To, co se stalo v sezoně 2009, historie formule 1 nepamatovala. Na troskách bývalé Hondy povstal nový tým, Brawn GP, který během jediné sezony dokázal nemožné.
Pod vedením zkušeného Rossa Brawna se z outsidera stal šampion a Jenson Button se stal mistrem světa. Dnes, kdy britský pilot slaví 45. narozeniny, si tento neuvěřitelný příběh zaslouží připomenout.
Na konci roku 2008 oznámila Honda svůj odchod z formule 1. Ekonomická krize zasáhla automobilový průmysl a japonská značka už neviděla smysl v investicích do tak nákladného sportu.
Tým zůstal bez majitele, zaměstnanci bez jistoty a piloti Jenson Button a Rubens Barrichello bez jasné perspektivy.
Ross Brawn, který byl technickým ředitelem týmu, však odmítl složit zbraně. "Věděl jsem, že máme v rukou něco výjimečného. Auto bylo navržené podle nových pravidel, která vstupovala v platnost, a simulace ukazovaly, že máme potenciál být konkurenceschopní," vzpomínal později Brawn.
S podporou několika investorů a neuvěřitelnou houževnatostí se mu podařilo tým odkoupit. Brawn GP byl na světě.
Šokující debut
S omezeným rozpočtem a s motory od Mercedesu nastoupil Brawn GP do první velké ceny sezony 2009.
Už kvalifikace na GP Austrálie ukázala, že tým není jen do počtu. Button získal pole position a Barrichello stál hned vedle něj. V závodě pak britský pilot dominoval a zajistil týmu vítězství hned při debutu.
"Bylo to jako sen. Po všech těch nejistotách a měsících, kdy jsme nevěděli, jestli budeme vůbec závodit, jsme najednou stáli na vrcholu. Nemohl jsem tomu uvěřit," řekl Brit.
Triumf nebyl dílem náhody. Vůz Brawn GP BGP 001 měl díky svému revolučnímu dvojitému difuzoru obrovskou aerodynamickou výhodu.
Konkurence se snažila tuto technologii rychle okopírovat, ale Brawn měl náskok, který využil na maximum.
Téměř neporazitelný Button
První polovina sezony proběhla zcela v Buttonově režii. Vyhrál šest z prvních sedmi závodů a vytvořil si náskok, který se zdál být nedostižný.
"Cítil jsem se jako v jiném světě. Auto fungovalo perfektně a tým odvedl neuvěřitelnou práci," uvedl Button.
Ve druhé části ročníku se ale konkurence začala přibližovat. Red Bull s mladým Sebastianem Vettelem a Markem Webberem začal tlačit na Brawn GP. Button tak bojoval s rostoucím tlakem.
Přesto se mu podařilo nasbírat dostatek bodů, aby si titul zajistil už v předposledním závodě v Brazílii.
"Když jsem projel cílem a věděl, že jsem mistr světa, byl to nepopsatelný pocit. Splnil se mi sen, o kterém jsem snil od dětství," líčil Button své pocity po závodě v Interlagosu.
Transformace v Mercedes
Po triumfu v roce 2009 bylo jasné, že tým má obrovský potenciál. Mercedes, který dodával motory, se rozhodl stáj od Brawna koupit a od ročníku 2010 závodit pod svým vlastním jménem.
Zrodil se tým, který později dominoval hybridní éře formule 1 a získal osm konstruktérských titulů po sobě.
Button odešel po sezoně 2009 do McLarenu, kde strávil několik dalších let a přidal si na konto další vítězné Velké ceny. Titul v barvách Brawnu však zůstává vrcholem jeho kariéry a jedním z velkých příběhů historie F1.