Hlavní závody odjedeme, dušují se Mostečtí. Cizince chtějí na okruh vozit koridorem

Radek Vičík Radek Vičík
29. 4. 2020 16:56
I když majitelé mosteckého autodromu stále sčítají ztráty způsobené koronavirem, ty nejdůležitější závodní akce chtějí letos odjet. Finanční bilanci by měl vylepšit i návrat zahraničních klientů na testy a privátní akce a závody.
Mistrovství Evropy tahačů na okruzích je tradičním vrcholem závodní sezony mosteckého autodromu.
Mistrovství Evropy tahačů na okruzích je tradičním vrcholem závodní sezony mosteckého autodromu. | Foto: Radek Vičík

Podle původního kalendáře se už za čtrnáct dní měly pod hradem Hněvínem  rozeznít motory nadupaných vozů GT3 zápolících v německém šampionátu ADAC GT Masters. Místo toho přišla uzávěra způsobená pandemií koronaviru. Minulý týden na severu Čech aspoň začaly první testy.

Majitelé okruhu vyčíslili ztráty zatím na 14,5 milionu korun, ale nevzdávají se. Všechny tři původně plánované hlavní závodní víkendy chtějí stůj co stůj odjet.

Začít by se mělo na přelomu srpna a září podnikem mistrovství Evropy tahačů na okruzích. Ten jediný zatím zůstává v původním termínu. "Ostatní závody jsou definitivně přesunuty za tahače. Na devadesát procent jsme s jejich organizátory dohodnuti. Ve hře je i varianta, že by se EuroNASCAR i ADAC GT Masters mohly jet společně," uvedla ředitelka pro obchod a marketing Jana Svobodová.

Důležitým faktorem je počasí, protože na sněhu nebo ledu se okruhové závody pořádat nedají. "Hranicí je říjen. Nejzazším termínem pak polovina listopadu," řekla Svobodová.

Bez diváků chybí atmosféra

Množství diváků a forma jejich "rozprostření" na tribunách bude odpovídat pravidlům aktuálně platným v době konání závodů. "Komunikujeme s jezdci a fanoušky doma, kteří jsou pro nás ti nejdůležitější. Zásadní je pro nás ale otevření hranic," vysvětlil předseda představenstva společnosti Autodrom Most Josef Zajíček.

Jenže byznys je byznys, takže nejsou vyloučeny ani závody za zavřenými dveřmi. "Divácká kulisa je důležitá. Doufáme, že nějaký počet fanoušků bude povolený," věří Svobodová.

Vedle polygonu umístěného nad okruhem a pořádání závodů jsou pro Mostecké hlavním zdrojem příjmů soukromé testy a závody. Ty začaly minulý týden, kdy na sever Čech dorazil na dva dny tým Buggyra Zero Mileage Racing.

Vzhledem k platným omezením probíhají testy závodních speciálů ve zvláštním režimu. "Povinné jsou roušky, všude jsou dezinfekční gely. Týmy nejsou v boxech, a pokud se pracuje na dvou vozech, jsou každý na opačné straně depa. Omezený je i počet pořadatelů, na trati třeba používáme virtuální signalizaci místo traťových komisařů. Bohužel závodních týmů je v Česku málo a finančně jsme závislí na klientech ze zahraničí," uvedl šéf autodromu.

Šéf okruhu: Slibuji, že přežijeme

Právě díky poloze ani ne 30 kilometrů od hranic s Německem je pro ekonomiku autodromu důležité umět do jeho prostor zahraniční zájemce bezpečně dostat. Na toto konto už probíhají jednání s příslušnými orgány.

"Chceme je koridorem přivézt do areálu. Zdržovali by se jen v něm a pak koridorem opět opustili Českou republiku," nastínil Zajíček plány, jak oživit provoz autodromu.

Majitelé Autodromu Most museli místo plánovaných rekonstrukčních prací na povrchu okruhu či řídicí věži sanovat účetnictví areálu prostřednictvím akcionářské půjčky. Dalším zdrojem peněz je překlenovací bankovní úvěr.

"Musíme se postarat sami o sebe a nějak to ustát. Okruh je tu čtyřicet let a mohu slíbit, že přežijeme. Musí přežít. Důležité je vidět světlo na konci tunelu," dodal předseda představenstva.

Autodrom v Mostě je umístěn na rekultivovaném prostoru pod hradem Hněvínem
Autodrom v Mostě je umístěn na rekultivovaném prostoru pod hradem Hněvínem | Foto: Autodrom Most
 

Právě se děje

Další zprávy