Dakar byl pro Macíka jen začátkem dlouhé sezony, už se chystá na duny v Abú Dhabí

Radek Vičík Radek Vičík
19. 1. 2022 20:01
Martin Macík mladší letos na Dakaru na vlastní kůži poznal, že ne každý ročník končí podle plánů. Jeho posádka se ale nevzdala a nakonec vybojovala sedmou pozici.

Byť konečné umístění nebylo pro Macíka naplněním plánů, z toho, že se v poslední etapě posunul z osmé příčky kupředu, měla celá posádka velkou radost.

"Samozřejmě jsme chtěli lepší výsledek, ale tak už to na Dakaru chodí. I když jsme už nemohli bojovat o celkové čelní pozice, pořád jsme závodníci a jeli jsme naplno do posledních metrů," vysvětlil rodák z Benešova.

"Ve chvíli, kdy jsme ztratili čtyři hodiny, jsme si řekli, že budeme rádi za desítku. Pak jsme ale tahali až do konce, riskovali a bojovali," dodal navigátor František Tomášek.

Boj s Kamazy a dalšími soupeři o vylepšení loňského čtvrtého místa zhatil menší výkon motoru kamionu Iveco. Příčinou byla konečná úprava motoru, která se ale v Saúdské Arábii neosvědčila.

"Před Dakarem jsme se rozhodli pro určitá vylepšení, která se ale nakonec neshledala s úspěchem. Navíc jsme nepředpokládali, že budeme potřebovat takové množství náhradních dílů," vysvětlil Macík.

"Všechno ovlivnila velká rána ve čtvrté etapě. Tehdy jsem myslel, že to byl tak silný náraz, že to je konec. Ale šlápnul jsem na plyn a auto jelo dál. Jenže všechno, co nebylo na rámu přivařené, se o deset centimetrů posunulo. Z toho pak praskl výfuk a začaly se hromadit další opravy a výměny," dodal pilot, podle něhož se na úbytku výkonu podílela i nucená výměna turba v motoru Iveca.

Závodník připomněl, že problémy letos mělo mnoho favoritů závodního pole kamionů. "Dakar se nepovede pokaždé. Je to náročná soutěž, která trvá čtrnáct dní. A stát se může cokoliv až do posledního kilometru, o čemž se letos přesvědčila spousta posádek."

32letý pilot se před Dakarem rozhodoval, který z obou dostupných kamionů zvolí. Nakonec si nechal svůj osvědčený speciál pojmenovaný Karel a nového Arnošta pilotoval Martin Šoltys, nová posila týmu.

"Jestli by byl Arnošt lepší volba? Nevím. V Saúdské Arábii jsem v něm neseděl, tak nemůžu soudit," odmítl sympatický pilot týmu Big Shock! Racing spekulace ohledně výběru kamionu.

"Tohle auto máme už čtyři roky, jelo třetí Dakar. Je nejvyšší čas ho prodat a postavit jeden nebo radši dva nové kamiony," prohlásil týmový šéf vývoje a konstrukce Martin Macík starší.

Ten už vedle vylepšení Arnošta osnuje plány na zcela nový hybridní speciál, který budou v sedlčanských dílnách připravovat ve spolupráci s nizozemským týmem Project 2030. Jeho šéfem je byznysmen Kees Koolen, který stojí třeba za rozjezdem úspěšného rezervačního systému ubytování Booking.com.

"Ze všech týmů si pro tento projekt vybral právě nás, což je velká pocta. Koolen totiž sází jen na ty nejlepší," prohlásil s úsměvem Macík junior. Týmy Project 2030 - a také Italtrans Racing - měly na Dakaru kamiony Iveco postavené právě českým týmem.

Pilota Macíka - a celou posádku - čekají po Dakaru další podniky nově zřízeného světového šampionátu v cross-country. "Karla, náš kamion, a také Niciase, vůz týmu Project 2030, posíláme z Džiddy přímo do Dubaje. Od 5. března tam pojedeme Abu Dhabi Desert Challenge. Bude to pro nás další super zkušenost, pět závodních dní v dunách. Ladit budeme i kamiony," těší se Macík.

Součástí světového šampionátu je pro kamiony ještě podnik v Maroku. Kvůli napjaté situaci je zatím nejisté pořádání soutěže v Kazachstánu. Vedle toho pojede Big Shock! Racing také tradiční Baju Aragon a Baju Poland. Ještě předtím ale čeká Macíka a spol. série oblíbených talk show Posedlí Dakarem.

Nakonec duch Dakaru zvítězil. Macík zastavil u Casaleho zapadlé Tatry. | Video: Facebook/Buggyra Racing/Big Shock Racing
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

V hotelu v polské Vratislavi byl nalezen mrtvý Čech, jde zřejmě o hledaného vraha

V hotelu v polské Vratislavi byl v úterý odpoledne nalezen mrtvý muž z Česka a s největší pravděpodobností jde o podezřelého z vraždy ženy v hotelu v Praze. Na Twitteru to večer uvedl mluvčí pražské policie Jan Rybanský. Další informace policie poskytne pravděpodobně během středy.

"S největší pravděpodobností se může jednat o hledaného dvaačtyřicetiletého muže. Spolupracujeme s polskými kolegy," napsal Rybanský. Policie po muži pátrala od soboty, v pondělí na Brněnsku našla vůz, ve kterém odjel z místa činu v Praze.

Muž podle policie ženu v pražském hotelu zastřelil. O pomoc v pátrání kriminalisté požádali veřejnost, lidé se ale muže neměli pokoušet zadržet, protože podle policie byl ozbrojený a nebezpečný. Policie předpokládala, že muž mohl vycestovat do zahraničí.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Třetí vlna francouzských protestů proti penzijní reformě přinesla pokles účasti

Ve Francii v úterý znovu stávkovali pracovníci hromadné dopravy, učitelé, či zaměstnanci energetických společností, kteří nesouhlasí s návrhem důchodové reformy z dílny vlády a prezidenta Emmanuela Macrona. Do ulic francouzských měst potřetí za poslední tři týdny vyšly statisíce nespokojených lidí, účast na manifestacích nicméně podle policie i organizátorů oproti druhé lednové vlně protestů klesla. Reforma, kterou nyní posuzují zákonodárci, předpokládá, že většina Francouzů bude do důchodu odcházet v 64 letech, tedy o dva roky později než dosud.

Stávka podle agentury Reuters omezila provoz na železnici, narušena byla školní výuka a zastavila se i distribuce ropných produktů. Odbory opět vyzvaly lidi, aby vyšli do ulic ve velkém počtu, a protestní pochody se konaly v desítkách měst včetně Nice, Marseille, Toulouse, Nantes a také v Paříži. V metropoli demonstranti, mnozí z nich mladí, pochodovali od Opery a nesli transparenty s hesly jako "Zachraňte svůj důchod" a "Zdaňte miliardáře, ne babičky".

Ministerstvo vnitra vpodvečer oznámilo, že napříč Francií policie zaznamenala 757 tisíc demonstrantů. První dvě stávky proti důchodové reformě 19. a 31. ledna vylákaly do ulic podle policie pokaždé něco přes milion lidí. Odborová centrála CGT dnes hlásila účast "téměř dvou milionů" lidí, i v jejím případě se ovšem jednalo o nižší součet oproti minulému týdnu, kdy hovořila o 2,8 milionech protestujících.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kovosou souhlasí s plánem na urovnání vztahů se Srbskem

Kosovo v podstatě souhlasilo s unijním plánem na urovnání vztahů se Srbskem. V úterý to uvedl zmocněnec EU pro kosovsko-srbský dialog Miroslav Lajčák, který v uplynulých dnech jednal s nejvyššími politickými představiteli v Prištině a Bělehradu. V minulosti mělo Kosovo výhrady mimo jiné ke vzniku sdružení srbských obcí na severu země. Podle kosovského premiéra Albina Kurtiho si ale podepsání plánu vyžádá další jednání.

Lajčák na Twitteru uvedl, že jednal v Prištině s premiérem Kurtim a v Bělehradě se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem. "Jsem rád, že nyní Kosovo v podstatě přijalo návrh Evropské unie," napsal. Obdobně se vyjádřil i kosovský premiér Kurti, podle kterého jeho země přijala "unijní návrh na normalizaci vztahů mezi Kosovem a Srbskem". "Některé otázky ohledně mezinárodních záruk, zavedení mechanismů či časové posloupnosti se budou řešit na příštích rozhovorech v Bruselu," uvedl Kurti.

Návrh plánu, který původně vypracovaly Německo a Francie, nebyl nikdy oficiálně zveřejněn. Priština měla největší výhrady ke vzniku sdružené obcí na severu země, kde dominuje srbské obyvatelstvo. To by podle kosovské vlády malou zemi rozdělilo podle etnické skladby, jak se děje například v Bosně a Hercegovině. V případě Srbska dohoda počítá s tím, že Bělehrad přestane blokovat vstup Kosova do mezinárodních organizací, například OSN. S uznáním samostatnosti Kosova ale návrh nepočítá.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Svět se potýká s nedostatkem mědi, může trvat až do roku 2030

Svět se v současné době potýká s nedostatkem mědi. Přispívají k tomu problémy s dodávkami z Jižní Ameriky a vyšší poptávka. Deficit bude trvat celý letošní rok, uvedl server CNBC. Podle jednoho z analytiků by na trhu mohl nedostatek trvat až do konce desetiletí. Měď je přitom považována za jeden z ukazatelů ekonomického zdraví díky jejímu rozsáhlému využití a její nedostatek by mohl být indikátorem toho, že globální inflační tlaky by se mohly zhoršit, což by následně donutilo centrální banky pokračovat ve zvyšování úroků.

"Již nyní předpovídáme výrazný deficit mědi do roku 2030," řekl viceprezident společnosti Wood Mackenzie pro kovy a těžbu Robin Griffin. Přisuzuje to především pokračujícím nepokojům v Peru a vyšší poptávce po mědi v odvětví zaměřeném na energetickou transformaci.

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy