Blog Josefa Kaliny: Dobří piloti kamionu pro Dakar jsou nedostatkové zboží

Josef Kalina
23. 8. 2018 9:00
Buggyra prodloužila spolupráci s Tatrou při účasti na Rallye Dakar o další dva roky. U této příležitosti se legendární navigátor Josef Kalina ohlíží za dosavadní spoluprací roudnického týmu a kopřivnické značky.
Tatry Phoenix  týmu Buggyra před Rallye Dakar 2017.
Tatry Phoenix týmu Buggyra před Rallye Dakar 2017. | Foto: Buggyra

Blog - V extrémních maratonských závodech je jeden zakopaný pes. Neodehrávají se příliš často a získávání zkušeností jak technických, tak hlavně jezdeckých trvá docela dlouho. Zkušenosti jsou přitom u těchhle závodů nenahraditelné. Žádný trénink, žádná odvaha ani bystrost, to všechno nestačí. Možná pomůžou, ale méně jak tři roky v maratonech na bednu nikoho nedostanou.

Mluvím samozřejmě o kamionech. Motorkáři a rallyeoví jezdci v osobácích najezdí za sezonu fůru malých soutěží a jsou tak říkajíc pořád v tempu. S náklaďáky se jezdí málo, protože prostě není kde. Vzniká tak často docela paradoxní situace, že i při veškeré atraktivnosti nejsou lidi. Tedy ti zkušení.

Před Dakarem 2017 se tenhle problém ještě prohloubil onemocněním Davida Vršeckého. Po dramatickém odchodu Jardy Valtra se, jako samozřejmý druhý pilot pro naši Tatrovku jevil "Vrša" postupně opouštějící okruhové závody, ve kterých už vyhrál, co se dalo. V roudnické dílně se podílel na stavbě Phoenixů a taky na jejich testování, což mu šlo skvěle a do osiřelé dvojice Kalina-Stross výborně zapadnul. Všichni jmenovaní se těšili na spolupráci, ale sklaplo jim. Během menších závodů v Polsku a v Maďarsku začala protestovat Vršova páteř nebo kdoví co a bylo po posádce.

Martin Kolomý s bratry Kiliány zatím pilně testoval novou Tatru Phoenix, aby zjistil, že oproti jeho Fat Boyi 815 je to opravdu dělo. Motoricky se asi mnoho nezměnilo, ale jízdní vlastnosti vzhledem k modifikovanému podvozku byly i pro Kolomajze, který jak známo může jet i na vratech od stodoly, obrovským překvapením.

Zůstala tedy jenom ta věčně zapeklitá otázka, co s druhou posádkou. Já jsem před tím považoval možnost navigovat mistra Evropy Davídka Vršeckého za jakýsi symbolický a taky hodně příjemný konec mé kariéry, ale když to nevyšlo, prostě jsem se s tím smířil.

Z příjemné party tak zůstal jenom "Piňos" Jirka Stross. Byl podzim roku 2016, v Roudnici stály dva excelentní Phoenixy, organizace Dakaru ASO stála před průšvihem s plánovanou tratí po kopačkách od Republiky Peru a já jsem, už po kolikáté stál u špalku a štípal dříví na zimu.

 

Právě se děje

před 29 minutami

Venezuela zavede kvůli hyperinflaci milionovou bankovku

Venezuelská centrální banka zavede od pondělí tři nové druhy bankovek. Kvůli hyperinflaci začne vydávat bankovky v nominální hodnotě 200 000, 500 000 a jednoho milionu bolívarů, informovala agentura AFP. Dosud nejvyšší hodnota byla 50 000 bolívarů. Kvůli vysoké nestabilitě domácí měny ale obyvatelé Venezuely běžně používají americký dolar.

"Hlavním problém je, že při cyklu hyperinflace centrální banka nikdy nedokáže aktualizovat měnový systém dostatečně rychle," uvedl ekonom Asdrúbal Oliveros. Kdysi prosperující země vyvážející ropu zažívá již čtvrtým rokem velice rychlý růst cen. V loňském roce míra inflace ve Venezuele vystoupala na tři tisíce procent, v lednu letošního roku zbrzdila na 2665 procent.

Za jeden milion bolívarů, což je zhruba 11 korun, lze podle agentury AFP pořídit zhruba kilogram rajčat nebo "250 mililitrů málo kvalitního tekutého mýdla". Bolívary Venezuelané používají hlavně pro placení jízdného v hromadné dopravě. Při běžných platbách Venezuelané spíše využívají výrazně stabilnější americký dolar, který se stal faktickým oběživem v zemi. Podle oficiálního kurzu jeden dolar stojí zhruba dva miliony bolívarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy