Krocení divoké Buggyry pokračuje. Dostala obojek a jede si pro první pohár

Radek Vičík Radek Vičík
23. 5. 2019 18:10
Do nové sezony evropského šampionátu tahačů na okruzích připravila roudnická Buggyra zbrusu nový závodní speciál VK 50. Je to poprvé, co tým zároveň předělal "celý závoďák" a do něho nemontoval i nový motor.
Adam Lacko při testech nového tahače Buggyra VK 50 na okruhu v Mostě.
Adam Lacko při testech nového tahače Buggyra VK 50 na okruhu v Mostě. | Foto: Buggyra

"Dřív jsme jen změnili plasty na karoserii a lidé se ptali, co je to za nové auto. Teď jsou plasty asi to jediné, co zůstalo, ale kdo zná závodní tahače blíž, uvidí, že je jinak všechno změněné," připomněl paradox velké roudnické inovace David Vršecký, který má nový tahač konstrukčně na svědomí.

Vítěz evropského, indického i čínského šampionátu se do konstrukce auta pustil už zhruba před rokem a půl. "Trvalo to trochu déle, než jsme plánovali, ale chtěli jsme využít každé možnosti, jak auto zlepšit," sdělil šéfkonstruktér Buggyry.

Vývoj takového speciálu není vůbec levná záležitost. "Tady je každý díl unikát, musíme si ho sami nebo ve spolupráci s dodavateli vyvinout a vyzkoušet. Není to žádná sériovka, kde by se daly náklady na vývoj rozpustit do tisíců hotových aut, takže to stojí strašné peníze," odhalil zákulisí vývoje manažer Buggyry Jan Kalivoda.

Slib, že nové auto vyjede na začátku letošní sezony, parta kolem Vršeckého a ředitele vývoje Robina Dolejše splnila. Po testech v Mostě čeká Buggyru VK 50 premiéra tento víkend v Misanu, kde startuje prvními čtyřmi bodovanými jízdami evropský šampionát tahačů na okruzích.

Nadšený úsměv konstruktéra

Novinku bude mít letos k dispozici pouze Adam Lacko, který po loňském druhém místě chce zaútočit na svůj druhý titul. Jenže "vékáčko" jezdí úplně jinak než dosavadní speciál, takže i tak zkušený pilot si na něj musí zvykat.

"Je to jako štěně bulteriéra nadopované red bullem, které lítá po zavřeném obýváku. To auto je hodně divoké a my mu teď musíme dát obojek," řekl se smíchem Vršecký.

David Vršecký
David Vršecký | Foto: Buggyra

Práce u rýsovacího prkna a v dílnách se vyplatila. Už během prvních tří dnů testování v Mostě zajel Lacko lepší čas, než byl dosavadní rekord Buggyry na severočeské trati. "To jsme vůbec nečekali. Mysleli jsme, že začátek bude daleko horší a k nejlepším časům se budeme přibližovat postupně," přiznal Vršecký, který se sám v Mostě v novém tahači svezl.

"Bylo to úžasný. Koutky úst se mi rozjely do stran, že je opravdu radost s tím autem jet. Reakce jsou mnohonásobně rychlejší. Ale tím pádem je daleko rychlejší i reakce na chybu," dodal.

Proč vlastně přichází nový vůz, když s tím starým byl Lacko od roku 2015 na konci sezony vždycky nejhůř druhý? Fat Fox, jak se dosavadní model jmenoval, měli inženýři a mechanici doslova vymazlený do posledního detailu. Nebylo se už kam dál posunout. Naopak loni šampion Jochen Hahn předvedl se svým Ivecem tak velký pokrok, že na něj už "stará" Buggyra prostě nestačila. A každý závodník a tým chtějí ze všeho nejvíc vítězit.

Novým motorem proti dýmu z výfuku

"Naše ambice jsou velké. Ale počítáme s tím, že to je nové auto, takže můžou nastat různé problémy," říká odhodlaně manažer Kalivoda. "Důležité je, že VK 50 viděli při testech v Mostě techničtí komisaři FIA a naše řešení schválili. Výklad pravidel je vždycky široký a bylo třeba je přesvědčit o tom, že ten náš je správný."

Z hlediska pravidel bylo potřeba vylepšit i motor Gyrtech. Od začátku loňské sezony se v rámci ME začala sledovat kouřivost, což byl pro Buggyru občas problém.

"To je snad jediné pravidlo, které se v celé FIA kontroluje pouhým okem. A proti rozhodnutí, že z výfuku jde moc tmavý kouř, prakticky nemáte odvolání. Pak jsme byli nuceni jet s nižším výkonem, abychom se vyhnuli penalizaci. To se u nového auta taky vyřešilo," uvedl Kalivoda.

Motor doznal revoluční změny ve vstřikování. Místo vačky je použitý systém common rail. "To přispělo nejen k menší kouřivosti a nižším emisím, ale také výrazně vylepšilo výkonovou křivku motoru," osvětlil Vršecký detaily radikální úpravy agregátu.

Vývoj vozu ale nekončí. během sezony dostane nové tlumiče, které před tím Buggyra úspěšně použila u dakarské Tatry. "Bude to další velká výzva se jim přizpůsobit a naučit se je ovládat. Myslím si, že to bude výrazný posun kupředu," věří šéfkonstruktér Buggyry.

Iniciály VK 50 připomínají legendárního konstruktéra Václava Krále, který právě před padesáti lety představil první vůz tehdy ještě pod názvem Baghira. Značku později koupil majitel roudnického týmu Martin Koloc a upravil ji do současné podoby Buggyra.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 minutami

Policie evakuovala v Brně přes sto lidí kvůli nálezu 100 kg granátu z války

Policie ve středu dopoledne evakuovala v Brně - Žabovřeskách v Kozákově ulici 116 lidí kvůli nálezu 100 kilogramů granátu z druhé světové války. Pyrotechnici pracují na bezpečné likvidaci nálezu, uvedla policie na twitteru. Zveřejnila tam také krátké video z místa. Bližší informace zatím nejsou známy.

Evakuaci kvůli munici zažili v posledních letech například lidé v Ostravě, kde se loni v listopadu našla nevybuchlá letecká puma z 2. světové války. Velká část obvodu Plesná byla tehdy uzavřená několik hodin. V Brně se v listopadu 2016 muselo evakuovat asi tisíc lidí poté, co se v Řípské ulici našla puma z 2. světové války.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Recidivista si za výhrůžky otrávením vody odpyká pět let, potvrdil soud

Recidivista Marek Vadel, který z vězení hrozil otrávením pitné vody v českých městech, si odpyká dalších pět let za mřížemi. Trest ve věznici se zvýšenou ostrahou mu ve středu pravomocně potvrdil pražský vrchní soud, který zamítl mužovo odvolání. Vadel se v rozeslaných dopisech snažil vyvolat dojem, že je psal člen islámské teroristické skupiny. Přiznal, že se inspiroval kriminálním seriálem Kobra 11.

Soudy uznaly Vadela vinným z vyhrožování teroristickým trestným činem a z šíření poplašné zprávy. "Teroristické útoky v Evropě i na našem území jsou reálnou hrozbou. Proto se domníváme, že žádnou takovou výhrůžku nelze brát na lehkou váhu," konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Lněnička. Uložený trest je podle něj spíše mírný.

Vadel byl v minulosti jedenáctkrát trestaný, a to za násilnou i majetkovou trestnou činnost a také za dvojí znásilnění. Na svobodu měl vyjít v roce 2029. Muž se ale rozhodl dosáhnout dřívějšího propuštění výhrůžkami.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent, zhoršila se hlavně úroda švestek

Sklizeň ovoce v Česku loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. Ve středu to řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 37 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy