Loprais si na Dakaru upevnil vedení v kamionech, motocyklista Engel končí

ČTK rav ČTK, rav
Aktualizováno 5. 1. 2023 20:36
Aleš Loprais si na Rallye Dakar připsal druhé letošní etapové prvenství a po pátém dějství si upevnil vedení v průběžném pořadí kategorie kamionů. Martin Prokop těsně udržel deváté místo mezi piloty automobilů.
Aleš Loprais v kamionu Praga na trati Rallye Dakar
Aleš Loprais v kamionu Praga na trati Rallye Dakar | Foto: Reuters

Martin Prokop těsně udržel deváté místo v kategorii automobilů. V podobných písečných podmínkách jako ve středu zajel tentokrát 18. čas a dosavadní pozici uhájil jen s pětisekundovým náskokem.

Vyhrál průběžný lídr pořadí a obhájce prvenství Násir Attíja z Kataru. V kategorii motocyklů Martin Michek obsadil 16. místo a v celkové klasifikaci si polepšil o jednu příčku na 13. pozici. První letošní vítězství zaznamenal francouzský obhájce čtvrtého místa Adrien Van Beveren, novým lídrem se stal Američan Skyler Howes.

Aktéři slavné soutěže dnes absolvovali opět v okolí Háilu 373 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku, celkově museli v písečných dunách ujet 643 km.

Loprais ani na jednom mezičase nebyl nejrychlejší, ale na posledním kontrolním bodu už byl druhý o 22 sekund za Van den Brinkem a závěrečná pasáž mu vyšla lépe. Třetí skončil další Nizozemec Janus Van Kasteren a stejné je i celkové pořadí. Loprais vede o 15:22 minuty.

"Zezačátku to bylo hodně vyrovnané. Několik kamionů se drželo v pár vteřinách. Dneska se jelo rallyovým stylem. Pak přišly duny a tam všechno klaplo.  Duny byly zalomené, sousta velbloudí trávy. Někdy jsme skočili víc, než jsme chtěli. Ale důležité je, že auto drží," uvedl Loprais pro TV Nova.

Van Kasteren, který ztrácí bez dvou sekund 52 minut, předstihl v celkovém pořadí Macíka i Valtra. První jmenovaný zajel den po etapovém vítězství šestý čas. Valtr, který ještě v úterý celkově vedl a po středě byl třetí, se jako devátý muž v cíli propadl na pátou pozici.

Macháček byl jen kousek od bouračky

Macíka zbrzdily technické problémy. "Na začátku to bylo docela dobré. Rychlé, uskákané. Najednou jsme ale slyšeli nějaké rány, tak jsme museli na minutu, minutu a půl zastavit. Nenašli jsme ale příčinu, tak jsme jeli dál. Asi 50 km jsme jeli krokem, všichni nás dojeli, a jak jsme zjistili, že tomu nic není, tak jsme letěli. Nakonec jsme zjistili, že to byl tlumič kabiny," vylíčil Macík na sociálních sítích.

"Duny, duny, duny. Bojovali jsme, co to šlo. Měli jsme tam jedno zapadnutí. Van Kasteren nás hned vytáhl, ale i tak tam byla ztráta 10 - 15 minut. Bojovali jsme, co to šlo, víc z nás nevyrazíte," uvedl Valtr závodící v barvách týmu Tatra Buggyra ZM Racing.

Náročný moment dnes zažil pilot buginy Josef Macháček, který se jen tak tak vyhnul kolizi. "Největší krizovka přišla, když jsme se málem srazili s autem. Oni jeli podél duny a my na ni najížděli. Bylo to ve velké rychlosti. Blížil se ke mně zleva a já měl dvě možnosti: buďto šlápnut na brdu, což bych nemusel ubrzdit, nebo ještě přidat," uvedl šestinásobný vítěz soutěže závodící pod hlavičkou Buggyra ZM Academy.

Prokop s mankem 37:22 minuty dopadl o místo hůře než v předchozích dvou etapách a celkově se k němu výrazně přiblížili francouzští rivalové - na pouhých pět sekund Romain Dumas a jen necelé dvě minuty už na něj přes technické problémy ztrácí slavný Sébastien Loeb.

Devítinásobný mistr světa v rallye, jemuž o den dříve po etapovém prvenství pomohl Prokop dopravit nepojízdný vůz do bivaku, nenavázal na středeční triumf i kvůli dalším potížím, kvůli kterým musel na zhruba 15 minut zastavit.

"Máme toho dost. Je to terén, který dává zabrat autu i nám. Je to v podstatě celý den jízda v koleji, v písku a ani já, ani Viky (navigátor Viktor Chytka) se nemůžeme ukázat. Jsme rádi, že to máme za sebou. Bylo to fakt trápení," řekl Prokop na sociálních sítích.

Attíja po druhém letošním etapovém prvenství vede s náskokem přes 22 minut před legendárním Stéphanem Peterhanselem z Francie.

Engela zastavil špatný benzín

Michek měl na vítěze etapy ztrátu téměř 17 minut, v průběžném pořadí jeho manko přesáhlo už hodinu. Výsledkovou listinou stoupá pravidelně, ale další posun pořadím už bude zřejmě složitější, protože za nejbližším soupeřem teď zaostává o 37 minut.

S umístěním i výkonem byl spokojený. "První pasáž do tankovačky byla rychlá, říkal jsem si, že nám to asi udělali oddechové, ale posledních 160 kilometrů bylo brutálních. Čekala na nás tvrdá práce. Bylo hodně výjezdů a nájezdů na duny, někdy to bylo rozbité," popsal Michek v tiskové zprávě.

Howes zajel až šestý čas s desetiminutovým mankem na vítěze, ale nahrály mu potíže dosavadního lídra Daniela Sanderse z Austrálie. Ten s Američanem prohrál bezmála o 17 minut a ve vyrovnaném pořadí se propadl až na osmou pozici. Prvních dvanáct jezdců je vměstnáno do necelé půlhodiny (26:15).

Engela zradil špatný benzín

Pátou etapu nedokončil kvůli poruše jiný český jezdec Milan Engel. Zastavit musel na 209. kilometru za tankovací stanicí. "Je na cestě zpátky do bivaku. Pravděpodobně šlo o špatný benzin, včera kvůli tomu dva jezdce pořadatel vrátil zpátky do závodu," uvedl na sociálních sítích tým Oriion - Moto Racing Group.

Vedení týmu v průběhu dne věřilo, že s organizátorem vyjedná, aby mohl dál závodit, neboť k poruše motocyklu mělo dojít kvůli špatnému benzinu. Večer však na sociálních sítích oznámilo, že se to nepodařilo.

"Motorku máme zpět v bivaku a vzhledem k tomu, že Milan nedokončil etapu, tak nám za žádných okolností nedovolí pokračovat dál v oficiální klasifikaci," uvedli zástupci týmu.

Možnost domluvit se s organizátory navíc zkomplikovaly i změny v programu rallye. Kvůli nepříznivému počasí závodníci nemohou využít zázemí zatopeného bivaku v Davadmí a 6. etapa tak bude asi o 100 km zkrácena a poté se všichni přesunou do bivaku v Rijádu.

"První motorka tak vyjíždí na trať už ve čtyři hodiny ráno," podotkli představitelé MRG. "Pravou příčinu problémů budu vědět až v pátek. Jestliže budu pokračovat v závodě, tak mimo oficiální klasifikaci," doplnil je Engel.

Jednatřicetiletý motocyklista startoval na Dakaru podeváté, jeho dosavadním maximem je 15. místo z roku 2019. Po 4. etapě byl Engel třicátý.

Podle Michka organizátoři začali kvalitu dodávaného paliva kontrolovat. "Benzin je tu bohužel hodně špinavý, vyskytuje se v něm voda. Někdo s tím má bohužel problémy. Každému z nás tak odebrali kus do nádrže hadičkou. U mě to bylo v pohodě, čisté," konstatoval nejlepší český jezdec v soutěži.

O programu Dakaru rozhoduje počasí

V kategorii Dakar Classic se dařilo Ondřeji Klymčiwovi, který vyhrál etapu. V celkovém pořadí je ale po problémech v minulých dnech bez šance na dobrý výsledek. Průběžně nejlepší českou posádkou je 49. Ondřej Martinec. O pět míst výše je Tatra týmu Buggyra, kterou řídí Slovák Radovan Kazarka a navigátorem je legendární Josef Kalina.

V pátek se závodníci po třech nocích strávených s bivakem v Háilu a vydají se na jihovýchod. Nezamíří však do Davadmí, jak bylo plánováno, neboť při průtrži mračen došlo v předchozích dnech k zatopení prostoru vybraného pro bivak.

Proto bude speciálka šesté etapy zhruba o sto kilometrů zkrácena a po jejím absolvování čeká účastníky ještě asi třistakilometrový přesun do bivaku v Rijádu.

V sobotu se v rámci sedmé etapy pojede rychlostní zkouška, která měla být původně součástí až osmé etapy z Davadmí do Rijádu, naplánované na následující den. O nedělním programu rozhodnou organizátoři v následujících dnech podle vývoje počasí.

 

Právě se děje

Další zprávy