Loprais přišel na Dakaru o vedení. Třetí místo v etapě bylo na Nikolajeva v Kamazu málo

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 7. 1. 2018 21:27
Rallye Dakar pokračovala druhou etapou, v níž síly účastníků prověřil na více než 270 kilometrech zrádný pouštní terén.
Aleš Loprais na Dakaru i v druhé etapě atakoval čelní příčky hodnocení kamionů.
Aleš Loprais na Dakaru i v druhé etapě atakoval čelní příčky hodnocení kamionů. | Foto: Instaforex Loprais Team

Pisco - Aleš Loprais sice byl i v druhé etapě Rallye Dakar znovu na pomyslných stupních vítězů, ale po třetím místě v neoficiální výsledkové listině přišel pilot Tatry o vedení v soutěži. V něm ho vystřídal Rus Eduard Nikolajev v Kamazu. Hned za Lopraisem se v neděli po 267 měřených kilometrech v peruánské poušti umístil Martin Kolomý z týmu Buggyra, do první desítky se vešel také Martin Macík mladší v LIAZu.

Byť Martin Prokop vybojoval mezi piloty automobilů na trati deváté místo, po desetiminutové penalizaci se propadl na 14. pozici. Tím jezdec Fordu také vypadl z top 10 a patří mu průběžná dvanáctá příčka.

Loprais na Nikolajeva ztratil v součtu dvou etap pět a půl minuty, v neděli se mezi ně vklínil ještě Argentinec Federico Villagra v Ivecu, jemuž patří průběžná třetí pozice.

Kolomý byl čtvrtý i přes kolizi a a také celkově se posunul na post číslo čtyři.  Od nejlepší trojky ho dělí čtyři a půl minuty. "Asi na 150. kilometru jsme dojeli nějaké auto, které se nám uhýbalo, ale tak blbě, že jsme se srazili. Ze čtvrtého místa jsem opravdu nadšený, protože hodně kamionů bude mít problémy vůbec dojet," komentoval náročnou druhou etapu pilot Buggyry.

Macík procházel výsledkovou listinou jako na houpačce. Po šestém místě na prvním měřeném bodu vypadl z první desítky, aby se do ní v samém závěru rychlostního testu zase vrátil. Za Nikolajevem nakonec zaostal o 44:47 minut. Desátý je pilot Big Shock Racing i celkově.

V hodnocení automobilů přinesla druhá etapa velký úder Peugeotu. Ovládl ji Cyril Després před týmovými kolegy Stéphanem Peterhanselem a Sébastienem Loebem. V celkovém pořadí vede Despes o 27 sekund před Peterhanselem. Třetí je Giniel de Villiers s Toyotou, ten ale už ztrácí téměř šest minut. Prokop za lídrem rallye zaostává o 24 minut a 32 vteřin.

"Bylo to strašně měkký a nedalo se ničeho chytit. Auto furt hrabalo a bylo to na hranici zapadnutí. Myslím si, že bylo štěstí, že jsme startovali desátí a postupně jsme se prokousali, až na sedmé místo na trati. To nám pomohlo, že byla trať ještě tvrdá. Ale byl to očistec," uvedl po dojetí etapy Prokop.

Minutý waypoint pak komentoval takto: "Trochu jsme se tam zamotali. V cíli erzety jsme zjistili, že ho nemáme, a museli jsme se pro něj vrátit." Ani tak však jihlavský pilot neunikl trestu za dvojí projetí cílem.

Náročný den českých závodníků

Boris Vaculík měl havárii musel jet 200 kilometrů  bez předního skla svého Fordu. "Havárie byla mojí chybou. Dojeli jsme za dunu, kde byla hromada aut a hodně lidí. Jednalo se o zrádný dolík, ve kterém jsme zůstali viset také. Když jsem zacouval, tak se mě to seklo a padali jsme bokem přes boudu," přiznal 42letý závodník

"Kromě čelního skla jsme nic nerozbili. Při jízdě nám neustále prášilo dovnitř. Připadal jsem si jako v bugině a spolujezdec zase zavzpomínal na angažmá na čtyřkolce," dodal jezdec stáje Barth Racing.

Špatný den měl i jeho týmový kolega David Pabiška, který se při pádu poranil a ještě mu došlo palivo. 

"Poranil si rameno, narazil klíční kost a holeň. Snad to nebude nic vážného. K tomu mi tři kilometry před cílem došel benzín, takže jsem musel motorku delší dobu tlačit," uvedl účastník už jedenáctého Dakaru.

Problémy s technikou postihly Tomáše Ouředníčka, který musel počkat na rychlou asistenci, nabral velkou ztrátu a ještě navíc dostal tříhodinový trest.

Jít přes střechu znamená konec

Také v neděli se jezdci z dun "kutáleli" dolů. Prokopův soupeř Lucio Álvarez, který byl na sedmém místě, otočil přes střechu svoji Toyotu. Argentinská posádka vyvázla bez zranění.

V soutěži skončil definitivně také tovární pilot Bryce Menzies z USA, který své Mini rozbil krátce po startu druhé etapy. Ani této posádce se naštěstí nic nestalo.

Po dojetí první pětasedmdesátky motocyklistů je na tom byl z českých zástupců opět nejlépe Ondřej Klymčiw na 21. pozici, celkově se pardubický rodák posunul na 24. pozici. Na vedoucího Joana Barredu Borta ze španělská má deficit 25 minut.

Výborně zajel nováček Jan Brabec, jemuž v neděli patřila 33. pozice. Tentokrát se vyhnul penalizaci, takže poskočil na průběžnou 91. pozici. Ovšem nebýt sobotního dvouhodinového trestu, byl by jezdec týmu Big Sock Racing celkově v top 30. "Jedna kuriozita, šel jsem na držku a zlomil kšilt, což mi nakonec pomohlo v těch rychlejších úsecích, protože kšilt mě netahal nahoru. Jsem spokojenej, jelo se mi výborně,"  popsal svérázný závodník na týmovém Facebooku.

Mezi jezdci na čtyřkolkách si sobotní zklamání z velké penalizace vynahradil 12. místem veterán Josef Macháček . "Jaké jsou mé cíle dál? Na tyto otázky odmítám odpovídat. Doháním totiž dvouhodinovou ztrátu po penalizaci od pořadatele. Mým cílem je dojet každý den co nejlépe. Dnešní etapa byla ale fantastická, pravá africká," hlásil z bivaku pilot Barth Racingu.

Tomáš Kubiena v barvách stáje MRG byl šestnáctý a celkově je těsně za první desítkou aktuálního pořadí. Ve vedení se drží Chilan Ignacio Casale, jehož stíhá loňský vítěz Sergej Karjakin z Ruska.

Rallye Dakar:

2. etapa: Pisco - Pisco (278 km celkově/267 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Despres, Castera 2:56:51, 2. Peterhansel, Cottret (všichni Fr./Peugeot) -48, 3. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) -3:08, …14. Prokop, Tománek -25:04, 41. Vaculík, Plechatý -2:41:41,  67. Ouředníček, Křípal (všichni ČR/Ford) -13:27:45

Průběžné pořadí: 1. Despres 3:21:18, 2. Peterhansel -27, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -5:44, …12. Prokop -24:32, 37. Vaculík -2:50:38.

Motocykly: 1. Barreda (Šp./Honda) 2:56:44, 2. Van Beveren (Fr./Yamaha) -2:54, 3. Walkner (Rak./KTM) -4:24, …21. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -20:37, 33. Brabec (ČR/Husqvarna) -28:47, 43. Engel -39:07, 62. Pabiška (oba ČR/KTM) -58:21, 80. Vlček (ČR/Husqvarna) -1:18:43, 89. Lhotský (ČR/KTM) -1:34:29, 108. Novotná (ČR/Husqvarna) -2:17:58, 112. Veselý (ČR/KTM) -2:26:51.

Průběžné pořadí: 1. Barreda 3:18:36, 2. Van Beveren -2:30, 3. Walkner -4:50, …24. Klymčiw -25:04, 39. Engel -46:13, 58. Pabiška -1:03:44, 70. Vlček -1:28:44, 91. Brabec -2:32:50, 92. Novotná -2:34:55, 95. Veselý -2:42:52, 109. Lhotský -3:42:03.

Čtyřkolky: 1. Casale (Chile/Yamaha) 3:37:45, …12. Macháček (ČR/Yamaha) -20:50, 16. Kubiena (ČR/Ibos) -34:04, 29. Tůma -1:18:56, 44. Roučková  (oba ČR/Yamaha) -4:06:54.

Průběžné pořadí: 1. Casale 4:05:17, …11. Kubiena -39:04, 26. Tůma -2:01:35, 31. Macháček -2:38:28, 44. Roučková -6:35:19

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 3:24:23, 2. Villagra (Arg./Iveco) -3:25, 3. Loprais -6:07, 4. Kolomý (oba ČR/Tatra) -11:11, …10. Macík (ČR/LIAZ) -44:47, 14. Šoltys (ČR/Tatra) -1:29:14.

Průběžné pořadí: 1. Nikolajev 3:50:07, 2. Loprais -5:38, 3. Villagra -9:33, 4. Kolomý -13:07, …10. Macík -48:41, 15. Šoltys -1:49:49.

Pořadatelé nás nešetří, znělo z tatrováckého týmu po druhé etapě Rallye Dakar, která vedla pouštními dunami u peruánského města Pisco. | Video: Tatra Buggyra Racing
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ekonomika USA v prvním čtvrtletí rostla tempem 6,4 procenta, potvrdili statistici

Ekonomika Spojených států v prvním čtvrtletí vzrostla v ročním přepočtu o 6,4 procenta. Ve své konečné zprávě to ve čtvrtek uvedlo americké ministerstvo obchodu, které tak potvrdilo svůj předběžný odhad. Výsledek se shoduje i s očekáváním analytiků. Ve čtvrtém čtvrtletí se hrubý domácí produkt (HDP) zvýšil v celoročním přepočtu o 4,3 procenta.

Za zrychlením růstu v prvním čtvrtletí je masivní fiskální podpora, kterou ekonomice poskytla vláda, uvedla agentura Reuters. Federální rezervní banka (Fed) v Atlantě uvádí, že ve druhém čtvrtletí by hospodářský růst mohl dosáhnout i deseti procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy