Olympiáda je pro nás mimořádně rušivá, vysvětluje NHL. Hovadina, hřímá agent

Daniel Poláček Daniel Poláček
28. 1. 2020 18:12
Šance, že Češi na zimní olympiádě v Pekingu 2022 uvidí superlajnu s Voráčkem, Krejčím a Pastrňákem, poklesla. Vedení zámořské NHL vysvětlilo, proč nechce své hráče pod pěti kruhy vidět.
Komisionář zámořské NHL Gary Bettman.
Komisionář zámořské NHL Gary Bettman. | Foto: Reuters

Je reálné, že hokejový turnaj v hlavním městě Číny dostane stejné obrysy jako ten na hrách v jihokorejském Pchjongčchangu: nastoupí na něm jen hvězdy z Evropy.

"Jeli jsme na pět olympiád, do Pchjongčchangu už ne. A naše zkušenost nám říká, že účast je mimořádně rušivá pro rozjetou sezonu," řekl při All Star víkendu šéf zámořské soutěže Gary Bettman.

"Vím, že pro hráčskou asociaci zůstává účast prioritou, ale pokud jde o ligu, neúčast v Koreji nám vyhovovala," dodal.

Důvody jsou zřejmé. Přerušení základní části v době vrcholících bojů o play off neprospívá byznysu a uvolněným hvězdám hrozí zranění. Například hry v Soči před šesti lety ukončily sezonu Johnu Tavaresovi, Henriku Zetterbergovi či Aleksanderu Barkovovi.

NHL má k olympiádě chladný vztah i proto, že na ní nevydělá ani cent. Dřív požadovala třeba práva na videa, ale neuspěla.

Před Pchjongčchangem navíc dostala ránu od Mezinárodního olympijského výboru, který odmítl hvězdným hokejistům platit cestu, pojištění a ubytování, což dřív dělal. Tím ušetřil přes deset milionů dolarů. Náklady neplatí ani jiným olympionikům.

Sami hokejisté hlásají, že reprezentovat pod pěti kruhy chtějí, jenže ruce jim svazuje kolektivní smlouva mezi NHL a hráčskými odbory. Každá ze stran od ní mohla na podzim minulého roku odstoupit, ale nic se nestalo. Kontrakt, který účast na olympiádě nikomu negarantuje, tím pádem platí až do roku 2022.

Do té doby se kvůli jednáním o další spolupráci neuskuteční ani Světový pohár. Další ročníky by mohly proběhnout v letech 2024 a 2028.

Původně se hovořilo o únoru 2021, ale plánovaný miniturnaj uprostřed základní části nakonec ustoupí tradičnímu All Star víkendu.

Poslední sraz hvězd v St. Louis přitom navzdory slušné sledovanosti (srovnatelné s předchozími ročníky) vyvolal kritiku některých médií. A to v souvislosti s olympiádou.

"NHL tvrdí, že přerušit ligu na dva týdny jednou za čtyři roky je mimořádně rušivé," napsal Ken Campbell z časopisu The Hockey News, načež zkritizoval Utkání hvězd: "Se zastavením soutěže na čtyři dny každý rok a souvisejícími volnými týdny ale žádný problém není. Přitom za to dostáváme příšerný produkt, který už nejde dát do pořádku."

Campbellovi dal za pravdu známý agent hvězd Allan Walsh: "Bettman lidem kolem sebe v soukromí naznačil, že odjezd hráčů na olympiádu mu nevadí. Ale jen v případě, že hráčská asociace udělá při jednáních o kolektivní smlouvě velké ústupky. Argument o mimořádné rušivosti je hovadina."

NHL už před Pchjongčchangem hokejistům navrhla, ať na olympiádu jedou. Za podmínky, že kývnou na prodloužení kolektivní smlouvy do roku 2025. 

Hráčské odbory odmítly, protože jim na současném kontraktu leccos vadí. Například položka, podle níž musí část ročního platu odložit stranou na záložní účet. Kolik peněz dostanou zpátky, záleží na hospodářském výsledku soutěže.

Jelikož Bettman ještě neřekl poslední slovo, fanoušci v olympijský hokej plný hvězd stále doufají. Jistou naději v nich může vzbuzovat obří čínský trh, který je pro NHL zajímavý.

Zámořská liga do Číny pravidelně cestuje, k propagaci už využila Davida Pastrňáka nebo Alexandra Ovečkina. Podnikne jednu z cest také v únoru 2022?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 41 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy