MS v Jižní Africe: Unikátní šance nebo přehnané riziko?

Sport Sport, bab
25. 7. 2009 13:00
The Financial Times k pořádání MS na "horké" půdě
Foto: Reuters

Londýn - Je to největší fotbalová událost na světě. Každé čtyři roky se kvůli ní v mnoha zemích doslova a do písmene zastaví život. Jenže teď není vůbec jasné, zda se ji podaří uskutečnit.

Řeč je o fotbalovém mistrovství světa, které má příští rok hostit Jižní Afrika.

Problémy zmítaná země má i ve světě kulatého míče své odpůrce a nedávné události jim dávají za pravdu. Šampionát, jež má poprvé hostit africký kontinent, čekají potíže nejrůznějšího rázu.

Čtěte také: Nepokoje ochromují JAR, fotbalový šampionát je ohrožen

Shrnul je reportér Richard Lapper z prestižního deníku The Financial Times.

Není tomu tak dávno, kdy se myšlenka o tom, že pořádání mezinárodního sportovního šampionátu napomůže vylepšit obraz Jižní Afriky v celosvětovém měřítku a také napomůže s transformací jejího ekonomického potenciálu, zdála přitažená za vlasy.

Během roku 2008 byla část JAR téměř na pokraji sociálního zhroucení a mnoho skeptiků se obávalo, že tato africká země nebude schopna hostit mistrovství ve fotbale v roce 2010.

Přečtěte si také: Hrozí fotbalovému šampionátu 2010 v JAR fiasko?

Pověstná sebedůvěra byla převálcována výpadky elektřiny a xenofóbními útoky a obavami o všudypřítomné násilnické zločiny, které neustále sílily. Na každém konci a s každým problémem vyvstávala otázka, jestli si státníci JAR nerozmyslí zopakování úspěchu, kterého dosáhli v roce 1995, kdy jako nový a svobodný stát hostili mistrovství světa v rugby.

Obvinění z korupce zasáhlo výstavbu jednoho ze stadionů.

Zajistí Jižní Afrika bezpečnost?

Hlasité protesty tisíců řidičů taxíků, kteří poskytují přepravní služby většině černošského obyvatelstva, zpozdily výstavbu moderní autobusové sítě, která by měla dopravit tisíce fanoušků z hotelů na stadióny.

Aby to nebylo tak snadné, národní tým JAR, kterému se přezdívá Bafana Bafana (což znamená v překladu chlapci, hoši), na hřišti také nepodával oslňující výkony. Na začátku roku 2009 si vysocí funkcionáři afrického fotbalu vedli skoro také tak špatně v propagování Poháru konfederace, který měl být takovou ochutnávkou události příštího roku.

Avšak po pár měsících, kdy vyšly najevo tyto skutečnosti, JAR úspěšně hostí během měsíce dubna a května indickou pompézní první ligu kriketu. Jižní Afrika dokazuje, že je schopna bezpečnostně zajistit takové události jako volby, velké mezinárodní konference a ostře sledované sportovní klání.

Bezpečnost během Poháru konfederace proběhla velmi hladce. Zločinnost během jejího dvoutýdenního trvání byla minimální. Police zaznamenala 39 trestních činů převážně v okrádání návštěvníků stadiónů a hostů ubytovaných v hotelech.

Navzdory pomalému prodávání lístků na šampionát na počátku tohoto roku, návštěvnost byla větší než se očekávalo. Z 600 000 vstupenek dostupných veřejnosti, jich bylo 510 000 prodáno. Tyto čísla jsou porovnatelné se šampionátem v Německu před čtyřmi lety.

Jak se vyřeší problém s dopravou?

Čtyři stadióny (v Johannesburgu, Pretorii, Rustenburgu a Bloemfonteinu) byly využity k utkáním Poháru konfederace, další v Port Elizabeth je dokončen a ačkoliv stávky pozdržely výstavbu na dalších pěti stadiónech (v Sowetu, Kapském městě, Durbanu, Nelspruitu a Polokwaně), tak i zde se zdárně výstavba dokončuje.

Místní organizační výbor byl velice překvapen, jak populární byly přímé přenosy na televizních stanicích - 7 300 000 jihoafričanů sledovalo semifinále mezi JAR a Brasilií, což je více než při sledování Světového poháru v Rugby před 14 lety.

Více také: Svět vyděsila vražda v Jižní Africe. Týkala se fotbalu

Organizátoři jsou srozuměni, že budou muset ještě zapracovat na dvou oblastech mistrovství. Pohár konfederace navštívilo pouze pár tisíc cizinců, zatímco na mistrovství jsou očekávány statisíce návštěvníků.

Vyřešení ubytování pro tyto fanoušky a jejich dopravování k stadiónům se může ukázat jako noční můra, především v Johannesburgu, kde hřiště Ellis Park je obklopeno oblastí kriminálních živlů.

Dalším trnem v oku organizátorů bude doprava. Během Poháru konfederace fanoušci přijížděli autobusem a to ze speciálně vytvořených P+R parkovišť. Bohužel tento systém se ukázal jako nepraktický, časově nehospodárný, zanechávajíce diváky čekat v dlouhé a pomalé frontě.

Přesto všechno udělila náročná FIFA místním organizátorům výslednou známku 7,5 z 10 za jejich úsilí. „Propagace proběhla velice zdárně. O šampionátu se vědělo.. Jsme vděčni za to, jak se angažuje organizační výbor i místní vláda," říká o hodnocení JARu president FIGA Sepp Blatter. „Zájem a ochota ze strany místní populace jsou mimořádné," uzavírá Blatter.

Slibná vidina ekonomického zisku

S tím, jak se zlepšovala národní nálada, se zlepšovala i hra týmu  Bafana Bafana. Na Poháru skončili na pěkném 4. místě a dali o sobě vědět dvěma úchvatnými vystoupeními - proti Brazílii (konečným vítězem) a Španělsku (evropský šampión).

Jižní Afrika nyní vypadá jako to pravé místo, kde uspořádat úspěšné mistrovství světa.

Pokud vše půjde podle plánu, ekonomické výhody pramenící z organizování turnaje budou významné. Avšak některé soukromé ekonomické subjekty jsou plné obav.

Jeff Gable, ředitel výzkumu Absa Capital, počítá, že vliv bude téměř nulový. Ostatní nesouhlasí. Gillian Saundersová z Grant Thorntonu, účetní a poradenské skupiny, tvrdí, že výhody z organizování turnaje vynesou R50bn ($6bn), což je 1 procento HDP.

Saundersová počítá, že počet návštěvníků v červnu a červenci, normálně slabé zimní měsíce pro turistický ruch, překročí počet 480 000 a mohli by utratit až R8,5bn. FIFA si samozřejmě vezme velký díl z prodeje vstupenek a na propagační potřeby, ale analytička Saundersová očekává, že několik miliard půjde zpět do lokálních projektů.

Navíc zde bude několik miliard dolarů jako nepřímé odměny. Veřejné investice do dopravy - plánuje se nový vlakový spoj z Johannesburgu do Pretorie, a také zakládání soukromých telekomunikačních společností může zrychlit obrat.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Wizz Air spustí od července novou linku z Prahy do albánské Tirany

Létat bude na trase dvakrát týdně.  Po ohlášení linky Českých aerolinií (ČSA) do Londýna jde o druhou zcela novou linku po koronavirové krizi na pražském letišti. Vedle toho dopravci obnovují provoz zavedených linek.

Letadla Wizz Air mezi Prahou a Tiranou budou létat vždy v pondělí a v pátek. Wizz Air bude na lince používat letadlo Airbus A320 Family v konfiguraci až pro 189 cestujících. Na trase v minulých letech létaly také Smartwings.

Provoz na pražském letišti tak bude dál ožívat po koronavirové krizi, která téměř utlumila letecký provoz. V dubnu dubnu letiště zaznamenalo bezprecedentní pokles provozu o 99,6 procenta, když odbavilo 5031 cestujících. Na konci měsíce fungovaly pouze dvě pravidelné linky, a to do Minsku a Sofie.

Další zprávy