Ligové hity sleduje na O2 Sport 70 000 lidí. Zákazníci nám přibývají, říká Kindernay

Luděk Mádl Luděk Mádl
15. 12. 2015 6:00
Marek Kindernay, šéf kanálu O2 Sport, prozrazuje v rozhovoru pro Aktuálně.cz čísla o sledovanost exkluzivních fotbalových přenosů, která placená platforma O2 TV nabízí.
Marek Kindernay, ředitel televizní stanice O2 Sport
Marek Kindernay, ředitel televizní stanice O2 Sport | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Telekomunikační operátor O2 se rozhodl lákat diváky ke své placené televizní platformě O2 TV prostřednictvím exkluzivních sportovních přenosů. Podle mínění Marka Kindernaye, ředitele kanálu O2 Sport, se záměr daří.

Program O2 Sport, který exkluzivně vysílá vždy největší šlágr víkendu z nabídky Synot ligy a s výjimkou jednoho zápasu z kola má v Česku výhradní práva i na zápasy Champions League, začal vysílat před pěti měsíci. Za tu dobu vzrostl  počet zákazníků O2 TV zhruba ze 180 000 na 200 000, přičemž jako dlouhodobý cíl byl prezentován skok na 500 000 "zásuvek".

"Hodně sázíme na aktuální novou možnost, jak se dostat k O2 TV, od 1. prosince je v naší nabídce set-top-box, který umožňuje napojení na jakékoli wi-fi. Čili pro sledování O2 TV nemusíte mít internetové připojení od O2, můžete využití i jiné operátory. Tím pádem je nyní O2 TV technicky dostupná úplně všem a předpokládáme tedy ještě větší nárůst odběratelů mezi těmi, pro které naše služba dosud technicky nebyla dostupná," zdůrazňuje Marek Kindernay. Služba, o které hovoří, stojí 399 korun měsíčně.

Jak se podle vás program O2 Sport za pět měsíců usadil v rodině tuzemských sportovních programů?

"Od samého začátku patří mezi tři nejsledovanější, a to i když počítám ČT Sport, který je šířen volně. Dali jsme dohromady exkluzivní obsah našeho vysílání a kvalitní tým moderátorů a komentátorů. Jako první jsme na českém trhu zavedli možnost sledovat přenosy v multidimenzi. Právě na O2 Sport tak diváci mohou sledovat v jedinou chvíli až osm různých přenosů, navíc si mohou vybírat i z různých úhlů kamer. To nikdo jiný nenabízí a my hodláme tyto možnosti nadále rozšiřovat."

El Clásico zatím mimo dosah

Kolik lidí vaše přenosy sleduje?

"Z celkového počtu zákazníků, kteří mají aktivní O2 TV, se sportovní kanál dostává na share, čili podíl až 22 procent, to když vysíláme nejatraktivnější zápasy Synot ligy, jako jsou duely Slavia-Sparta či Plzeň-Sparta, ale výborná čísla mělo třeba i utkání Slavie s Bohemians. Share Liga mistrů se v rámci naší televizní platformy dostává v průměru k 16 procentům, anglická Premier League pak k osmi procentům, samozřejmě  záleží na utkání, když třeba hrají Chelsea s Arsenalem, jsou to vyšší čísla."

Takže kdybychom se od procent a podílů chtěli dostat k počtu reálných lidí, tak...

"... tak vezměme jako základ 120 000 aktivních diváků O2 TV a přepočítejme to na zmíněná procenta."

Dvaadvacet procent ze 120 000 činí 26 400 reálných domácností.

"U televize však obvykle sedí víc lidí než jeden, také musíme vzít v úvahu skupinové sledování našich přenosů v restauracích. Obyčejně se při hledání reálného počtu diváků používá násobek 2,5 na jednu domácnost, jedno připojení."

Fajn, takže derby Sparty a Slavie u vás sleduje zhruba 66 000 lidí. Pokud to číslo pro zjednodušení ještě zaokrouhlíme směrem nahoru, tak sedm desítek tisíc lidí. Jak to odpovídá vašim představám o sledovanosti?

"Pro nás je důležité, jak ta čísla průběžně rostou. v daném segmentu jsme jediní, komu zákazníci přibývají."

Kolik zákazníků potřebujete, aby se vám masivní investice do nákupu exkluzivních práv na vysílání přenosů vyplatila?

"Není na mně, abych tohle komentoval, mým úkolem je produkovat kvalitní sportovní program a  přilákat k němu co nejvíc diváků."

Můžete alespoň řádově naznačit, kolik vás práva na Premier League, Champions League, Synot ligu a další sportovní akce ročně stojí?

"Já bych to ani nenaznačoval, tyto údaje jsou předmětem obchodního tajemství."

A když vás zkusím konfrontovat s částkou 160 milionů korun, kterou jako sumu vašich možných ročních výdajů za exkluzivní práva odhadují experti, jež jsme oslovili?

"Tak na ni nebudu reagovat."

Jeden důležitý zápas fanouškům na tuzemském televizním trhu významně schází, pokud si ho tedy nevyladili na slovenské televizi Dajto. Jde El Clásico, tedy zápas mezi Realem Madrid a Barcelonou. Proč ho nevysíláte?

"Španělská liga na zdejším placeném trhu jednoznačně chybí. Zároveň ovšem platí, že dokud ji zprostředkovatelská agentura bude nabízet za stejných podmínek jako dosud, tak se to na zdejším trhu nikomu nevyplatí kupovat. Je škoda, že tak kvalitní soutěž, jako je španělská Primera Division, nemá český fanoušek možnost sledovat, ale ta finanční představa distributora je opravdu příliš vysoká."

Lze srovnat cenu španělské ligy s tou anglickou?

"Obojí se pohybuje v řádu milionů eur, jeden čas byla španělská soutěž dokonce o něco dražší než anglická."

A koupit jako bonbonek ten jediný zápas Realu a Barcy asi nelze?

"Kdybych byl tou agenturou, která má příslušná práva pod palcem, tak bych to neudělal. Logicky se snaží prodat celý produkt, pak už by zájem o ty další zápasy významně klesal. Nicméně já pevně věřím tomu, že se ceny uzpůsobí realitě a v příštím pololetí se španělská liga na některém ze sportovních kanálů, jež O2 TV nabízí, také objeví."

Přibude kamer a krasavic s mikrofonem

Podle jakých priorit stavíte vaši dramaturgii?

"Nabízet co nejširší paletu placeného sportovního obsahu pro diváky O2 TV. V rámci jeho nabídky vysílají sportovní kanály NFL, NHL, golf... A na rozdíl od ostatních operátorů přinášíme vedle toho i svůj vlastní, exkluzivní kanál O2 Sport, a to je náš bonus oproti konkurenci. Přináší přenosy, které jinde vidět nemohou."

I proto, že jste u soudů začali ostře uplatňovat své nároky na geo-exkluzivitu a nutit jiné operátory, aby kupříkladu v době vysílání Ligy mistrů vypínali Slovenskou televizi. Konkurenční operátoři reagují návrhy, že pokud chcete územní exkluzivitu pro O2 Sport, ať jim tento kanál poskytnete do jejich nabídky. Může k tomu dojít?

"Naše strategie je jasná, O2 Sport  jsme vybudovali pro zákazníky O2 TV, proto používáme i ten brand, značku O2. Naši službu si dnes může pořídit opravdu každý a na naší taktice, která vede k tomu, abychom zablokovali vysílání všech, kdo v České republice porušují naše práva, nevidím nic špatného. Pokud tu někdo pirátsky vysílá to, na co jsme si zakoupili lokální práva, pak máme nárok se tomu bránit."

Ve kterých sportech vedle fotbalu se hodláte nadále profilovat?

"Dlouhodobě vede fotbal, hokeji už se zdatným konkurentem stává tenis. I díky tomu, že jsme měli šťastnou ruku na výběr turnajů, na nichž se českým tenistům dařilo."

Co motoristický sport?

"Závody formule 1 i mistrovství světa silničních motocyklů nabízejí programy, které má O2 TV v nabídce, na O2 Sport budeme i v příštím roce přinášet seriál WRC Rallye a máme připravené ještě jedno překvapení, ale to zatím nechci prozrazovat."

Plánujete nějaké novinky, o kterých už mluvit můžete?

"V Německu už se nám staví vlastní přenosový vůz, až ho budeme mít k dispozici, kvalita našich přenosů ze Synot ligy půjde výrazně nahoru."

Co si pod tím máme představit?

"Současný standard je osm kamer na zápas plus dvě čipové v brankách. Po použití nové techniky se naše možnosti zvednou o šest kamer na každé utkání, vše v HD kvalitě, se špičkovou bezdrátovou technologií. Navíc připravujeme i online statistiky o jednotlivých hráčích i vývoji zápasu, které bychom divákům v průběhu utkání nabízeli v multidimenzi. Ta nabízí mnoho způsobů využití, zdaleka nejsme na konci hledání jejích možností."

Komentátorský tým zůstane pohromadě? Budete ho oživovat?

"Tým, který jsme s naším šéfkomentátorem Tomášem Radotínským pečlivě vybrali, rozhodně nebudeme nijak zužovat, spíše naopak rozšiřovat. Zapracovat chceme na reportérech, konkrétně reportérkách. Máme ambici posílit ženský element, nabídnout atraktivní reportérky, jejichž žádosti o rozhovor pro naše diváky žádný fotbalista v poločasové přestávce neodolá."

Proložíte přenosy i nějakou vlastní publicistikou?

"Přinesli jsme exkluzivní rozhovor s Pavlem Nedvědem a v podobných projektech hodláme pokračovat. Chystáme také talkshow o sportu, kterou bude moderovat Ondřej Novotný, budeme do ní zvát zajímavé hosty včetně sportovních novinářů a debatovat s nimi o aktuálních tématech, jež sportovní život nabízí."

A co olympiády a Světový pohár?

V létě přijdou na řadu olympijské hry v Riu, které budou vysílat Česká televize a Nova Sport. Máte ambici se o olympijské soutěže v budoucnu také ucházet?

"Ty další olympiády zakoupil Eurosport, s dalšími televizemi vyjednává o sdílení vysílacích práv. Existuje tam jistá povinnost vysílat část programu na volně šířených kanálech, takže předpokládám, že se nejspíš domluví s Českou televizí. Některé olympijské segmenty by pro nás jistě zajímavé byly, nicméně olympiáda je vždy krátkodobou akcí, navíc olympijské hry, jež jsou přidělené po Riu, se pro českého diváka nebudou odehrávat v atraktivních časech, pořádat se budou v Asii, takže k vidění budou pozdě v noci nebo brzy ráno. Je pravda, že u nás mohou uplatnit funkčnost multidimenze a pustit si přenosy ze záznamu nebo si je nahrát."

A co Světový pohár v hokeji?

"Nedávno tu byli zástupci NHL, počítám, že v řádu měsíce bude jasno, kdo bude tuhle událost v Česku vysílat. Je tam opět povinnost volného šíření, ta práva jsou k dispozici za vysokou částku, nicméně předpokládám, že je dozajista zakoupí kanál, který bude k vidění v rámci O2 TV."

 

Právě se děje

před 16 minutami

Lidé v říjnu utráceli více za oblečení, počítače, ale také za potraviny

Tržby obchodníků v říjnu zpomalily tempo meziročního růstu na 3,4 procenta ze zářijových revidovaných 7,1 procenta. Lidé utráceli více za oblečení, počítačovou techniku, ale také za potraviny. Naopak u čerpacích stanic se tržby za prodej pohonných hmot snížily o 0,3 procenta, šlo o druhý letošní pokles po květnu.

Tradičně nejrychleji rostl prodej zboží v e-shopech, tempo meziročního růstu ale zpomalilo ze zářijových 25,8 na 16,8 procenta. 

Letošní říjen měl o jeden pracovní den méně než loňský, po očištění o kalendářní vlivy byly tržby meziročně vyšší o 4,6 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby stagnovaly.

Další zprávy