V hodnocení kamionů se dnes v etapě, zkrácené o cca 20 až 30 kilometrů kvůli neukázněným divákům v závěrečných dunách, měnilo jméno lídra. Aleš Loprais ve voze Praga ztratil na vítězného Januse van Kasterena osm a půl minuty a obsadil třetí pozici.
Lopraise zbrzdila separovaná pneumatika. Běhoun se oddělil od zbytku pravé zadní gumy posádka ji musela v dunách vyměnit.
"Před koncem přišlo krásné dunové pole. Na dohled jsme měli van Kasterena, který nás v kamenité pasáži přeskočil. Hlídali jsme si ho, ale pak se nám separovala pneumatika. Nebyl to klasický defekt, ale pro jistotu jsme to vyměnili," prohlásil Loprais.
Van Kasteren v Ivecu se tak vrátil do čela soutěže, dělí je 5 minut a 17 vteřin.
Za Nizozemcem byl původně na druhém místě dnes druhý Martin Macík mladší s Ivecem. Jenže posádka jezdce stáje MM technology minula dva kontrolní body, z čehož rezultoval trest ve výši 31 minut a 50 sekund a propad na devátou pozici. Celkově je stále třetí
Jaroslav Vatr v Tatře byl čtvrtý, v pořadí soutěže mu patří pátá pozice.
"Byla to rychlá, prašná a pro nás tak trochu nepovedená etapa. Čenda (kamion) odvedl opět skvělou práci, bohužel jsme však neprojeli dva body a to nás bude stát penalizaci 30 minut. I to je Dakar. Hlavu nevěšíme a zítra začneme postupně stahovat," uvedl Macík po dojezdu etapy.
Důvodem zkrácení tratě pro kamiony byli neukáznění fanoušci, kteří se sjeli do dun před cílem. S jedním z jejich vozidel málem boural lídr kategorie automobilů, saúdský jezdec Jazíd Rádžhí.
Motocyklista Martin Michek byl v etapě čtrnáctý, ale v celkovém pořadí se posunul na devátou pozici.
"Speciálka byla sice krátká, ale dělal jsem v ní hodně chyb. Nebyl jsem jediný, celý předek bloudil. Stálo to hodně času, na pátém kilometru jsem se musel vracet pro waypoint. Minul jsem ho a nemohl ho zaboha najít. Ztratil jsem tam asi deset kilometrů, psychicky mě to na začátku hned vyšťavilo. Jenže se ukázalo, že skoro všichni předvedli navigační chyby," vysvětlil jezdec Orion - Motor Racing Group.
Jeho týmový kolega Dušan Drdaj si dojel pro 25. pozici. "Od začátku do konce se strašně prášilo. Když jsem někoho dojel, musel jsem se přizpůsobit jeho rychlosti, ubíral na rovinkách rychlost. Jsem z toho trochu zklamaný, že jsem nemohl jet rychleji," přesto nebyl úplně spokojený.
Do čela soutěže se dostal dnešní vítěz José Ignacio Cornejo z továrního týmu Hondy. Chilan vede před Rossem Branchem z Botswany o pouhých 75 vteřin.
Martin Prokop si vybojoval v elitní kategorii automobilů Ultimate desáté místo a díky tomu se v aktuálním průběžném pořadí opět posunul kupředu.
"Nebylo to jednoduché na navigaci. Navigovalo se hodně a ve vysoké rychlosti, neustále se měnily kurzy a pro Viktora (Chytku, navigátora) to bylo opravdu náročné. Vše ale fungovalo skvěle, Viktor měl dobrý den a vše se nám až na jednu chybu dařilo. Vzal jsem omylem jiný kurs a než mě Viktor přinutil se vrátit, tak jsme tam něco ztratili," sdělil pilot Orlen Jipocar Teamu.
Automobilům vládl devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb ve voze Prodrive, ale první příčku si udržel domácí Rádžhí v Toyotě.
Účastníci soutěže dnes jeli tzv. maratonskou etapu, před níž mohli opravovat stroje pouze dvě hodiny.
Po včerejších velkých problémech v dunách se v závodě udržel jezdec Buggyry Daniel Stiblík. I přes dvě převrácení se jeho posádka dostala do cíle a "dopřála" si dvouhodinový spánek. Stiblík, Lukáš Kvasnica a Jiří Tomec byli poslední, kdo se v noci dostal z dunového pole a pokračují dál.
"Po druhem převrácení jsme byli rozhodnutí, že budeme nocovat v dunách. Ale nedalo nám to a přece jen jsme to zkusili ještě jednou. Díky skvělé práci Lukáše jsme našli cestu z dun ven a po 40 kilometrech jsme byli zpátky na trati. Ve čtyři ráno jsme se dostali do cíle, kde jsme udělali rychlý servis a hned pokračovali na přejezd. Spali jsme asi dvě hodiny v autě," popisoval Stiblík před startem čtvrté etapy.