Bojkot F1? Ferrari čeří vodu, ale problémů je dost

Martin Jůzek
17. 6. 2009 15:00
Co se děje s formulí jedna? ptají se fanoušci

Praha - Formule jedna stojí dost možná nad propastí. Jak Asociace týmů (FOTA), tak Mezinárodní automobilová federace (FIA) nechce ustoupit a kdo ví, jak tento jejich spor skončí.

V krajním případě se může stát, že rebelující stáje jako Ferrari, Red Bull či Renault budou seriál bojkotovat.

Deník Aktuálně.cz proto oslovil experta Radovana Nováka, delegáta FIA a člena Světové rady motorsportu.

Čtěte dále: Válka o peníze a pravidla trvá. F1 se nehnula z místa

"Nebylo by příjemné, kdyby formuli opustily současné týmy. Bez špičkových týmů by šampionát přežil, ale určitě by mu to nepomohlo," řekl Novák. "Ale myslím, že Ferrari zůstane. Čeří jen vodu," dodává.

Jaké problémy má formule jedna?

1) Spor týmů s automobilovou federací

Nejožehavější téma těchto dnů. Asociace týmů bojuje na diplomatické půdě s Mezinárodní automobilovou federací o to, jak bude vypadat formule v budoucnosti. Ohrožen je i příští ročník.

Většina současných stájí nehodlá šetřit podle modelu, který stanovila FIA. Pokud nedojde k dohodě o dobrovolném, leč zvýhodňujícím finančním stropu, dá se čekat bojkot a možný vznik jiného šampionátu bez zásahů federace.

Čtěte více: Šéf Ferrari: Buď se FIA reformuje, nebo odcházíme

"Mosley (pozn. aut.: šéf FIA) musí mít nějaký plán. Osobně si myslím, že už existuje nějaká dohoda a týmy zůstanou," prohlásil Novák.

2) Zmatky v pravidlech a bodech

Ostatně vážná přestřelka tu byla už před začátkem sezony, kdy se týmům nelíbilo nové pravidlo pojednávající o tom, že titul získá pilot s největším počtem vítězství. FIA nakonec ustoupila a bodové ohodnocení zůstalo stejné jako loni.

Jenže pak přišel další problém a ten rozdělil svět rychlých kol. Šlo o spor kolem aerodynamiky a difuzoru, který nakonec skončil u soudu. Stížnost Ferrari byla zamítnuta a fanoušci Brawn a spol. se tak mohli radovat.

Čtěte také: Ferrari zná důvod krize: Ne opilost, ale divná pravidla

"Éra Ferrari a Schumachera je u konce," poznamenal expert, který jako traťový komisař zažil už mnohé rozhodnutí u zeleného stolu.

3) Výsledková krize populárních stájí

Právě difuzor ale dost možná stojí za tím, proč se špičce z minulých let vůbec nedaří. Renault, Ferrari i McLaren jsou najednou mezi poraženými, zatímco během posledních tří let se jejich pilot radoval z titulu.

Najednou tak formuli vládne nově vzniklá stáj Brawn GP. A hned za ní jezdí ambiciózní Red Bull, u něhož také v minulosti nebývalo pravidlem, že by se umístil v popředí.

"Je jedině dobře, že přišel nový element. Ale nemyslím si, že je to překvapení, Ross Brawn přece pracoval u Ferrari a ví, jak se dělá výborné auto," dodal Novák, který však italskou stáj z Maranella neodepisuje. "Dotáhnou se," myslí si.

Čtěte dále: Alonso šokoval: Nezůstanu, pokud se formule změní

4) Udržet diváky a sponzory

Novinky se možná někomu líbí. Na tvrzení, že formule potřebovala oživení, něco bude. Ale taková razantní změna, kdy se bývalí mistři světa dokonce objevili na samém chvostu šampionátu, většinu diváků nepotěšila. Zůstanou věrni takovému seriálu?

Vždyť zvláště týmy jako Ferrari a McLaren měly po celém světě spoustu příznivců. Někteří s horšími výsledky začali formuli ne-li opouštět, tak minimálně sledovat s menším zájmem. A to se samozřejmě nelíbí sponzorům, kteří by také mohli reagovat.

"Může se stát, že diváků ubyde. Tvrdí se, že devadesát procent fanoušků je historicky spjato s Ferrari, Mercedesem, BMW nebo Renaultem," uzavřel Radovan Novák, člen Světové rady motorsportu.

 

Právě se děje

Další zprávy