Ve prospěch fotbalové superligy pracovaly na sociálních sítích "trollí farmy"

Sport ČTK Sport, ČTK
11. 11. 2021 15:29
Bezprostředně po vyhlášení fotbalové superligy letos v dubnu se pokusily ovlivnit veřejné mínění ve prospěch tohoto kontroverzního projektu stovky softwarových programů (botů) a tisíce falešných twitterových účtů řízené takzvanými trollími farmami.
Proti superlize protestovali fanoušci i fotbalisté třeba i těmito tričky
Proti superlize protestovali fanoušci i fotbalisté třeba i těmito tričky | Foto: Reuters

Vyplývá to ze studie španělské společnosti Pandemia Digital zabývající se dezinformacemi v on-line prostoru, z níž citoval deník El Confidencial.

Podle studie bylo v 72 hodinách po vyhlášení superligy publikováno více než dva miliony tweetů z 272.000 účtů, přičemž velká většina byla proti projektu.

Naopak z falešných účtů proudila podpora superlize a odpor vůči evropské fotbalové unii UEFA rychlostí více než 10 tweetů za vteřinu.

Například hashtag s podporou jednoho ze zakladatelů superligy, prezidenta Realu Madrid Florentina Péreze (#EstamosContigoPresi), se objevil v 18.000 tweetech ze 7000 účtů, většinou nově založených a bez followerů.

Během několika hodin bylo také například zveřejněno 3600 tweetů s naprosto stejnou větou "Superliga je dobrý nápad a bude představovat revoluci ve fotbale".

Založení nezávislé superligy oznámilo 12 evropských velkoklubů. Po silném odporu drtivé většiny fotbalové komunity z projektu po necelých dvou dnech vycouvalo všech šest anglických účastníků a také Atlético Madrid a milánské kluby AC a Inter.

Od soutěže, do níž by se týmy nemusely kvalifikovat pouze na základě sportovních výsledků, se nedistancovalo jen trio Juventus, Real Madrid a Barcelona.

Jako "trollí farma" se označuje koordinovaná snaha manipulovat veřejné mínění pomocí falešných účtů na sociálních sítích. "Bot" je softwarový program provádějící automatické, opakované a předdefinované úkoly.

Tyto nástroje fungují mnohem rychleji než reální uživatelé a často se využívají k ovlivňování nálady na sociálních sítích, kde vytvářejí falešná trendující témata.

Fotbalová republika, díl sedmý: Lázně Bohdaneč | Video: Vojtěch Dvořák, Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy