"Prostě se to tak semlelo." Loprais vyhrál dakarskou etapu před Macíkem

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 8. 1. 2024 15:31
3. etapa Rallye Dakar měřila 733 kilometrů, plných 438 z nich bylo měřených v rámci rychlostní zkoušky.

Aleš Loprais v kamionu Praga ovládl dnešní etapu Rallye Dakar. vedoucí z Davadmí do Salamíje V českém souboji o vítězství porazil Martina Macíka s Ivecem o čtyři a půl minuty.

"Za výsledek jsem rád, ale není to o tom, že bychom chtěli atakovat. Vůbec ne. Prostě se to tak semlelo. První čtyřka kamionů jede dost ostře a my se snažíme, abychom nikde zbytečně nenechali ani vteřinu. Na druhou stranu, rallye je dlouhá a my musíme myslet i na to, abychom auto pošetřili," trvá Loprais na své původní strategii.

"Začátek byl pro mě hodně bolavý, v průběhu etapy jsme měnili pár pneumatik, ale jak přišly duny, začalo mě to fakt bavit. Nejlepší byly poslední kilometry, to jsme jeli kudlu a stáhli jsme na čase, co se dalo. Z druhého místa mám radost a jsem strašně spokojený s tím, jak Čenda funguje," uvedl Macík v bivaku.

Loprais se dostal i do čela průběžného pořadí, když předehnal dnes třetího Januse van Kasterena z Nizozemska (Iveco). Dělí je tři minuty a 15 sekund. Třetí příčka patří Macíkovi.

Český motocyklista Martin Michek potvrzuje svoji letošní formu. Desátým  nejlepším časem v etapě se vrátil do top 10 i v průběžném hodnocení soutěže.

Nejlepší výkon dne zajel tovární jezdec KTM Kevin Benavides. V čele pořadí byl původně Chilan Pablo Quintanilla s Hondou, ten ale následně dostal šestiminutovou penalizaci a propadl se až za sedmou pozici.

Michek za Argentincem Benavidesem zaostal o 7:32 minuty. Celkově v čele zůstává Ross Branch z Botswany se strojem Hero. Ten má čas o 27:12 lepší než český jezdec v barvách Orion - Moto Racing Group.

"Bylo to hrozně výživné, po 300 kilometrech fakt velmi těžké. V terénu bylo vše, co nám Saúdská Arábie může nabídnout. Samé brutality," zamýšlel se Michek, který opět bojoval se světovou elitou a je nejlepším netovárním jezdcem.

Po dojezdu léčil drobné zranění. "Na motorce jsem byl šest nebo sedm hodin, makal jsem, co to šlo. Mám trochu problémy s levou rukou, snad to nebude zánět šlach. Dávám si prášky," dodal.

Na Romančíka se lepí smůla

Jeden z největších smolařů letošního ročníku Dakaru je stále Jaromír Romančík. V neděli trávil sedm hodin na trati, když se mu patnáctkrát zastavila motorka. Mechanici jeho stroj opravovali do nočních hodin také v konzultaci s lidmi z KTM.

"Ještě ráno na dlouhém přejezdu na start měřeného úseku vše fungovalo bez jakýchkoliv problémů. Odstartoval jsem do etapy a hned ve třetím kilometru mi to zase chcíplo. Už jsem to nedokázal odstranit a musel odstoupit ze závodu. Doufám, že to dáme dohromady," smutnil jezdec.

Zkušený motokrosař a endurový jezdec poté čekal na přivolanou pomoc, dorazil k němu kamion od organizátorů. "Měl mě odvézt do bivaku. Jenže i pořadatelský kamion se po několika kilometrech rozbil a musel jsem tak čekat několik hodin v poušti. Bohužel až do večera," popsal Romančík.

Jezdec chce v soutěži pokračovat. "Když to stihneme opravit, mohl bych nastoupit se žolíkem do páté etapy. Teď je pro mě hlavní nabrat zkušenosti."

V soutěži dnes skončil dvojnásobný vítěz soutěže Sam Sunderland. Dosud průběžně šestého Brita zradila na 11. kilometru měřeného úseku jeho motorka GasGas a musel vzdát.

Těsně za první desítkou etapového pořadí skončil Martin Prokop s Fordem, byl jedenáctý. Vítězem elitní kategorie automobilů Ultimate se stal Brazilec Lucas Moraes v Toyotě. Toho od jezdce Orlen Jipocar Teamu dělila necelá čtvrthodina.

Jihlavský jezdec se po problémech v první etapě postupně prodírá celkovým pořadí, už je těsně za první dvacítkou. Na první příčku se vyšvihl domácí Jazíd Rádžhí s Toyotou, který dosavadního lídra Carlose Sainze v Audi přeskočil o 29 sekund.

Náročný terén si i v jeho případě vybral svoji daň. "Jediný velký zásek jsme měli v dunách, které byly extrémně měkké jako peřina a tři výjezdy jsme vůbec nezvládli pokořit. S větším tlakem v gumách kvůli kamenitým úsekům to bylo velice obtížné. Trápil jsem se jako ve svých dakarských začátcích, takže jsem musel couvat, otáčet se a všemožně duny objíždět, takže tam jsme ztratili hodně času. Prostě další etapa a další nářez včetně těžké navigace a náročného terénu pro auto, které dostalo opět zabrat," sdělil jihlavský jezdec.

Po dojezdu do cíle pondělní speciálky zamířily všechny závodní speciály bez rozdílu kategorie vozy do improvizované servisní zóny, kde měli mechanici na veškerou údržbu pouhé dvě hodiny.

 

Právě se děje

Další zprávy