Pabiška skončil po pádu na Dakaru v nemocnici, Michek zajel svůj etapový rekord

Radek Vičík ČTK Radek Vičík, ČTK
Aktualizováno 5. 1. 2022 16:47
Účastníky Rallye Dakar ve středu vyzvala čtvrtá etapa s cílem v hlavním městě Saúdské Arábie Rijádu. Na programu bylo 465 měřených kilometrů.
David Pabiška, KTM na Rallye Dakar 2022.
David Pabiška, KTM na Rallye Dakar 2022. | Foto: ACO/DPPI

Aleš Loprais v kamionu Praga obsadil v nejdelší letošní dakarské etapě šestou pozici a v celkové výsledkové listině si drží pátý.

Rallye předčasně skončila pro zkušeného motocyklistu Davida Pabišku, který měl pád a musel být přepraven do nemocnice.

"Je po základním ošetření, při vědomí a míří do nemocnice na důkladnější vyšetření. Odnesla to snad jen žebra a klička," uvedli zástupci slovenského Jantar Teamu na Facebooku. Pabiška startoval na třináctém Dakaru.

Martin Prokop ve Fordu byl po dodatečném trestu 23. a průběžně klesl na devátou příčku. V celkovém pořadí si vedení udržel Násir Attíja s Toyotou, český jezdec na něj ztrácí přes 80 minut.

Motocyklista Martin Michek na KTM skončil po úpravě časů na deváté pozici, což je jeho nejlepší etapový výsledek na Dakaru. Vítězný čas dne si připsal Joan Barreda na Hondě, na nějž český závodník ztratil přes 14 minut. Španěl  vyhrál 29. etapu na Dakaru v kariéře.

Macík přišel o brzdy

V čele soutěže kamionů zůstává Dmitrij Sotnikov s Kamazem, etapové vítězství si připsal jeho krajan a týmový kolega Eduard Nikolajev. Ruským vozům patří první tři příčky průběžného pořadí.

Lopraisův kamion Praga měl po nárazu do pneumatiky takzvaný pomalý defekt, po 50 km se mu navíc utrhl tlumič na kole a následně i druhý. "Jeli jsme tak 400 km bez zadního pravého tlumení. Modlil jsem se, abychom dojeli do cíle, protože to byl jiný styl jízdy, auto jinak odskakovalo. Ve finále jsem byl rád, že jsme dojeli do dun, kde si auto trochu odpočinulo. Dnes to bylo vabank a stálo při nás štěstí," vysvětlil český pilot.

Martina Macíka postihly problémy a nabral dvouhodinovou ztrátu. Pilot Iveca tak vypadl z první desítky.

"Od začátku se jelo hodně rychle a my jsme několikrát nabrali opravdu velké díry, až moc jsme skočili a dostali jsme hodně ran na předek. Díky tomu asi došlo k uvolnění výfukového potrubí, které prasklo a horko následně proděravělo hadice na vzduch. Následně jsme neměli brzdy, což nechcete," popsal Macík technické potíže, které posádku Big Shock týmu potkaly.

I s pomocí posádky druhého týmového kamionu řízeného Martinem Šoltysem tak museli Macík a spol. své Iveco opravovat. "Můžeme se smát a zlehčit to, ale nechceme. Je to Dakar, na kterém tým makal celý rok. Nic nekončí, jedeme dál, ale štve nás to. Zastavila nás hadička za pár korun, což nás mrzí," uvedl navigátor František Tomášek. Podobné problémy navíc později musel řešit i Šoltys.

Ještě větší komplikace potkaly Ignacia Casaleho, který musel bojovat s požárem své Tatry. "V náročném terénu čtvrté etapy urazil odletující kámen olejovou hadici a auto začalo hořet. Posádce se podařilo auto uhasit, ale etapu asi nedokončí. Tým je odhodlaný udělat vše proto, aby posádka mohla nastoupit do další etapy," uvedl tým Tatra Buggyra Racing v oficiálním prohlášení.

V případě úspěšné opravy by Chilan mohl pokračovat dál, ale jeho čas by byl postižen velkou penalizací.

800 kilometrů za den je rarita

Michek v cíli "erzety" neskrýval únavu. "Odsýpalo to, opravdu velmi rychlá etapa. Držel jsem plný plyn do poslední chvíle, maximálkou 165 km/h jsem jel hned několikrát," uvedl jezdec týmu Orion-Motor Racing Group.

"Teď musím na přejezd a půjdu si na chvíli lehnout. Ještě nás čeká asi 140 kilometrů do bivaku a za dnešek zdoláme celkem 800 kilometrů, což je fakt raketa," dodal závodník, který se celkově posunul o příčku kupředu na 21. pozici.

V čele soutěže motocyklistů zůstává Sam Sunderland z Velké Británie na stroji Gas Gas. Na druhém místě je se ztrátou tří minut Matthias Walkner s KTM a třetí Adrien van Beveren v sedle Yamahy.

Attíja ve středu zažil den plný čtyřek: ve 4. etapě 44. ročníku rallye slavil 44. etapové vítězství. K prvenství mu ale dopomohla i dodatečná dvouminutová penalizace Jazída Rádžhího ze Saúdské Arábie, jenž kvůli ní klesl na páté místo. Attíja si mírně upevnil vedení, druhého Sébastiena Loeba z Francie porazil o 25 sekund a celkově má k dobru přes 38 minut.

Prokop ztratil na první místo včetně dodatečné sedmiminutové penalizace 25:40 minuty. "Byla to docela zajímavá etapa, i když zejména po startu byla extrémně rychlá. Přežili jsme jeden těžký moment, kdy jsme jeli malinko mimo trať a vlétli jsme do obrovských děr. Tam nás to hodně rozhodilo," uvedl jezdec Benzina Orlen Teamu.

Po složitém okamžiku se snažil dávat velký pozor. "A bylo to vidět na tempu. Nebyli jsme nejrychlejší a auta se k nám hodně rychle přibližovala. Pak ale přišly těžké úseky na navigaci, kde jsme se motali s dalšími auty, ale vždy jsme to našli nejrychleji. Super," řekl jihlavský jezdec.

Přál si, aby další etapy byly ještě náročnější a pomalejší. Oproti konkurenci má totiž handicap v nižším výkonu motoru. "Bylo vidět, že dnes nás blázni afričtí několikrát předjeli, ale pak se tam motali jako nudle v bandě. To je naše šance," podotkl Prokop.

Automobiloví závodníci Benediktas Vanagas a Guerlain Chicherit měli během čtvrté etapy Rallye Dakar spektakulární nehody. | Video: Asociated Press
 

Právě se děje

Další zprávy