Michkovi na Dakaru bouchl airbag ve vestě, Prokop se drží v nejlepší desítce

Radek Vičík ČTK Radek Vičík, ČTK
Aktualizováno 6. 1. 2022 13:17
Pátá etapa Rallye Dakar nabídla smyčku se startem a cílem v hlavním saúdskoarabském městě. Na cestě kolem Rijádu bylo celkem 346 měřených kilometrů.
Martin Michek, KTM na Rallye Dakar 2022
Martin Michek, KTM na Rallye Dakar 2022 | Foto: Orion-Moto Racing Group

Motocyklista Martin Michek pokračuje ve stabilních výkonech. Ve čtvrtek si připsal po konečném spočtení všech trestů deváté místo v etapě. Jezdec týmu Orion-Moto Racing Group ztratil sedm minut na vítězného exjezdce MotoGP Danila Petrucciho, který na Dakaru debutuje.

Aleš Loprais si drží pozici nejlepšího českého jezdce kamionů za kvartetem suverénních Kamazů. V etapě zajel pátý nejlepší čas, vede dál Rus Dmitrij Sotnikov.

Martin Prokop ve Fordu je v hodnocení automobilů celkově devátý. Stačil mu k tomu čtvrteční 18. nejrychlejší čas. V čele je stále Násir Attíja z Kataru v Toyotě o 35 minut před Francouzem Sébastienem Loebem.

Mezi motorkáři si celkové vedení udržel Brit Sam Sunderland na stroji Gas Gas s náskokem dvě a půl minuty na Matthiase Walknera s KTM. Michek na stroji stejné značky je už v top 20, posunul se na devatenáctou příčku.

"Dnešní etapa byla dost tvrdá, bylo tady úplně všechno, co Dakar nabízí. Na cestách byly kameny, jeli jsme po tvrdších pistách, ale nechyběly také technické pasáže," prohlásil v cíli český jezdec.

Na trati ho potkal nečekaný problém. "Dneska mi ještě bouchl airbag v mé vestě. Nebylo to pádem, ale tlakem při přetížení. Překonával jsem dunu, která byla hodně příkrá, a po výjezdu z ní to bouchlo. Jede se tak rychle, že máme takové přetížení, po kterém vesta exploduje," vysvětlil.

Etapu kolem hlavního města Saúdské Arábie vyhrál mezi řidiči automobilů Henk Lategan v Toyotě, Prokop za ním zaostal o 15:28 minuty.

"Byla to trošku divná etapě. Nevyspal jsem se úplně dobře, takže jsem nebyl ve formě a neměl jsem rytmus. Ráno jsme bohužel startovali za pomalejšími auty, ta se nám podařilo předjet, ale pak jsme udělali kolo a předjeli nás zase oni. Dobrou navigací jsme poté dali pět aut naráz, ale pak jsme se zamotali s Carlosem (Sainzem) a jednou tovární Toyotou," řekl Prokop s tím, že v závěru etapy bojoval s náročnou navigací.

"Posledních 80 km vypadalo, že bude lehkých, ale opak byl pravdou. Hned po neutralizaci jsme udělali velkou chybu, pak se tam všechna auta motala. Cestu do cíle jsme našli, ale nebylo to nic jednoduchého," dodal jezdec Benzina Orlen Teamu.

Jihoafrický automobilový závodník Giniel de Villiers, který byl v pořadí před Prokopem, dostal letos už druhý trest za kolizi s motorkářem. Pilot Toyoty inkasoval po pětiminutovém trestu za předchozí incident výraznou penalizaci v podobě pěti hodin. De Villiers tak ztratil šanci bojovat o svůj premiérový dakarský titul.

Nejvydařenější etapu ve 44. ročníku rallye má za sebou Josef Macháček, který se v kategorii lehkých prototypů letos poprvé prosadil do elitní desítky.

"Byla to krásná etapa, do které jsme startovali mezi svými a nemuseli jsme předjíždět. Střídaly se rychlé kamenité pasáže, na kterých jsme prorazili jednu gumu, takže jsem poté zvolnil. Následovalo asi 40 kilometrů dun a na konci navigační masakr," řekl člen týmu Buggyra ZM Racing.

Netradiční pohled. Tak vidí Rallye Dakar novináři podél trati | Video: Buggyra
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Vesmírný teleskop Jamese Webba dnes dosáhl své konečné pozice zhruba 1,5 milionů kilometrů od Země

Na twitteru to napsal americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Dosud největší a nejvýkonnější zařízení svého druhu do kosmu vynesla raketa na konci loňského prosince, fungovat začne asi za čtyři měsíce.

Teleskop se na svou pozici dostal pomocí trysek při operaci, která trvala zhruba pět minut. Inženýři ze zemského střediska v americkém Baltimoru je aktivovali ve 20:00 SEČ, napsala agentura AFP.

Sedmitunové zařízení bude pozorovat vesmír z takzvaného druhého Lagrangeova bodu (L2), kde se vyvažují gravitační síly Země a Slunce. Díky tomu může teleskop udržovat stabilní pozici a zároveň je dostatečně daleko od Slunce na to, aby dokázal zachytit velice slabé infračervené záření, které dorazí na jeho zrcadla z prvních hvězd a galaxií, jež vznikaly před 13,5 miliardami let.

První pozorování se od zařízení, které je nyní od Země zhruba čtyřikrát dál než Měsíc, očekávají letos v červnu. Předcházet jim bude nastavení zrcadel a ochlazení detektorů infračerveného záření.

Další zprávy