Český rallyový mistr Kopecký: Zpomalit auta je nutnost!

Radek Pecák Radek Pecák
14. 11. 2012 11:00
Úřadující mistr České republiky v automobilových soutěžích Jan Kopecký se nedomnívá, že by u nás pořadatelé při závodech byli málo fundovaní.
Jan Kopecký
Jan Kopecký | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Úřadující mistr České republiky v automobilových soutěžích Jan Kopecký, který v barvách továrního týmu Škoda Motorsport získal i druhé místo v seriálu IRC za další Škodovkou, se nedomnívá, že by u nás pořadatelé při závodech byli málo fundovaní.

Řekl to v rozhovoru pro Aktuálně.cz, ve kterém reaguje na situaci v rallyovém sportu po víkendovém neštěstí.

Když srovnáte české a zahraniční rallyové podniky, kde jsou podle vás diváci nejméně disciplinovaní?

Určitě v jižních státech, například v Itálii a Španělsku. Kolikrát se až sám divím, jak je to možné, že se nikomu nic nestalo.  Naopak třeba v Německu a Belgii je mi diváků až líto, že skoro nic nemůžou vidět, protože je pořadatelé zaženou strašně daleko od trati, skoro dál, než je tomu na okruzích.

Objevují se názory, že takzvané volné podniky, rallyshow a podobné akce  nejsou dobře organizačně zvládnuté, a také proto tam velmi často dochází k podobným neštěstím jako nyní v Uherském Hradišti. Jste téhož názoru?

Ne, většinou to pořádají nadšenci, bývalí závodníci, kteří vědí, o čem rallye jsou a připravené to mají dobře.

Co by podle vás pomohlo zmírnit rizika, že dojde k zranění, či dokonce usmrcení nevinných diváků?

Určitě zpomalení aut. Například pomocí méně přilnavých pneumatik. To už se stalo v Mistrovství světa a připravuje se to pro Mistrovství Evropy.

V Příbrami jste si vyzkoušel roli jezdce ve voze bezpečnostní uzávěry. Viděl jste z auta nějaká rizika, která hrozila?

Asi na dvou místech jsme skutečně nechali posunout diváky jinam. Dokážu si totiž představit, kde až po nějaké chybě jezdce, či například defektu může auto skončit. V opravdu rychlých úsecích to můžou být i stovky metrů.

Ozývají se také hlasy, že by si nezkušení jezdci neměli sedat do podobně rychlých aut jako je Mitsubishi  Lancer. Byl byste například pro nějaký systém kvalifikací?

Určitě, je velmi důležité, aby každý závodník prošel postupně různými kategoriemi. Já sám jsem například začínal v motokárách a před rallye jsem ještě absolvoval závody na okruzích.

Kdyby za vámi někdo ze svazu rallye přišel s nabídkou  na práci v komisi jezdců, přijal byste?

Určitě ano, je třeba všemi silami přispět k tomu, aby se rizika tragédií minimalizovala, i když je mi jasné, že vyloučit se to nedá nikdy.

A uvidíme vás příští sezonu na tuzemských tratích?

V tuto chvíli ještě nevím, dokončujeme jednání o nové smlouvě. Ale snad je to na dobré cestě.

 

Právě se děje

Další zprávy