Veterán Macháček na počasí nežehral, náročný Dakar si užíval

ČTK ČTK
19. 1. 2023 12:19
Josef Macháček patří mezi nejzkušenější české účastníky Rallye Dakar, letos si ale poprvé vyzkoušel, jaké je to stabilně jezdit ve druhé části startovního pole. Jedním z jeho úkolů totiž bylo "dohlížet" na týmovou kolegyni Aliyyah Kolocovou, která na slavné soutěži v osmnácti letech debutovala. I proto pro něj nebyl výsledek hlavní.

"Letošní Dakar byl specifický pískem, který byl promočený do velké hloubky. A to nikdo za dvacet let nepamatuje. Dříve, když někde napršelo, tak tam byla jen taková krustička. Myslím si, že z toho byly překvapení všichni," řekl Macháček.

"Jen tři etapy se jely na suchém písku a každý viděl, že je to jednodušší," podotkl jedenáctý muž konečného pořadí kategorie lehkých prototypů.

Macháček startoval na Dakaru v Africe i v Jižní Americe a pozoruje tak i změny v určován tras. "Kontrolní body se zpřesňují a tím se trasa stává jednokolejnou. V mnoha případech si připadám jako tramvaják, skoro nemusím řídit. A ta jedna kolej se stává nesnesitelnou pro lidi vzadu. Když je trať rozjezděná v prostoru, je to snesitelnější," uvedl pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek, jenž získal beduína i za triumf mezi lehkými prototypy v roce 2021.

Osobně byl ale s náročností rallye spokojený. "Za mě byl Dakar vyvážený. Našli kamení, pláně, velké duny v horách. Nemyslím si ale, že byl (historicky) nejtěžší. Nejtěžší byl počasím, hlavně pro naši kategorii," řekl Macháček startující v otevřené buggyně Can-Am.

Déšť a bláto totiž závodníkům nekomplikovalo život jen na trati, ale i v bivaku. "Jeden dva dny to jde vydržet, ale když to trvá dlouho, je to špatně. Hlavně z pohledu techniky. Tvrdili nám, že tam prší osm dní v roce a nám pršelo jedenáct za leden," pousmál se rodák z Chrudimi.

Macháček původně neměl letos na slavné rallye startovat, nakonec ale na poslední chvíli nahradil Yasmeen Kolocovou, která nebyla zdravotně fit.

"Byl jsem dvojka, ale hned první den jsem dostal zelenou, že můžu jít do rizika, protože Aliyyah je za mnou hodinu. Já ale Dakar rád rozjíždím opatrněji, navíc jsem toho v roce neměl moc najezděno," řekl.

Od třetí etapy hlavně kryl týmové parťačce záda, s čímž ale neměl sebemenší problém. "Zjistil jsem, že mi to vyhovuje. Byl bych o kapku rychlejší, ale ona jela velice dobře," uvedl Macháček s tím, že jej odvážnost dcery majitele týmu Martina Koloce zejména při jízdě za tmy šokovala.

"Já bych to večer za dunu nehodil jako ona, jak je bezstarostná. Když ona auto rozbije, tak je za hvězdu. Když to udělám já, jsem za vocase," smál se Macháček.

I proto byl s výsledkem spokojený. "S touhle technikou a posláním, které jsem měl, určitě. Navíc takhle vzadu jsem nikdy nejel. Vždy jsem byl tak o 50 míst vepředu, tohle je jiný závod. Nemůžeš výrazně promluvit do výsledků. Nebo riskuješ zničení auta," řekl Macháček.

Na Dakaru debutoval v roce 1999 a před pěti lety oficiálně ohlásil konec své kariéry na slavném závodě. Dokonce si z Argentiny přivezl hřebík, na který chtěl pověsit závodní činnost. Od té doby ale přidal další čtyři starty. "To byl čtyřkolkový hřebík," pousmál se bývalý úspěšný jezdec na čtyřkolce.

"Nebo jinak. Nabídka od takového profesionálního týmu se neodmítá. Navíc já jsem i konstruktér a tady jsem měl možnost se zapojit do vývoje," poukázal na již čtyřletou spolupráci s Buggyrou.

Že by ale jel i v roce 2024, nepředpokládá. "Myslím si, že ne. Už se docela těším na mentorskou práci, že pojedu jako asistence. Je to kategorie pro mladé a staří tam nemají co dělat," řekl závodník, který v březnu oslaví 66. narozeniny.

"Záležet ale bude na týmu a podmínkách. Aby to mělo smysl," nechal si Macháček otevřená zadní vrátka. Aktuálně má na kontě osmnáct startů na Dakaru, dvakrát se rallye zúčastnil v jiných rolích.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 16 minutami

Tržby v malooobchodě loni klesly o 3,6 procenta, o rok dříve stouply

Maloobchodní tržby v Česku se loni meziročně snížily o 3,6 procenta, o rok dříve stouply o 4,4 procenta. V samotném prosinci tržby obchodníků osmý měsíc za sebou v meziročním srovnání klesly. Pokles ale zpomalil na 7,3 procenta z listopadových revidovaných 8,9 procenta.

Pokles tržeb v posledním měsíci roku ovlivnil prodej potravin i nepotravinářského zboží, přičemž tržby za potraviny se dostaly na nejnižší hodnotu od roku 2001, tedy od začátku zjišťování. Vyplynulo to z informací, které na webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Za celý rok 2022 se tržby za potraviny meziročně snížily o 5,1 procenta a za nepotravinářské zboží o 2,9 procenta. Za pohonné hmoty obchodníci utržili podle ČSÚ o 1,5 procenta méně než v roce 2021 a za prodej a opravy motorových vozidel o 4,2 procenta méně.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Při sesuvech půdy v jižním Peru zemřelo nejméně 36 lidí

Nejméně 36 lidí zemřelo v jižním Peru při sesuvech půdy, které byly způsobeny vytrvalými dešti. Uvedla to agentura AP s odvoláním na místní úřady.

Wilson Gutiérrez, představitel civilní obrany v okrese Mariano Nicolás Valcárcel, řekl místnímu rádiu, že v odlehlé části okresu bylo nalezeno 36 těl. Mezi mrtvými je pět lidí z dodávky, kterou strhl do řeky příval bahna.

V důsledku povodní a sesuvů půdy je podle civilní ochrany neobyvatelných 630 domů.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Dálnici D5 na Tachovsku uzavřela ve směru na Prahu nehoda dodávky

Dálnici D5 u Boru na Tachovsku uzavřel v úterý ráno zhruba na hodinu ve směru na Prahu na 127. kilometru náraz dodávky do svodidel. Později byl provoz částečně obnoven. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a policie. Podle policistů jsou na místě zranění.

Nehoda se stala kolem 05:00. Doprava byla nejprve odkloněna na Exitu 128 Bor až po Exit 119 Benešovice. Po 06:00 oznámilo ŘSD, že je už dálnice průjezdná jedním pruhem a netvoří se kolony.

Zdroj: ČTK
Další zprávy