Vrátný ležel na Dakaru na boku, Kolomý si prokousl jazyk

Radek Vičík Radek Vičík
12. 1. 2015 9:48
Tomáše Vrátného včera na Rallye Dakar provázela smůla. Šéf týmu Bonver Dakar Project nejdřív trefil kámen, který prorazil hned dvě pneumatiky. Martin Kolomý z Buggyry si zase prokousl jazyk.
Tomáš Vrátný si v letošní Rallye Dakar nemůže stěžovat na nudu.
Tomáš Vrátný si v letošní Rallye Dakar nemůže stěžovat na nudu. | Foto: Bover Dakar Project

Iquique - Tomáše Vrátného na Rallye Dakar provázela smůla. Šéf týmu Bonver Dakar Project včera nejdřív trefil kámen, který prorazil hned dvě pneumatiky. Po zdržení s jejich výměnou přišla ještě horší patálie, v závěrečném dunovém poli svou Tatru Jamal převrátil na bok.

Osudné rozhodnutí naštěstí nepadlo

Dvojitý defekt se stal Vrátnému poprvé v dakarské kariéře. A to málem jel s jedinou rezervou.

"Během jízdy se nám uvolnila rezerva. Sice jsme se ji snažili připevnit, ale ulomili jsme její držák. Kvůli tomu jsme zastavovali snad třikrát. Už jsem byl rozhodnutý, že rezervu necháme na místě a pojedeme dále pouze s jedním náhradním kolem. Naštěstí jsem ji na autě nechal," líčil v bivaku Vrátný.

„Mysleli jsme si, že to nejhorší už máme za sebou, ale byli jsme na omylu. V závěrečném dunovém poli před cílem jsme na jednu z dun najeli moc rychle a převrátili se,“ dodal pilot tatry.

Opět ovšem zafungovala letos tak hojně využívaná aliance týmů Bonver Dakar Project, MKR Racing (Buggyra) a Mammoet Rallysport. Právě člen nizozemské stáje Martin van den Brink českému jezdci pomohl zpátky na čtyři kola.

„Rád bych mu za to, že nám pomohl, poděkoval. Potom jsme zvolnili tempo a dělali jsme všechno pro to, abychom nemuseli znovu zastavovat. Na konci jsme si alespoň užili sjezd do Iquique,“ uvedl Vrátný, který včera na nejrychlejšího Nikolajeva v Kamazu ztratil skoro tři a půl hodiny.

Z duny se vyklubala skála

Jeho soupeř a krajan Martin Kolomý  takové problémy neměl, ale stejně z náročné etapy nevyvázl bez "ztráty kytičky". Dokonce se velmi kuriózně zranil.

"Vyhoupli jsme se na jednu dunu, že se rozhlédneme, abychom viděli, kam dál jet. Bohužel se ukázalo, že to nebyla duna, ale pískem zasypaná skála. To byla taková rána, že jsem si prokousl jazyk a prasklo námi i čelní sklo. Trochu jsme tam pak uvízli a museli jsme hrabat, ale nakonec nám ta etapa docela vyšla,“ popsal své dojmy jezdec Tatry "Fat Boy", který si v celkovém pořadí soutěže polepšil na osmou pozici.

Enormně náročný sjezd z pouštní hory ve výšce přes tisíc metrů nad mořem do bivaku v Iquique na úrovni moře si užil také Kolomého tým.

"Ten sjezd byl famózní, hlavně pro celý tým, který tak měl vlastně poprvé možnost vidět kluky v akci, jelikož se končilo přímo v bivaku a měli jsme nádherný výhled na celý sjezd. Jen to čekání, než se Martin vyhoupne na horizontu, bylo úmorný, ale nakonec to kluci zvládli perfektně a byl z toho další posun dopředu,“ uvedl manažer Jan Kalivoda.

Loprais chvilku bloudil

Nejlepší z českých jezdců kamionů Aleš Loprais trochu bloudil, ale jinak byl se svým včerejším výkonem spokojen.

"Hned v prvním úseku se nám podařilo udělat navigační chybu a museli jsme se vracet, což pro nás znamenalo první propad pořadím. Potom jsme sice jeli standard, ale kamion Nikolajeva s číslem 502 letěl neskutečně a všem nadělil v cíli pěknou porci minut," řekl pilot stroje MAN v barvách nizozemské stáje Veka.

Jezdci kamionů a osobních vozů mají dnes volný den, po včerejším odpočinku závodí jen motocyklisté.

Oficiální shrnutí včerejší etapy si můžete prohlédnout zde:

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 minutami

Ministerstvo financí připravilo návrh na regulaci cen paliv

Marže na čerpacích stanicích v červenci výrazným způsobem vzrostly. Ministerstvo financí poslalo do užšího připomínkového řízení návrh možné regulace cen pohonných hmot, aby byl k 1. září připraven k podpisu. Ministerstvo sleduje nezvyklé chování na některých místech, a podá proto k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prošetření. Ve čtvrtek o tom informovalo v tiskové zprávě.

"Po zavedení monitoringu cen se ceny držely pod průměrem roku 2021, a to i v měsících květnu a červnu, kdy ceny na čerpacích stanicích rostly vlivem vývoje na evropské burze. Ceny pohonných hmot začaly v měsíci červenci klesat. Přesto ministerstvo financí sledovalo, že v měsíci červenci výrazným způsobem vzrostla marže na čerpacích stanicích," uvedlo ministerstvo.

Sledovaná marže distributorů paliv a čerpacích stanic v červenci dosáhla u nafty 5,40 koruny za litr, a u benzinu Natural 95 dokonce 5,60 koruny za litr. Průměrná marže v loňském roce činila 3,39 koruny u nafty a 2,55 koruny u benzinu.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Omezení vstupu do parku České Švýcarsko se v případě nutnosti může prodloužit

Ministerstvo životního prostředí je v případě nutnosti připraveno prodloužit omezení vstupu do národního parku České Švýcarsko, kde požár zasáhl 1060 hektarů, řekla ve čtvrtek novinářům ministryně Anna Hubáčková (za KDU-ČSL). Opatření jsou platná zatím do 31. srpna. Drony v parku každý den nacházejí možná rizika vzniku ohnisek požáru, na místě jsou stále desítky hasičů.

S monitorováním území pomáhá armáda. Jen za středu podle Hubáčkové drony signalizovaly 33 míst, u nichž je možné, že se rozhoří, a je nutné je sledovat. Místa, která jsou ohrožena požárem, jsou většinou ve špatně přístupných oblastech.

Odborníci mapují, co je možné zpřístupnit. Kontrolují cesty, někde se odstraňují ohořelé stromy. "Nicméně jsou lokality, kam ještě nebylo možné pracovníky, kteří mapují škody, pustit," uvedla ministryně. Geologové zároveň kontrolují skalní masivy.

Vedle vybraných území a lesů je zakázaný v noci od 21:00 do 6:00 i vstup na otevřené turistické trasy. Opatření je preventivní a vzhledem k přetrvávajícímu suchu má omezit riziko vzniku dalšího požáru v lesích. Zákaz vstupu se nevztahuje například na zaměstnance správy parku, záchranáře nebo lidi, kteří se přes území dostávají ke svým nebo pronajatým nemovitostem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy