Blog - Zmatek v lidech, motorech a týmech vůbec dosáhl po Dakaru 2014 vrcholu. Stranou zůstal jenom Macíkův LIAZ, ale i ten měl namontovaný motor Gyrtech od Buggyry. Všechno ostatní bylo Tatra.
Je třeba si udělat malý přehled, aby se v tom laik vůbec vyznal. V tom roce pod značkou Tatra jezdilo celkem pět týmů. Všechny se tak, či onak chystaly na velké maratony.
S největší pompou (a taky náklady) se prezentoval ostravský Bonver. Dokončil flotilu tří závodních kamionů Jamal, tak zvaných čumákovníků, a podpořil ji několika obřími doprovodnými Tatrami. Na tým byl opravdu monumentální pohled. Byl v tom ovšem také zakopaný pes. Kromě vlažné spolupráce s tatrováckými direktory zasáhla i neúprosná technická realita. Projekt čumákovníku Jamal byl v Tatře shozen ze stolu.
Další velký hráč se znakem Tatra na dopředu vystrčené kapotě byl Aleš Loprais, který patřil nesporně ke špičce kamionového závodění. Ten měl ovšem poněkud modifikovanou kabinu a komisaři FIA mu vystavili stopku.
Tomáš Tomeček přišel o brazilskou podporu a upnul se na Africa Eco Race. Vlastně mu ani nic jiného nezbývalo. Obří tatrovácký devatenáctilitrový motor už na Dakar nesměl.
Se značkou Tatra se také pokoušel závodit Vašek Svoboda, a to za ohromných obětí samofinancovaného týmu. Bylo to sympatické, ale perspektiva mizivá.
Poněkud skromně působila Buggyra se svým jediným závoďákem a jedinou doprovodnou Tatrou - přestavěným vojenským veteránem láskyplně přezdívaným "Máňa".
Tenhle mančaft měl ovšem v ruce několik nezanedbatelných trumfů. V první řadě slávou ověnčenou pověst mistrů Evropy z okruhových závodů. Dále pak jako výrobce motorů Gyrtech, se kterými jezdili u nás skoro všichni, a v neposlední řadě společné vývojové práci na Fat Boyi, která posunula tatrovácký podvozek o generaci dál.
Blog Josefa Kaliny
Spolupráce s fabrikou tedy byla přirozená a logická. Pokud to mělo dále fungovat, musela tahle kooperace dostat nějaký legální rámec. V Tatře si byli vědomi zmatku v závodních týmech soutěžících s jejich značkou, proto tak uspořádali jakýsi konkurs na téma: Kdo bude oficiálně Tatrou podporován.
Dopadlo to jednoznačně a spokojeně mručící černý pardál Buggyra ulehl v kopřivnickém areálu, aby vyčkával, co se bude dít dál.