Když všechny kluby zámořské NHL na začátku týdne představily ve spolupráci s firmou Adidas speciální retro dresy, jeden tým dost zvláštním způsobem vynikal.
Zatímco všichni ostatní hrdě ukazovali každičký detail uniformy, Chicago jednu zásadní část, logo, zakrývalo. Ne na všech propagačních materiálech, ale dostatečně na to, aby na sociálních sítích vyvolalo tázavé reakce.
Takhle Blackhawks propagovali svůj nový dres:
Crafted for the Windy City.
— Chicago Blackhawks (@NHLBlackhawks) November 16, 2020
Introducing the #Blackhawks adidas #ReverseRetro jersey. Hitting the ice in 2021. pic.twitter.com/RQiNU5MkIL
"A logo vypadá jak?" ptali se příznivci Blackhawks.
"Každý tým NHL dával na odiv vzhled nové retro uniformy, až na Chicago, které se zřejmě dost natrápilo, aby neukázalo logo, které vyobrazuje původního Američana. Pokud jsou na něj pyšní, proč se ho snaží skrývat?" napsala Hemal Jhaveriová z magazínu For The Win, který spadá pod největší americký deník USA Today. Komentář už v titulku hlásá, že je třeba logo změnit.
Populární klub ze státu Illinois je pod tlakem dlouhodobě, respektive v posledních letech, neboť svoji identitu vybudoval podle Black Hawka, váženého indiánského náčelníka z 19. století. To je podle části veřejnosti urážlivé vůči domorodé menšině.
Zakrýváním hlavy slavného indiána si Chicago u kritiků nepolepšilo. Naopak.
"Pokud vám logo dělá takové starosti, proč ho prostě nezměníte?" napsal Ken Campbell z časopisu The Hockey News. "Buď jste v pohodě s rasismem a kulturní apropriací (přivlastňování si cizí kultury dominantní skupinou obyvatelstva, pozn. red.), nebo nejste. Není nic mezi."
Zámořským týmům s indiánskou identitou nastaly krušné časy především v posledních měsících. V souvislosti s květnovou smrtí černocha George Floyda, kterému policista Derek Chauvin téměř devět minut klečel na krku.
Nastala celospolečenská diskuse, v níž chce část populace napravit historické křivdy například stržením kontroverzních soch nebo změnami názvů některých institucí.
Tlak aktivistů neustáli například Washington Redskins (Rudokožci) z ligy amerického fotbalu NFL. Hrozilo jim, že ztratí sponzory, a tak se provizorně přejmenovali na Washington Football Team.
Hokejoví Blackhawks si svůj název a logo zatím ponechali. Na kritiku reagovali argumentací, že kulturu původních obyvatel amerického kontinentu si nepřivlastňují, ale vzdávají jí hold. Následně podnikli rázné kroky, zavedli například dress code.
Fanoušci Chicaga už tak nesmějí na zápasy NHL chodit v indiánských čelenkách a ozdobách, aby tím domorodé Američany neuráželi.
"Tyto symboly jsou posvátné, tradičně náleží pouze vůdcům, kteří si vysloužili patřičný respekt v rámci kmene. Neměly by být zobecňovány a používány jako kostým nebo pro všední nošení," stálo v prohlášení Blackhawks.
V listopadu, měsíci indiánského dědictví, zase Chicago sdílí na sociálních sítích příběhy a životní zkušenosti původních Američanů.
A až odstartuje nová sezona, což by mělo být v lednu, zazní před každým domácím zápasech Blackhawks prohlášení o uznání půdy, které zohlední "unikátní a trvalý vztah existující mezi původními obyvateli a jejich tradičními teritorii".
Bude to stačit?