Zmatky jak v Kocourkově. Fandy nechtěli pustit na stadion, Slavia apeluje na LFA: Řešme to systémově

Luděk Mádl Luděk Mádl
18. 10. 2016 5:57
Zmatky kolem situace fanoušků Slavie, které v Hradci Králové v jistou chvíli nechtěli pustit do žádného sektoru na stadionu, by liga měla řešit systémově.
Slavia se vzmáhá na hřišti i mimo něj. Východočeské pořadatele zaskočilo, kolik příznivců přijelo červenobílé povzbudit na sobotní zápas do Hradce Králové. Nastaly zmatky
Slavia se vzmáhá na hřišti i mimo něj. Východočeské pořadatele zaskočilo, kolik příznivců přijelo červenobílé povzbudit na sobotní zápas do Hradce Králové. Nastaly zmatky | Foto: Milan Kammermayer

Praha – Tak trochu jako v Kocourkově to v sobotu vypadalo na ligovém utkání Hradec Králové – Slavia Praha. Zejména tedy z pohledu fanoušků hostí.

"Měli jsme normálně vstupenky na hlavní tribunu, ale když u nás pořadatelé viděli slávistické šály, tak nám řekli, že musíme do sektoru vyhrazeného fanouškům hostí. Tak jsme tam běželi jak blázni kolem celého stadionu – a tam jsme se zase dozvěděli, že "kotel" je přecpaný, že se do něj nevejdeme," vypráví fanynka Pavla Kubálková.

Až zhruba ve třicáté minutě zápasu se všem příznivcům Slavie podařilo zásluhou diplomatického úsilí členů vedení jejich klubu na stadion nějak dostat a sledovat pak už v klidu výhru týmu trenéra Šilhavého 3:0.

V čem byl zádrhel? Sešly se tu dva faktory. Jednak domácí pořadatelé odmítali pustit osoby vybavené symboly hostujícího klubu (šály, dresy) jinam než do vyhrazeného sektoru.

A jednak se brzy ukázalo, že právě tenhle sektor, určený pro 225 osob, návalu z Prahy rozhodně nestačí. A co víc, do přeplněného sektoru odmítali pořadatelé pustit další slávisty, byť ti měli platnou vstupenku.

Existuje teorie, že k lístkům, které byly přes týden distribuovány a prodávány červenobílým prostřednictvím Slavie, přitiskl Hradec další vstupenky do kotle, do kterého se pak mělo napěchovat nějakých 300–400 lidí. Což byl samozřejmě problém.

Hradecký Jukl: Selhal informační systém

Hradecký ředitel Richard Jukl to vypráví trochu jinak: "Dosavadní domácí zápasy jsme kvůli stavebním úpravám hráli v Mladé Boleslavi. Takže tohle bylo první domácí utkání a hned s takovou účastí hostujících fanoušků. My jsme pro ně vyčlenili sektory přilehlé tomu, který normálně pro příznivce hostí stačí. Jenže nám tam haprovala informovanost. Ti, kdo měli jít do těch vedlejších sektorů, šli v mnoha případech do kotle a tam se to začalo přeplňovat."

Je otázka, jestli ten nápad s vedlejšími sektory měli Hradečtí opravdu už před utkáním, jen to zapomněli komukoli říct, a to včetně vlastní pořadatelské služby. Anebo zda šlo o krizové řešení uplatněné až v průběhu zápasu.

"Čekám v té věci na zprávu delegáta," říká ředitel epojisteni.cz ligy Tomáš Bárta, který byl sobotnímu utkání osobně přítomen. "Zatím mám zprávy spíš jen z té slávistické strany, chci si udělat objektivní obrázek. Ale je tam podezření, že pořadatelé prodali do sektoru pro fanoušky víc vstupenek, než činí jeho kapacita. Pokud by se to potvrdilo, šlo šlo by samozřejmě o vážné pochybení a selhání."

Že příznivce hostujících barev, kteří se s klubem viditelně identifikují prostřednictvím dresu či šály, nepustili domácí na hlavní tribunu, je poměrně standardní jev. Podobně se postupuje na větším množství stadionů, kupříkladu v Jihlavě či v Teplicích. "To jsme udělali opravdu cíleně, nechtěli jsme, aby se nám fanoušci na tribunách mísili, to by mohlo být z hlediska bezpečnosti rizikové," říká hradecký ředitel Jukl.

A šéf ligy Tomáš Bárta tomu neodporuje. "Kluby mají možnost této formy řešení využít, nabízí jim ji manuál vypracovaný ministerstvem vnitra. Záleží na každém klubu, jak si situaci a míru případné rizikovosti situace vyhodnotí."

Vedle toho, co jsme už popsali, došlo v Hradci i ke krátké potyčce menší skupiny hostujících fanoušků s domácími přímo na stadionu, takže obavy z případného rizika nebyly zcela liché.

Slavia nabízí vedení ligy kroky ke zlepšení situace

Slávistický ředitel Martin Krob nechce dělat z hradeckého případu žádný skandál, spíš by byl rád, kdyby se celá problematika na půdorysu profesionální ligy řešila nějak systémově.

"Byli bychom každopádně rádi, kdyby se stanovila nějaká minimální kvóta počtu vstupenek pro hostující fanoušky," říká Krob.

"Slavia má eminentní zájem na tom, aby se mohla prostřednictvím vlastních stevardů spolupodílet na zajištění bezpečnosti i na našich zápasech na hřištích soupeřů," pokračuje slávistický ředitel.

"Budeme také žádat vedení ligy, aby hledalo nějaký rozumný způsob, jak vyřešit situaci hostujícího fanouška, který třeba přijede na utkání s dětmi, chce mít na sobě klubovou šálu, ale nebude se mu chtít strávit zápas v sektoru vlajkonošů," dodává Krob. "A s tím souvisí i infrastruktura stadionů a častokrát poměrně problematické zázemí pro hostující fanoušky."

 

Právě se děje

Další zprávy