Praha - Vedení Autoklubu České republiky chce příští rok zamezit tragické bilanci na domácích automobilových soutěžích. Letos na tuzemských rallye zahynulo pět diváků a dva spolujezdci.
Rychlostní zkoušky proto budou pomalejší, s větším počtem zpomalovacích retardérů, a pokud možno povedou mimo obce. Pořadatelé se budou řídit jednotným manuálem a dojde i k úpravě technických předpisů.
"Jedná se o pět okruhů, které zpracováváme, přičemž zvýšení bezpečnosti a ochrana diváků je nejdůležitější záležitost, kterou se vážně a intenzivně zabýváme," uvedl ve středu předseda Svazu rallye Autoklubu České republiky Pavel Schovánek.
Diváky bude hlídat vrtulník
Všichni pořadatelé oficiálních soutěží dostanou k dispozici manuál, podle kterého se budou řídit. Zavedeno by mělo být i jednotné značení diváckých míst a zakázaných prostorů. Pořadatelé, kteří budou nově podél trati rozmístěni sobě na dohled, také budou, stejně jako je to při světové rallye, píšťalkou signalizovat, že přijíždí závodní vůz.
"Také navrhujeme, aby všichni pořadatelé používali vrtulník, který by kontroloval bezpečnost na trati poté, co byla erzeta odstartována. Problém je ale v tom, že je to hodně nákladné," konstatoval Schovánek, který počítá s tím, že v příštím roce bude docházet k častějšímu rušení erzet s ohledem na neukázněné diváky.
Autoklub zároveň chce, aby organizátoři rallye pokud možno omezili vedení tratí přes obce a jejich obydlené části.
"Dobře si ale uvědomujeme, že je to v našich zeměpisných šířkách hodně složité," uvedl šéf domácí rallye. Každopádně ale budou automobily před vjezdy do obcí stejně jako na dlouhých rychlých úsecích zpomaleny pomocí retardérů.
Výkonné vozy jen pro zkušené piloty
Upraveno bude i vydávání licencí, které budou více diferencované, a AČR se bude zároveň snažit, aby nezkušení jezdci nemohli usednout do výkonných vozů. Již od příštího roku navíc dojde k úpravě technických předpisů. Výkonné vozy rozšířené kategorie N4 (například produkční Mitsubishi) budou muset používat zmenšený restriktor motoru, budou tak mít nižší výkon. Toto pravidlo ale nebude platit pro mezinárodní mistrovství ČR.
"Je to citlivá věc a uvědomujeme si, že ne všichni závodníci tím budou nadšeni, protože jim to komplikuje život a je to ekonomicky náročnější, ale přesto jsme se k tomu odhodlali," řekl Schovánek, který věří, že všechna přijatá opatření povedou ke zvýšení bezpečnosti při rallyeových závodech.
"Je ale taky pravda, že selhání lidského faktoru nikdy neeliminujeme. Nemůžeme slíbit, že se už nikdy nic podobného nestane. Chceme ale na všechny vytvořit maximální tlak, aby se tak nestalo," dodal Schovánek.