"Dakar se vrací ke kořenům." Loprais se do Saúdské Arábie těší, má nový kamion

ČTK ČTK
29. 11. 2019 17:35
Aleš Loprais očekává, že nadcházející ročník slavné Rallye Dakar bude výjimečně těžký. Těžší podmínky ale vítá.
Aleš Loprais před novým speciálem Praga V4S při setkání s fanoušky před odjezdem na Rallye Dakar 2020
Aleš Loprais před novým speciálem Praga V4S při setkání s fanoušky před odjezdem na Rallye Dakar 2020 | Foto: ČTK

Před odjezdem na rallye, která se koná poprvé v Saúdské Arábii, se v pátek ve Frenštátě pod Radhoštěm setkal s fanoušky a pokřtil nový soutěžní kamion Praga V4S.

"Myslím, že Dakar se vrací ke kořenům v náročnosti, délce etap, maratonských etap. Navigace má být těžší a celé to bude delší. Myslím si, že s příchodem nového ředitele přicházejí nové těžší podmínky a já osobně to vítám," řekl Loprais.

Dakar podle něj bude výjimečně těžký už proto, že pořadatelé nechtějí ztratit jméno, když soutěž přesouvají z Jižní Ameriky na jiný kontinent. "Historicky vždycky, když se Dakar přesouval z kontinentu na kontinent, tak byl závod extrémně těžký, což očekávám i teď," řekl závodník.

Na rallye ho v lednu čeká 14. start. Letos dojel pátý, jeho nejlepším výsledkem na Dakaru je třetí místo z roku 2007. Jeho cílem je dojet v pořádku a vepředu.

"Jedeme závodit, ale o konkrétním umístění nemá smysl vůbec hovořit. Už máme postupku 3, 4, 5, 6, 7, tato umístění máme na Dakaru, devět vyhraných etap. Budu rád, když to ve zdraví ještě vylepšíme," řekl Loprais.

Jeho Instaforex Loprais tým, kde jsou v posádce ještě palubní mechanik Petr Pokora a navigátor Chálid Kandí ze Spojených arabských emirátů, dolaďuje nový vůz.

Praga V3S
Praga V3S | Foto: Avia

"Dříve se na autech pracovalo třeba půl roku před závodem. My jedeme non stop od posledního Dakaru, doteď jsme se nezastavili. Ještě bychom potřebovali víc času, ale jsme malý rodinný privátní tým a jsem rád, že se nám podařilo opět zkonstruovat takové nové vozidlo, které věřím, že bude konkurenceschopné," řekl Loprais.

Oproti Tatře, s níž jel rallye naposledy, se podle něj nové auto hodně liší. "Zůstali jsme věrni osvědčenému podvozku s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením. Co se týká motoru, tak jsme šli do motoru Iveco s automatickou převodovkou, to jsou nejzásadnější změny. Plus nové rozložení vah," řekl Loprais.

Projekt zastřešila a z velké části financovala česká značka Praga. "Proto jedeme pod názvem Praga V4S, což by mělo evokovat poslední slavnou Pragu V3S," řekl pilot.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Havlíček se ujal funkce ministra dopravy, Kremlík zůstává náměstkem

Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) se ujal funkce ministra dopravy, dnes ráno krátce před osmou hodinou ho do úřadu uvedl premiér Andrej Babiš (ANO). Havlíček nahradil Vladimíra Kremlíka (za ANO), kterého Babiš v pondělí odvolal kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám. Havlíček povede resorty dopravy a průmyslu současně, podle Babiše až do konce volebního období.

Kremlík podle Babiše manažersky nezvládl situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám. Bývalý ministr dnes novinářům řekl, že by v souvislosti se zakázkou nyní možná postupoval jinak, protože dříve nevěděl o některých personálních skutečnostech okolo zakázky. Blíže je však nespecfikoval. Na ministerstvu by ovšem měl zůstat, premiér ve čtvrtek MF Dnes řekl, že se stane náměstkem ministra.

IT systém, který by zahrnoval mimo jiné e-shop či mobilní aplikaci, měla za 401 milionů korun zajistit společnost Asseco Central Europe. Zakázka se však stala terčem kritiky z řad IT odborníků, opozice i premiéra. Vadilo jim zejména to, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má přípravu systému na starosti, vybíral dodavatele v utajovaném režimu, a ne v otevřené soutěži. Zakázka navíc podle nich byla předražená. Havlíček ve čtvrtek oznámil, že zakázka bude zrušena.

Aktualizováno před 55 minutami

V Číně na nový vir zemřelo už 26 lidí. Podle vlády se počet nakažených vyšplhal na 876 případů

Kvůli nákaze novým koronavirem v Číně zemřelo 26 lidí, úřady mají celkem 876 potvrzených případů. Dnes o tom informuje agentura DPA. Prakticky uzavřených je jedenáct měst s přibližně 37 miliony obyvatel. Od čtvrtka se to týká 11milionového Wu-chanu, dnes úřady zastavily veřejnou dopravu například ve městě Ťing-čou, kde žije asi 5,6 milionu lidí. Přerušen byl i provoz vlaků do ostatních měst.

Čínské ministerstvo zdravotnictví v rámci nového hlášení mimo jiné potvrdilo čtvrteční zprávu o prvním úmrtí způsobeném koronavirem mimo centrální provincii Chu-pej. Jde o případ 80letého pacienta, který zemřel v provincii Che-pej po návratu z dvouměsíčního pobytu ve Wu-chanu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy