Prokop se na Dakaru posunul na osmé místo, Loprais si drží čtvrtou příčku za Kamazy

Radek Vičík ČTK Radek Vičík, ČTK
Aktualizováno 10. 1. 2022 18:36
Osmá etapa zavedla účastníky Rallye Dakar na cestě mezi Davadmí a Vadí ad-Davásirem na měřený úsek o délce 395 km.
Martin Prokop, Ford na Rallye Dakar 2022
Martin Prokop, Ford na Rallye Dakar 2022 | Foto: ACO/DPPI

Martin Prokop postoupil na osmou příčku. Byť byl v pondělní etapě nakonec  šestnáctý, využil velkých technických problémů Toyoty Argentince Lucia Alvareze a dostal se před něj. Navíc byla zrušena jeho nedělní 15minutová penalizace.

V celkovém pořadí Sébastien Loeb stáhl na lídra Násira Al Attíju dalších sedm minut. Francouze od továrního jezdce Toyoty nyní dělí 37:58 minuty. "Poškodila se nám zadní náprava, jestli jsme jen na pohon předních kol. Měl jsem vážně štěstí, že jsem vůbec dojel do cíle," uvedl Katařan.

Josef Macháček je v kategorii lehkých prototypů průběžně sedmý. "Dakar ukazuje svoje zoubky. V první půlce nás dnes protáhli opravdu velkýma a těžkýma dunama. Jak jsme předpokládal, terén začíná osychat a duny začínají být těžké. Konec byl pak rychlý a kamenitý," řekl jezdec týmu Buggyra ZM Racing.

Ignacio Casale v Tatře v barvách Buggyry byl v pondělí pátý. Hned za ním skončil Aleš Loprais ve speciálu Praga a v kategorii kamionů je nadále čtvrtý. Martin Macík byl v etapě sedmý a celkově se posunul, je devátý.

Vedení si drží Rus Dmitrij Sotnikov, za ním jsou další dva piloti týmu Kamaz. Loprais na lídra ztrácí téměř hodinu a půl.

Motocyklový závodník Martin Michek zajel sedmnáctý čas a posunul se na 21. místo průběžného pořadí. Vrátil se do pozice nejlepšího Čecha v kategorii místo Jana Brabce, který je nyní dvě příčky za ním.

Do vedení se vrátil v pondělí nejrychlejší Sam Sunderland na stroji GasGas. Brit má náskok 3:45 minuty na Rakušana Matthiase Walknera s KTM. Dosavadní lídr Adrien van Beveren z Francie na Yamaze klesl na třetí pozici.

Mezi čtyřkolkami obsadil Zdeněk Tůma šesté místo a posune se na pátou pozici průběžného pořadí. Po pondělku třetí Alexandr Maximov z Ruska totiž neodstartoval.

V závěru speciálky měl Loprais trochu smůly. Necelých sedmdesát kilometrů před cílem došlo k defektu pravé zadní pneumatiky.

"Nejednalo se o průraz, ale spíš o separaci běhounu s následným bouchnutím," vysvětlil Lopraisův palubní mechanik Petr Pokora. "Potrhaná guma trochu poškodila blatník a bok vozu, ale to jsou úplné drobnosti. Jinak auto fungovalo po celý den perfektně."

Prokop si byl vědom nástrah sedmé etapy. "Prvních 200 kilometrů byly nejtěžší duny, jaké jsem v Saúdské Arábii viděl, což bylo fajn. Bylo pár míst, které jsem měl problém vyjet, což se nám předtím nikdy nestalo. Takže super," řekl jihlavský pilot.

Poté ale ztrácel na rychlé rozbité kamenité trati. "V neděli jsme na posledních osmi kilometrech ztratili pět minut, protože se auto na tomto povrchu nedalo uřídit. Dnes jsme zkusili změnit nastavení a bohužel na špatnou stranu. Nešlo s tím jet rychleji," přiznal.

V bivaku bude s mechaniky a inženýry hledat řešení. "Hrozně rádi bychom jeli rychleji, měli jsme v plánu jet kvalitněji. A není to o tom dát více plynu. Nevidím cestu a rychleji to nejde," dodal pilot Benzina Orlen Teamu.

Motocyklista Michek ztratil na 395 kilometrech rychlostní zkoušky na Sunderlanda téměř dvacet minut, byl ale o necelých devět minut rychlejší než Brabec.

"Ze začátku bylo hodně dun. To mně úplně nesvědčilo, protože komprese do žeber mě trápily. V úvodu se mi rozjely bolesti a cítil jsem je pak po celou dobu," uvedl jezdec týmu Orion-Moto Racing Group.

"Jednalo se asi o jednu z nejtěžších speciálek, co tu byla. Jelo se po písku, hodně dun, občas nějaká plantáž a lehký trial. Ze začátku se ještě hodně prášilo," dodal Michek.

 

Právě se děje

Další zprávy