Praha - Letošní sezona se proměnila v nejtragičtější rok v historii českých automobilových soutěží. Smolná série nešťastných událostí vyvrcholila smrtí čtyř dívek při RallyShow Uherský Brod.
V úterý se na mimořádném zasedání sejdou představitelé Svazu rallye, aby kritickou situaci řešili. Aktuálně.cz pro ně přináší několik námětů a nápadů, jak pomoci automobilovým soutěž v zemi, kde se řadí mezi nejpopulárnější sporty.
1. Silné vozy nepatří do rukou nezkušených řidičů
Svaz rallye připravil už po neštěstí na Barum rallye, kde Subaru Václava Kopáčka zabilo jednoho z diváků, řadu opatření. S novým systémem přidělování jezdeckých licencí se zde počítá v dlouhodobém horizontu. Od roku 2014 by měl být Pohár ČR v rallye jen pro auta s pohonem jedné nápravy a motorem o objemu do dvou litrů.
Tady je potřeba zasáhnout okamžitě, prověřit všechny vydané jezdecké licence a s ohledem na výkonnost a počet havárií pilotů je případně přeřadit do jakéhosi prvního stupně. Jeho držitelé by museli absolvovat alespoň jednu sezonu se slabším autem, než by dostali právo startovat se speciálem WRC, S2000 nebo s čímkoliv, co má pohon 4x4.
Je jasné, že řadě mladých ambiciózních závodníků, kteří mají doma silné vozy, se to nebude líbit. Ale peníze teď musí jít stranou, lidské životy a pověst rallye je důležitější.
2. Omezit maximální rychlost vozů
Zatímco piloti na okruzích se mohou těšit z prvotřídního povrchu, širokých bezpečnostních zón a jistoty, že k nim záchranáři dorazí během maximálně několika desítek vteřin, v automobilových soutěžích je všechno jinak.
Vozy se rychlostí více než 200 km/h řítí po v lepším případě záplatovaných cestách, často jen pár centimetrů od silných kmenů. V případě jezdecké chyby čeká příkop nebo v lepším případě oraniště.
Ani v obcích to není o moc lepší, tam zase tvoří přirozenou zábranu domy, ploty nebo například kostel, který se na Rallye Český Krumlov stal osudným pro navigátora Aleše Zimolku.
Také na retardéry myslel Svaz rallye po neštěstí na „Barumce“ a jeho představitelé znovu připomněli nutnost použít uzavřenější (tedy s ostřejšími zatáčkami) retardéry nařízené pro rok 2012.
„V otevřené krajině automobily při opuštění trati ve vysoké rychlosti pokračují mnoho desítek metrů a dokážou setrvačností překonat i větší výškové rozdíly,“ stojí v zápisu z mimořádného zasedání Svazu rallye ze 4. září.
3. Nejlepší vozy jen na nejlepší soutěže
Díky popularitě rallye patří Česko k zemím s největším podílem speciálu WRC na startovních listinách. A to neplatí jen o mezinárodním mistrovství České republiky, ale také šampionátu ve sprintrallye. Jenže tyto silné vozy, včetně novějších strojů S2000, nechybějí ani na nesoutěžních podnicích typu RallyShow Uherský Brod.
Kvalita závodního pole by měla odpovídat kvalitě soutěže. Podobně jako do rukou začátečníků nepatří nejsilnější auta ani na tak zvané volné podniky nebo amatérské závody.
Jenže tady je potřeba spolupráce více subjektů. Autoklub České republiky totiž neorganizuje zdaleka všechny soutěže na našem území. „Existuje tady řada rallye, nad kterými my nemáme žádný vliv," přiznal prezident Autoklubu Roman Ječmínek pro ČTK.
4. Rozdělit šampionát na asfaltový a šotolinový
Velká rychlost českých rallye jde ruku v ruce s tím, na jakých rychlostních zkouškách se u nás převážně jezdí. Nedostatek šotolinových úseků je kompenzován dlouhými asfaltovými „erzetami“, kde se piloti ženou krajinou rychlostí ne nepodobnou českému okruhovému šampionátu.
Proč tedy ten v rallyovém nerozdělit hodnocení kromě celkového pořadí na asfalt a ostatní povrchy? Už na to přišli v Irsku, Velké Británii, Itálii, Francii i Řecku. Všude tam mají speciální asfaltový šampionát. Mohla by to být nová výzva pro české piloty a také šance „ulovit“ další sponzory vidinou toho, že bude víc mistrů. V jedné sezoně by totiž mohly být tituly hned tři - asfaltový, šotolinový a absolutní.
Navíc asfaltové soutěže by měly upravené rychlostní zkoušky tak, aby byla opravdu rapidně omezena maximální rychlost a pohlídána všechna kritická místa.
5. Posílit pořadatelskou službu
Nic naplat, hektická doba přináší změny i do světa rallye. Naštěstí ty tam jsou doby, kdy se piloti světových soutěží museli prodírat špalíry neukázněných diváků v Portugalsku, Itálii nebo Francii. Ale jen stát podél trati rychlostní zkoušky může být nebezpečné.
Zvlášť, když se ocitnete v zakázané zóně, kam se může dostat neřízený automobil mnohem dřív, než se nadějete. Právě zde by měla zasahovat pořadatelská služba. To, aby se v zakázaném místě pohybovaly dokonce děti, jak to bylo v Uherském Brodě, není přípustné. Je těžké diváky uhlídat, ale jiná cesta jednoduše není.
"Nemáme problémy s diváky, kteří chodí pravidelně. Problémem je oslovit diváka, který tam má bydliště,“ přiznal v České televizi mluvčí Federace automobilového sportu Josef Pátl.