Do startu Dakaru zbývá 60 dní. Pořadatelé konečně závodníkům dopřejí klidné Vánoce

Radek Vičík Radek Vičík
4. 11. 2020 18:15
Přípravy na druhý ročník Rallye Dakar v Saúdské Arábii vrcholí. Závodníci i jejich týmy 60 dní před startem v Džiddě nechystají jen samotnou techniku, ale také musí splnit náročná anticovidová opatření.

Od pořadatelů totiž všem startujícím přišel obsáhlý bezpečnostní manuál. Týká se hlavně prevence proti koronaviru.

"Začínáme zařizovat vše potřebné. Počítáme s tím, že přípravy na příští Dakar budou oproti předchozím letům organizačně o něco náročnější. Ale určitě všechno zvládneme," říká Martin Pabiška, manažer týmu Big Shock Racing.

Mezi povinné náležitosti, které musí splnit všichni účastníci závodu, patří omezení sociálních kontaktů 14 dní před odletem a také negativní PCR test provedený maximálně 48 hodin před vstupem do Džiddy. A nutné je také očkování proti chřipce.

Organizátoři účastníkům Dakaru navíc doporučují podstoupit ještě jeden test na covid-19 týden před odletem do Saúdské Arábie.

Mezi další doporučení organizátorů závodním týmům patří zajištění náhradníků v rámci doprovodného týmu, kteří budou schopní v případě potřeby zaskočit, pokud by se u někoho objevil pozitivní test.

Pilot kamionu Martin Macík v nařízeních hledá i pozitiva. Výjimečně si před Dakarem užije klidné svátky. "Konec roku letos budeme všichni trávit jen s nejbližší rodinou. Od 15. prosince už bychom měli omezit kontakty s dalšími lidmi. Snad to psychicky zvládneme. Ale alespoň si užijeme děti, ženy a Vánoce," uvedl 31letý závodník.

Mění se převodovky i týmy

Podobně jako Macík na svém Ivecu pilně dolaďují své závodní stroje i další čeští účastníci. Buggyra, která nasadí dvě Tatry a dvě malé buginy (buggy) v kategorii SSV, se přidala k aktuálnímu trendu a do kamionu nainstalovala automatickou převodovku.

"Vůbec poprvé jsme se rozhodli nasadit na Dakar kamion s automatickou převodovkou, který bude řídit Martin Šoltys. S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme říci, že Tatra bude rychlejší v dunách, protože kola budou neustále v záběru," vysvětlil šéfkonstruktér David Vršecký.

Vývojem prošla taky buggy Can-Am, s níž Josef Macháček letos v lednu absolvoval svoji premiéru v barvách Buggyry. "Pokud se Dakar 2021 pojede, v což pevně věřím, budu mít k dispozici Can-Am, který je tak o dvě generace výše, než je bugina, se kterou jsem startoval letos," libuje si Macháček.

Na poslední chvíli ale dochází i k zásadnějším změnám než v technice. Freestylový šampion Libor Podmol se před svojí dakarskou premiérou rozešel s týmem Orion Moto Racing Group. Spolupráce trvala pět měsíců, český jezdec s týmem absolvoval několik testů a tři soutěže, včetně úspěšné kvalifikace na nadcházející soutěž. 

"Po několika týdnech vyhodnocování jsem se nakonec rozhodl jít vlastní cestou v nejtěžší motoristické výzvě. S týmem se rozcházím v dobrém a s šéfem Ervínem Krajčovičem budu nadále v kontaktu," uvedl Podmol, který letos na Řecké rallye skončil na třetím místě a ve Španělsku v kategorii nováčků dojel druhý. Nyní založil Podmol Dakar Team.

Olga Roučková si při návratu do sedla čtyřkolky adrenalinu "užila" ještě před Dakarem. Při obou závodech Světového poháru FIM v Portugalsku zažila povodně i požár, přesto se v celkovém hodnocení čtyřkolek drží v mužské konkurenci na třetím místě.

"Teď jsem na měsíčním tréninkovém soustředění v Portugalsku a čekám na další závody. A pak už hurá na Dakar," prohlásila Roučková.

Martin Šoltys z týmu Buggyra Racing pomohl Martinovi Macíkovi z Big Shock Racing, který uvízl na vrcholu duny během osmé etapy Rallye Dakar. | Video: Big Shock Racing
 

Právě se děje

Další zprávy