Chci závodit. Ne se vozit, říká o superbicích Smrž

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
20. 7. 2008 20:11
Rozhovor s jediným pravidelným účastníkem MS superbiků
Nedělní závody Kubovi nevyšly podle představ. I přesto neztrácí optimismus
Nedělní závody Kubovi nevyšly podle představ. I přesto neztrácí optimismus | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

České Budějovice - Jediný pravidelný český účastník mistrovství světa superbiků Jakub Smrž dokázal zajet nejlepší páteční čas devátého podniku na Masarykově automotodromu v Brně. V prvním závodě ale nešťastně upadl, druhý pak dokončil alespoň na jedenáctém místě.

Nejlépe dojel Smrž šestý v Assenu a po brněnském závodě zůstává na čtrnácté příčce průběžného pořadí šampionátu.

Jakub pověděl, že mimo trať jezdí autem, nikoli na motorce, a Brněnský okruh ho příliš nebaví. Výhra by však byla nejsladší právě zde.

Zanedlouho však byl zpátky v paddocku, když ho Regis Laconi ve čtvrtém kole vyhnal svým motocyklem mimo trať.
Zanedlouho však byl zpátky v paddocku, když ho Regis Laconi ve čtvrtém kole vyhnal svým motocyklem mimo trať. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Čtěte více:
Bayliss v Brně kraloval. Smrž byl napodruhé jedenáctý
Vostárek má titul na dosah. U policie body nesbírá

Nevzpomene si, kolikátý závod superbiků ho čeká, zato má jisto v tom, proč jezdí superbiky namísto silničního šampionátu: "Chci závodit, ne se jen vozit," říká s úšklebkem. 

Oproti dvěstěpadesátkám ubíhají rovinky na výkonné "dukyně" mnohem rychleji. Po chvíli Smrž přiznal i to, že nemusí Biaggiho. Jeho přívlastek "Šílený Max" považuje za historismus. Naopak si ale český závodník velmi váží protinožce Troye Baylisse, který v Brně zajel double.

Na otázky odpovídal Jakub v depu číslo jedna italského týmu Guandalini Racing těsně po závodě.

A: Jakube, co se přihodilo v prvním závodě?
V třetím kole mě srazil Francouz Laconi. Bohužel.

A: Ve druhém závodě jste si pád vynahradil?
Druhý závod nebyl špatný. I když motorka nejela tak, jak bych si představoval, což se letos stalo poprvé. Hodně času jsem ztratil předjížděním a bojem s lidmi, které bych normálně předjel a ujel jim. Na rovinu, jedenácté místo v takové konkurenci není zklamáním. Před domácím publikem jsem si ale přál, aby to dopadlo líp.

A: Start do prvního kola nebyl ideální?
Start nebyl nejhorší, ale brzo jsem přeřadil a zpomalil, takže první kola byla vlažnější.

A: Start číslo dvě?
Ztratil jsem jen pár pozic. Chvíli mi trvalo, než jsem se po té pauze rozehřál.

Největší úspěchy

  • 1998: MČR, 125 ccm, 1. místo
  • 1999: MČR, 125 ccm, 1. místo
  • 1999: ME celkově, 125 ccm, 10. místo
  • 1999: MM Německa, 125 ccm, 10. místo
  • 2000: MČR, 125 ccm, 1. místo
  • 2000: ME celkově, 125 ccm, 2. místo
  • 2000: Závod GP, Brno, 125 ccm, 11. místo
  • 2001: Závod GP, Assen (Nizozemí), 125 ccm, 5. místo
  • 2003: 125 ccm, 24. místo, 14 bodů
  • 2007: WSBK, 14. místo, 66 b
  • 2008: WSBK, průběžné 14. místo, 72 b

A: Co dělá dobrý start na Ducati? Spojka, plyn, nebo rychlé reflexy?
Tady je to všechno dohromady. Spojka, plyn a hlavně otáčky. Ducati je obtížná tím, že má suchou spojku. Takže co start, to originál. Kolikrát jsem startoval na čtyřválci s běžnou spojkou a měl jsem hodně dobré starty. Teď to není úplně jednoduché.

A: Před druhým závodem se mechanici věnovali vaší motorce, o co šlo?
Měnili spojku, ještě při nájezdu na trať jsem si zkoušel start. Spojka vydrží jeden nebo dva starty.

A: Před prvním závodem jste v depu poslouchal hudbu ze sluchátek. O co šlo, nějaký rituál?
Rituál to není. Je to písnička "I am Tiger" z filmu Rocky, je to můj oblíbený film. Mám ji od kamaráda motokrosaře, s kterým trénuju. Třeba když jdeme ráno před prací běhat.

Sobotní pokec u kávy v týmovém trucku

A: Je Masarykův okruh výrazně specifický v nastavení motorky?
Není, každá trať je svým způsobem specifická.

A:Vážně Brno "žere" gumy?
To ano, myslím že asfalt v tomhle ohledu není úplně ideální.

A: Litrové štoky mají na víkend čtyři páry pneumatik, šestistovky tři. Co superbiky?
Když nepočítám závody, máme jedenáct předků a třináct zadků.

V páteční kvalifikaci Jakub zářil. Nikdo jej nedostihl
V páteční kvalifikaci Jakub zářil. Nikdo jej nedostihl | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

A: Loni jste sedlal rok starý model Ducati, v čem všem je letošní Ducati 1098 RS 08 lepší?
Funguje líp, hodně dělá lepší elektronika, pokročilejší kontrola trakce. Dvouválcům povolili obsah vyšší o 200ccm (tedy 1 200 ccm, poz. autora), takže Ducati postavila úplně nový model. Možnosti nastavení stroje jsou ale víceméně stejné.

A: Oproti minulému roku jste v Brně výrazně rychlejší. Je to novou motorkou?
Myslím že motorkou, mnou, a zároveň i ten asfalt je trošku rychlejší. Na to jedno kolo.

A: Jak jste spokojený s působením v týmu Guandalini?
Po mém dlouhém účinkování v mistrovství světa jsem v týmu, kde je super parta. Je tu správná atmosféra, i když se nedaří. Nejdůležitější věcí, na které je založený úspěch, je fungování vztahů. Každý dělá to, v čem je dobrý, a všechno funguje, jak má.

Body znamenají pro tým desetitisíce eur

A: Chcete se na domácí půdě předvést i divákům?
Strašně rád bych dosáhl na bednu, hlavně před domácím publikem, ale kdybych jel čtvrtý, tak nebudu riskovat. Nejdůležitější jsou pro mě body. Jsou tu věci, které nejsou zvnějšku viditelné.

Když dojedeme v top ten, tak se tým posune výš v tabulce, a tím pádem dostane úlevy od pořadatele - kolik kilo nákladu nám zaplatí na cestách, kolik zaplatí lidí. Samozřejmě se nejedná o malé částky, ale desítky tisíc euro. Tým tak ušetří a může investovat na místech, která nás celkově zrychlí. Lidi vidí tenhle závod, který je samozřejmě moc důležitý. Ale pro mě je to jeden z mnoha závodů.

Takto Jakub (96) soupeřil 3 zatáčky před cílem druhé jízdy s loňským mistrem světa supersportů Kenanem Sofuoglem (54).
Takto Jakub (96) soupeřil 3 zatáčky před cílem druhé jízdy s loňským mistrem světa supersportů Kenanem Sofuoglem (54). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

A: Máš rád Masarykův okruh?
Pokud bych měl dojet na bedně, tak nejraději tady. Tuhle trať ale moc rád nemám, je nudná. Je to jen rovinka-zatáčka, a všechny zatáčky na stejný brdo. Ale co se týče zázemí, je to jedna z nejlepších tratí na světě. Každopádně jsem strašně rád, že u nás lidi začínají chodit i na superbiky.

A: Kdo je tvůj největší rival?
Nedá se říci, ale jsou lidi, který porážím s chutí. Třeba Biaggi. Pak jsou lidi, kterých si strašně vážím. Třeba Bayliss. V Nisanu, když jsem jel kousek za ním, jsem si uvědomil, že si ho strašně vážím a respektuji ho. Je úplně normální, nepovýšený. 

A: Proč nevycházíš s Biaggim?
S devadesáti devíti procenty jezdců vycházím dobře. Biaggi se ale občas chová arogantně, neodpoví na pozdrav. Přitom tolik jinde není. To, že byl kdysi dávno mistr světa, je hezký, ale je rok 2008 a už jsem ho porazil.

A: Co je tvou okruhovou Mekkou? Moto GP?
To určitě ne, chci závodit. Ne se vozit. Dokud nevyhraju, tak bedna v superbicích.

 

Právě se děje

Další zprávy