Hvězdy Buggyry Kolomý a Loprais před Dakarem: Konkurence je silná, Tatra však výjimečná

Radek Vičík Radek Vičík
27. 12. 2016 16:30
Tým Buggyra vstoupí v lednu do Rallye Dakar v historicky nejsilnější sestavě. Aleš Loprais se po dvou startech vrátí v lednu za volant Tatry, kterou v barvách roudnické stáje už třetím rokem povede Martin Kolomý. Oba čeká ale premiéra, poprvé se na jihu Ameriky soupeřům postaví v modelu Phoenix. Nejen o tomto vozu oba dakarští matadoři hovořili v exkluzivním dvojrozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Aleš Loprais a Martin Kolomý.
Aleš Loprais a Martin Kolomý. | Foto: Buggyra

Co vám jako první přijde na mysl, když se řekne Rallye Dakar?

Martin Kolomý: Je to můj sen od dětství, který si plním od role mechanika přes jezdce asistenčního auta až po závodní sedačku.

Aleš Loprais: Vzpomínám si, jak jsem ještě jako malý jezdil do Afriky se strýcem. Byl jsem i u několika vítězných Dakarů. To byl ale úplně jiný závod.

Na čem jste během letošního roku sami u sebe nejvíc pracovali?

MK: Nejdůležitější je samozřejmě fyzička a technika. Na technické stránce maká celý tým a s fyzičkou se musím popasovat sám. Hodně jezdím na kole a plavu. Nejvíce vám ale dá samozřejmě samotný závod. Proto jsme se letos vydali i do Tuniska.

AL: Už dlouho víme, že se pojede ve vysoké nadmořské výšce, a tak mimo klasického tréninku jsem se letos specializoval i na tuto stránku.

Jaké jsou silné stránky konstrukce Tatry Phoenix a čím může být trať letošního Dakaru pro tento vůz záludná?

MK: Musím přiznat, že Phoenix je oproti 815 asi tak o 30 % lepší. U Tatry je jedno heslo, které platí: čím je trať rozbitější a podmínky horší, tím lepší.

AL: Mohu porovnávat s MANem a Ivecem, ale Tatra je prostě jedinečná. Napřímo ale porovnávat před Dakarem nechci (smích).

Oba máte už zkušenost s tím, že jste cíl Dakaru neviděli. Jak dlouho po návratu domů přebolí smutek z toho, že jste soutěž nedokončil?

MK: U Dakaru platí zklamání z výsledku dvojnásob. Jde totiž o závod, který se jede jednou ročně. Nemůžete si dát za měsíc reparát. Každopádně na to musí člověk rychle zapomenout.

AL: Jak říká Martin. Poučit se z výpadku a jít dál. Nemá cenu truchlit. To vás nikam neposune.

Váš tým Buggyra bude úzce spolupracovat s Martinem Prokopem, jenž pojede druhý rok v kategorii automobilů. V čem tkví podle vás největší výhoda takové kooperace?

MK: Já říkám, že bude lepší, když Karla Trněného s rychlou asistencí vůbec neuvidíme, maximálně v bivaku (smích). Když jej budeme potřebovat, bude to stát nějaký čas, ale asistence na trati je obrovská výhoda.

AL: Výhoda to určitě je, ale pokud budeme Karla potřebovat, vypadneme z elitní trojky nebo pětky. I když na Dakaru člověk nikdy neví.

Kdyby se teď před vámi objevila pohádková zlatá rybka, jaká tři přání byste si od ní nechali splnit?

MK: Důležité je vrátit se ve zdraví k rodině. Vím, o čem mluvím, takže za mě jednoznačně vrátit se. Zbytek musíme vybojovat.

AL: K tomu asi nemám co dodat.

Buggyra začínala se závoděním na okruzích. Nezávidíte někdy okruhářům to, že mají trať pěkně dokola na jednom místě a nemusí se harcovat po celé Jižní Americe?

MK: Já jim určitě nezávidím. Mě rallye baví a v okruhovém tahači jsem se v Číně nudil, takže já jsem určitě pro terén.

AL: Okruhové prostředí příliš ani neznám. Určitě to má ale něco do sebe. Dakar je ale o dlouhých přejezdech a bivacích, které jsou pokaždé jinde.

Koho vidíte při pohledu na startovní listinu jako své největší soupeře a jaké jsou vaše osobní ambice?

MK: První patnáctka je opravdu našlapaná. Nevěřím tomu, že by Kamaz udělal stejnou strategickou chybu jako letos. Takže budou vpředu.

AL: Deset, dvacet jezdců může pomýšlet po top výsledku. Bude záležet na technice a výdrži posádek. Konkurence je silná a každý rok hraje hlavní roli Kamaz, Iveco a MAN.

 

Právě se děje

Další zprávy