Francouzský Lev na Dakaru krvácel, ale derniéru ozdobil hattrickem

Radek Vičík Radek Vičík
23. 1. 2018 7:53
Peugeot odstartoval do Rallye Dakar se čtyřmi nadupanými speciály. I když je pronásledovaly technické problémy, vysněné třetí vítěství v řadě přišlo. Postaral se o ně 55letý veterán Carlos Sainz.
Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz a Cyril Despres v cíli Rallye Dakar.
Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz a Cyril Despres v cíli Rallye Dakar. | Foto: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Córdoba, Praha - Potřetí v řadě a celkově po sedmé slavila značka Peugeot triumf na Rallye Dakar. I když byla čtveřice vozů 3008DKR s hvězdným kvartetem pilotů největším favoritem, letošní vítězství se vůbec nerodilo snadno.

Stéphane Peterhansel, Sébastien Loeb, Cyril Depsres a Carlos Sainz. Francouzi nenechali nic náhodě a co jméno za volantem jejich speciálu, to pojem a žhavý kandidát na úspěch.

Jenže letošní jihoamerický Dakar byl úplně jiný než předchozí tři ročníky, na nichž Peugeot startoval. Ty tam byly rychlostní vložky ve stylu MS v rallye, objevily se peruánské duny a ani argentinský část na zrádném jemném písku feš-feš nebyla procházkou růžovým sadem. O bolivijských horách ani nemluvě.

Jeden problém za duhým

Despres sice vyhrál pro francouzskou značku první etapu na letošním Dakaru a po druhé etapě vedl, jenže o dva dny později bývalý motocyklista trefil kámen vystupující z cesty. Ten zničil pravé zadní zavěšení vozu, což znamenalo čekání na pomoc servisního kamionu a ztrátu nadějí v boji o čelní pozice. Místo toho často pomáhali týmovým kolegům v nesnázích.

"Nejdůležitější pak bylo nedopustit se chyb a být tak k dispozici pro případ, kdy by Carlos nebo Stéphane měli problémy. Je samozřejmé, že pro mě to byla soutěž plná zklamání, ale na druhou stranu jsem teprve zahájili kariéru v automobilech," připomněl pětinásobný vítěz Dakaru v kategorii motocyklů.

"Samaritán " Despres v akci, pomáhá Peterhanselovi:

Do trablů se hned dvakrát dostal další Francouz Peterhansel. Obhájce loňského prvenství a nový lídr soutěže nejprve v 7. etapě prudce manévroval, aby se vyhnul střetu se čtyřkolkou, a o skrytý kámen poškodil levé zadní zavěšení svého Peugeotu 3008DKR Maxi. Aby toho nebylo málo, v předpolední etapě narazil do stromu, o který si poničil posilovač řízení. Byť vyhrál hned tři etapy, nakonec se musel spokojit se čtvrtým místem.

V době, kdy Peterhansel řešil  své první trable, jel tým Peugeot už jen ve třech. Devítinásobný mistr světa v rallye Loeb si totiž nepřidal do sbírky vysněný dakarský triumf, místo toho skončil uprostřed páté etapy.

S autem spadl do měkké a písčité díry při vyhýbání se jinému vozu, který v ní uvízl. Dopad zlomil Danielu Elenovi kostrč, což bylo tak bolestivé, že monacký spolujezdec nezvládl v sedačce závodní tempo. "Daniel měl po nárazu velké bolesti. Etapu jsme dokončili velmi pomalu, aby se bolest nezhoršovala, ale znamenalo to konec," řekl smutný Loeb.

Nejtěžší Dakar v nelepším autě

Do vedení se dostal muž, od něhož se to z "All  Stars týmu" Peugeotu možná čekalo nejméně - 55letý dvojnásobný světový šampion v rallye Carlos Sainz. Španěl sice  v roce 2010 Rallye Dakar vyhrál, ale od ročníku 2013 neviděl cíl.

Vítězství Peugeotu v Rallye Dakar

1987 Vatanen/Giroux (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1988 Kankkunen/Piironen (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1989 Vatanen/Berglund (Peugeot 405 T16 Grand Raid)
1990 Vatanen/Berglund (Peugeot 405 T16 Grand Raid)
2016 Peterhansel/Cottret (Peugeot 2008DKR)
2017 Peterhansel/Cottret (Peugeot 3008DKR)
2018 Sainz/Cruz (Peugeot 3008DKR Maxi).

Letos však jel soustředěně, vyhrál šestou a sedmou etapu a po té maratonské převzal vedení. Do Córdoby dojel s náskokem 43:40 minuty před před Násirem Al Attíjou.

"Pro mne to byla nesmírně obtížná soutěž. Je to nejspíš nejtěžší Dakar, jakého jsem se zúčastnil, a to včetně těch, co se jely v Africe. Tým Peugeot v rámci celého programu odváděl fantastickou práci. Peugeot 3008DKR Maxi je pravděpodobně nejlepším autem, jaké jsem kdy v maratonských soutěžích řídil," nešetřil Sainz chválou.

Pro příští Dakar si on i jeho kolegové z týmu budou muset najít nové angažmá. Peugeot splnil to, co oznámil už loni - ročník 2018 znamená konec účinkování ve slavné soutěži. Peugeot sport se nyní znovu naplno vrhne do světového šampionátu v rallyekrosu, kde jeho barvy hájí také Loeb.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Zemřel Eduard Marek řečený Hroznýš, nejstarší český skaut

Zemřel Eduard Marek řečený Hroznýš, nejstarší český skaut. Za války ho za pomoc Židům věznili nacisté, po únoru 1948 zase komunisté. Bylo mu 104 let.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Krčmář odpočíval a česká biatlonová štafeta dojela v Anterselvě patnáctá

Čeští biatlonisté bez své jasné jedničky Michala Krčmáře, který dostal po náročném programu volno, obsadili v posledním štafetovém závodu před olympijskými hrami 15. místo. Naděje na lepší výsledek týmu sebral hned na prvním úseku Mikuláš Karlík, neboť po trestném kole jel v závěru startovního pole. Vyhráli suverénně Norové.

Karlík v prvním kole zlomil hůl, což jej ovlivnilo při následné úvodní střelbě. "Zbytečně jsem si ukopl hůlku, pak nad tím přemýšlel a na ležce neudělal nic, co jsem měl. Jsem na sebe naštvaný," řekl České televizi. Po trestném kole Karlík klesl na poslední 24. pozici a na ní s velkou ztrátou také předával Milanu Žemličkovi.

Ten na střelnici nezaváhal, štafetu vytáhl a předával devatenáctý s mankem už téměř tří minut. Jakub Štvrtecký třikrát dobíjel a vyslal Adama Václavíka na trať z 17. místa. Český finišman si úsek protáhl po chybné ráně také o 150 metrů a doběhl patnáctý, předposlední ze štafet, které nebyly dostiženy o kolo. Odstup od Norů v cíli narostl na více než pět a půl minuty.

Češti si připsali 15. pozici v této sezoně po 11., 9. a 18. místě, vždy absolvovali minimálně jeden trestný okruh. Norové vyhráli i třetí týmový závod, do něhož nastoupili. Druzí byli o bezmála dvě minuty pomalejší Rusové, třetí Němci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy