrály čtyřhru. Finálový zápas dvouhry mezi dvěma Japonkami se na okruhu WTA dnes uskutečnil po 22 letech.

 

Obě finalistky byly nenasazené a figurují ve druhé stovce světového žebříčku. Čtyřiadvacetiletá Hibinová, 146. tenistka žebříčku, v Hirošimě získala druhou singlovou trofej v kariéře. První vybojovala v říjnu 2015 v Taškentu.

 

S Doiovou, 107. hráčkou světa, v deblovém finále přehrály americko-ruskou dvojici Christina McHaleová, Valeria Savinychová 3:6, 6:4 a 10:4.

 

Tenisový turnaj žen v Hirošimě (tvrdý povrch, dotace 250.000 dolarů):

Dvouhra - finále:

Hibinová - Doiová (obě Jap.) 6:3, 6:2.

Čtyřhra finále:

Hibinová, Doiová - McHaleová, Savinychová (USA/Rus.) 3:6, 6:4, 10:4.

Další zprávy