Pelta: Kvůli stadionu Znojmo nesestoupí, stihne ho postavit

Luděk Mádl Luděk Mádl
2. 4. 2014 5:00
Miroslav Pelta, předseda Fotbalové asociace ČR, věří, že Znojmo stihne postavit stadion pro první ligu dřív, než by kvůli němu muselo sestoupit
Foto: CPA Eduard Erben

Praha - Znojmo bude v Gambrinus lize patřit mezi sestupující, ať v tabulce skončí, kolikáté chce, myslí si mnozí. Důvod? Nemá stále prvoligový stadion.

Kdepak, kroutí hlavou Miroslav Pelta, předseda Fotbalové asociace ČR: "Je tady reálný předpoklad, že Znojmo včas splní, co má. A pokud se udrží po sportovní stránce, tak ligu neopustí."

O co vlastně jde? Ligový nováček ze Znojma srdnatě vstoupil mezi elitu s tím, že vlastnímu stadionu dodá ligové parametry až v průběhu rozehrané soutěže. Že začne v azylu v Brně a v zimě už pak se přestěhuje na nově přestavěný stadion domů do Znojma.

Jenže miliony, které slíbil zařídit hejtman Michal Hašek, z ministerstva financí nepřišly. Tak se teprve nedávno poslala žádost na ministerstvo školství. Ve Znojmě se provedly jen dílčí práce a tým nadále hrává v Brně.

Podle přísných regulí by mělo platit, že pokud do 30. června nebude mít Znojmo k dispozici stadion s prvoligovými parametry, mělo by o účastnická práva ke Gambrinus lize přijít. "A stalo by se jedním ze dvou sestupujících, i když by v tabulce skončilo na nesestupové pozici," vykládá normu Ivo Lubas, šéf sportovního úseku FAČR.

Pelta je ale přesvědčen, že tenhle osud znojemský fotbal nečeká.

Pane předsedo, přikláníte se k výkladu, že pokud nebude mít Znojmo stadion, bude spolu s ním sestupovat z ligy už jen jeden celek?

"To, myslím, vůbec nebude potřeba řešit. Já se Znojmu věnuju intenzivně. A podle mě nic nebrání tomu, aby ohledně stadionu splnilo podmínky pro případný další ročník."

Vyhřívaný trávník už přes zimu vybudovalo, ale jinak většina dalších důležitých komponentů stále chybí, ne?

"Já myslím, že budou mít splněno. Vyhřívání, kotelna, světla... Je tu reálný předpoklad, že do zahájení příští sezony bude všechno, jak má být. Město Znojmo se obrátilo se žádostí na ministerstvo školství, je tam velká aktivita zúčastněných, vidím tam ohromnou snahu."

Počkejte... Ale vy mluvíte o startu příštího ročníku, podle regulí by měl být stadion v perfektním stavu 30. června. Znamená to, že by Znojmo dostalo na stavbu měsíc času navíc?

"Já nechci říkat, jak se to bude posuzovat, když jim třeba 30. června bude chybět sektor pro hosty. Důležité je, jestli se o stavbě jenom mluví, nebo jestli se opravdu staví. Jak říkám, něco už realizovali a teď čekají na vydání dalších stavebních povolení."

A když se vrátíme k původní otázce: Pokud by Znojmo stadion nakonec přeci jen nemělo, kolik týmů by sestupovalo s ním?

"To by bylo téma pro ligové shromáždění, to by rozhodovalo."

Hodně se poslední dobou hovoří také o jiných stadionech. Ten národní na Strahově zatím vládní garanci nedostal, v souvislosti s možnou kandidaturou na Euro 2020 se ale objevila ještě jedna varianta... Spojená se stadionem v Edenu.

"Pokračujeme i ve strahovském projektu, ale posunuly se tam časové osy a s kandidaturou na Euro 2020 už se neprotínají. Tak tu máme variantu B. Ano, obrátil se na nás vlastník stadionu v Edenu. Ten sice nyní potřebnou kapacitu, tedy 30 000 diváků, také nesplňuje, ale existuje studie, podle níž tam tu kapacitu navýšit jde."

S kým konkrétně o stadionu v Edenu jednáte?

"Během jednoho dvou dnů řekneme, s kým jednáme. Pak bychom vydali společné prohlášení."

Kandidaturu je na UEFA zapotřebí poslat nejpozději 25. dubna, zbývají tedy jen tři týdny. Je vůbec ještě možné celou věc včas připravit?

"Nejde jen o navýšení kapacity. Kandidatura musí splňovat další předpisy z hlediska infrasturktury, tam možná vidím i větší problém. Na kandidatuře spojené se Strahovem jsme pracovali s jednou nizozemskou poradenskou firmou, pověřil jsem ji teď, aby začala analyzovat, co je možné udělat směrem k Edenu. Časově to není jednoduché, ale my to nevzdáváme, chceme tu myšlenku ještě oživit."

Zatímco u Strahova jste doufali ve financování z veřejných zdrojů, tady to asi možné není, že?

"Stadion v Edenu je v rukou privátní společnosti. Proto by i jeho dostavba musela být financována z privátních zdrojů."

Hodláte celou věc s Edenem ladit až do nejzazšího možného termínu?

"Ne, myslím, že musí být jasné během několika dnů. Těch záruk bude ale potřeba víc."

Snad ještě jedno téma: Po excesu v hledišti zápasu Ostrava-Sparta jste s ministrem školství Chládkem vystoupili společně s požadavkem vytvoření meziresortní komise, která by ve věci násilí na stadionech upravila legislativu. Posléze vystoupil ministr vnitra Milan Chovanec a prohlásil, že plně postačuje legislativa současná, jen je potřeba s ní důsledně pracovat. Znamená to, že se nic měnit nebude?

"Kdepak. Reagovali jsme na tu věc spontánně, spolu s ministerstvem školství, cítili jsme, že produkt jménem fotbal je ohrožen. Co se týče ministerstva vnitra... Jedna věc jsou politická prohlášení, druhá věc reálný život. Ta naše pracovní skupina bude. Už jsem hovořil s náměstkem ministra vnitra i se současným policejním prezidentem. A ve středu mám jednání i přímo s ministrem."

Ten ale fotbalu vyčítal, že stávající dohody s policií plní maximálně ze dvaceti procent.

"Víme, kde jsou pochybení. Začít se musí u vlastníků stadionů. V licenčním řízení pro příští ligový ročník bude jasnou prioritou bezpečnost na stadionech, nelze nad ničím přimhouřit oči. Kamery, identifikace... Všechno půjde do koncepčního manuálu, jehož plnění budeme tvrdě vyžadovat."

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 28 minutami

Súdánské úřady odvrátily pokus o převrat, podle prezidenta měl odvrátit demokratizaci

Súdánské úřady oznámily, že zmařily pokus o převrat, který naplánovali stoupenci svrženého prezidenta Umara Bašíra. Súdánský premiér Abdalláh Hamduk řekl, že šlo o koordinovaný pokus zastavit demokratickou transformaci v zemi. Generální tajemník OSN António Guterres pokus o převrat odsoudil a vyzval Súdánce, aby hájili demokratickou budoucnost země, informují světové agentury.

Výslechy podezřelých již začaly. Súdánská armáda uvedla, že zatkla 21 důstojníků a řadu vojáků a že pátrání po dalších pokračuje. Podle armádního prohlášení jsou všechny oblasti, kterých se pokus o puč dotkl, pod kontrolou.

Pučisté se podle zdroje agentury Reuters snažili získat kontrolu nad státní rozhlasovou stanicí v Ummdurmánu, který leží naproti Chartúmu na druhém břehu Nilu. Hamduk poznamenal, že se také pokusili zablokovat silnice, zastavit produkci ropy a zavřít přístavy. Súdánský ministr informací později ve státní televizi uvedl, že situace je pod kontrolou.

Súdánu vládne od převratu v roce 2019 přechodná vláda, složená z vojáků a civilistů, která čelí velkým ekonomickým a bezpečnostním problémům. Armáda roku 2019 při masových protivládních demonstracích svrhla dlouholetého autokratického vládce Umara Bašíra. Při protestech vojáci zabili desítky lidí. Volby se očekávají v roce 2024.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Němečtí ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacími motory

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé podniky soudní cestou přimět k tomu, aby do roku 2030 ukončily výrobu automobilů se spalovacím motorem. Informovala o tom agentura DPA.

Šéf DUH Jürgen Resch uvedl, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svými nynějšími vozy porušují "základní právo na ochranu klimatu". "Budeme soudní cestou prosazovat konec naftových a benzinových osobních automobilů od roku 2030," dodal.

Organizace žaloby podala v pondělí, kdy vypršel termín, do kterého měly automobilky odpovědět na její předžalobní výzvu. Ta požadovala právě ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem do roku 2030, což však podniky podle očekávání odmítly.

Automobilka Mercedes-Benz v reakci na žalobu uvedla, že se bude bránit "všemi právními prostředky". Firma plánuje dosáhnout klimatické neutrality svých aut do roku 2039. Konkurent BMW sdělil, že do roku 2030 hodlá snížit emise oxidu uhličitého z provozu, výroby i likvidace svých vozů o 40 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy