Brno se chystá na záplavu motorek. Přijedou Superbiky

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
16. 7. 2008 9:30
Pětice českých jezdců usedne na super rychlé motorky
Ducati 1098 RS 08 Jakuba Smrže. Vítěze nedělních závodů si odhadnout nedovolí. Desítka nejlepších je velmi vyrovnaná.
Ducati 1098 RS 08 Jakuba Smrže. Vítěze nedělních závodů si odhadnout nedovolí. Desítka nejlepších je velmi vyrovnaná. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Pětice českých jezdců bude o víkendu na brněnském automotodromu bojovat s tvrdou konkurencí ve třech třídách v rámci mistrovství světa Superbiků.

Vrcholem víkendového svátku moto sportu jsou dva nedělní závody MS Superbiků, ve kterých startuje Jakub Smrž.

Zajímavé souboje však přinese i kategorie s názvem MS FIM Superstock 1000 Cup, zde boduje Jakubův mladší bratr Matěj Srmž.

Pozornost fanoušků přitáhne také sobotní závod mistrovství Evropy třídy Superstock 600, do kterého nastoupí hned tři tuzemští jezdci - Michal Šembera, Ondřej Ježek a Patrik Vostárek, který je horkým favoritem na vítězný hattrick.

Na úterní tiskové konferenci se mladí závodníci shodli, že brněnský závod je výjimečný proto, že trať znají zpaměti, avšak tíha závazku vůči fanouškům je velká. Na nový povrch trati si dosud nezvykli, výchozí pozice tak bude pro všechny stejná.

Matěj Smrž není na nový povrch zvyklý. Při testování letos upadl čtyřikrát, z toho dvakrát v Brně.
Matěj Smrž není na nový povrch zvyklý. Při testování letos upadl čtyřikrát, z toho dvakrát v Brně. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Superbike: Boj mistrů světa

Čtrnáctidílný seriál jednadvacátého ročníků MS Superbiků se devátým závodem v Brně blíží rozuzlení.

V čele MS Superbiků je před Brnem Australan Troy Bayliss, druhý překvapivě Němec Max Neukirchner, třetí příčka patří Španělovi Carlosu Checovi. Japonský kamikadze Noriyuki Haga je prozatím "bramborový".

Jakubovi Sržovi náleží čtrnáctá pozice, přičemž letos bodovalo celkem šestadvacet jezdců. Smrž zůstal věrný dvouválcové Ducati, letos sedlá nový model o obsahu 1200cc italského týmu Guandalini Racing by Grifo's, na kterém si ve Spojených státech vyjel šestou pozici.

Loňskému vítězi zdejšího závodu a tak řečenému "králi" brněnského okruhu s osmi výhrami, Italu Max Biaggimu, dává průběžný součet bodů osmou pozici.

Předchozí závod ZDE: MS superbiků: Smrž dojel v San Marinu sedmý a devátý 

Superbike Brno 2008
Autor fotografie: Automotodrom Brno

Superbike Brno 2008

  • Délka: 5 403,19m
  • 14 zatáček (6 leých, 8 pravých)
  • pevýšení cca 74 metrů

Průběžné pořadí (9 z 14 závodů):

MS SBK

  1. T. Bayliss 259
  2. M. Neukirchner 210
  3. C. Checa 207
  4. N. Haga 191
  5. T. Corser 185

MS Supersport

  1. A. Pitt 113
  2. F. Foret 97
  3. B. Parkes 87
  4. J. Brookes 85
  5. J. Lascorz 81

ME Superstock 600

  1. L.Baz 97
  2. P. Vostárek 85
  3. D. Linfoot 61
  4. M. Bussolotti 60
  5. D. Beretta 53

FIM Superstock 1000

  1. X. Simeon 84
  2. B. Roberts 76
  3. A. Polita 67
  4. M. Pirro 63
  5. M. Berger 59

Horká krev Superstock

V šestistovkách vede Francouz Loris Baz. S rozdílem dvanácti mistrovských bodů na něj z druhé pozice útočí devatenáctiletý Pražan Patrik Vostárek. Jede na Hondě týmu Intermoto Czech.

Průběžně třetí je Dan Linfoot z Aglie. Dvacátá příčka žebříčku náleží Ondřeji Ježkovi startujícímu na divokou kartu s Kawasaki, dvacátá třetí pak Michalu Šemberovi na Hondě. Ačkoli Ježek startuje příležitostně, vloni skončil celkově šestý.

V litrových "superstockách" je lídrem Belgičan Xaver Simeon. Matěj Smrž na Hondě je v žebříčku momentálně sedmý, na bednu letos vystoupil díky druhému místu v italské Monze.

Moto GP vs. Superbike

Mistrovství světa Superbiků je považováno za druhý nejprestižnější motocyklový šampionát, hned po seriálu Moto Grand Prix.

"Například v Anglii navštěvuje superbiky více lidí, než Moto GP," uvedl Ámos Krejčí spolupracující na propagaci závodu.

V Brně, ale i většině dalších zemí je tomu však naopak. "Vloni přišlo na padesát tisíc návštěvníků. Moto GP na konci srpna však navštívilo třikrát tolik lidí," sdělil Krejčí.

Na vině je dle Krejčího nesouvislé konání Superbiků v Brně. "V roce 1993 se tu jely poprvé, pak přišla tříletá pauza. Až od roku 2005 je zajištěna kontinuita a tradice, což je velmi důležité pro diváky, kteří si tak mohou zvyknout." O víkendu se tak zde pojede pošesté.

V třídě Superbike se v neděli konají dva závody oproti jednomu v Moto GP. Superbike se obvykle chlubí větší vyrovnaností startovního pole, strojů i jezdců, a tedy i množstvím dramatických momentů.

"Superbiky si užívám více, stroje jsou vyrovnané, nejde tolik o zázemí a peníze. Jde především o jezdecké schopnosti," uvedl Jakub Smrž, který startoval i v kubatuře 250cc GP.

Jezdci samotní často přestupují z Grand Prix do Superbiků a naopak. Loňský mistr světa třídy Superbike přestoupil do třídy MotoGP, opačným směrem zamířil Španěl Carlos Checa, stejně tak před dvěma lety Biaggi a mnozí další. 

Diváci na "superbajcích" ocení zejména nižší vstupné a větší volnost pohybu po tribunách.

Nový koberec a doprava zdarma

V sobotu a neděli přepraví diváky na Masarykův okruh a zpět zdarma linka jezdící každou hodinu, v neděli půlhodinu, z Mendlova náměstí. Zdarma je i celý pátek včetně vstupu do paddocku.

Zbudování nového povrchu Masarykova okruhu přišlo dle výkonné ředitelky Automotodromu Brno Ivany Ulanové na více než 200 milionů korun.

"Pokládku finální vrstvy jsme zahájili v pondělí 14. dubna a v pátek 18. dubna jsme práci dokončili," popisuje mezník v novodobé historii okruhu sportovní ředitel Miroslav Bartoš.

Okruh byl vybudován v letech 1985 až 1987 tak, aby odpovídal moderním bezpečnostním a technickým požadavkům. Nahradil klasický městský okruh, na kterém se závodilo od třicátých let minulého století. 

 

Právě se děje

Další zprávy