Viník tragické nehody na rallye neznámý. Najde ho policie?

Jakub Šafránek ČTK Jakub Šafránek, ČTK
3. 9. 2012 10:13
Policie se pustila do vyštěřovaní tragické nehody na Barum Rally. Výsledky by měly být známy do několika dní.
Záběry ze smrtelné havárie na Barum Czech Rally.

Zlín - Zahaleny tajemstvím zatím zůstávají důvody nedělní tragické nehody na zlínské Barum Czech Rally

Havárie, na kterou doplatil svým životem 54letý muž, se stala krátce po polední na přehledném úseku v rámci 13. rychlostní zkoušky Halenkovice, na němž se posádka vozu Václava Kopáčka a Tomáše Singera dostala mimo trať a vletěla se svým Subaru Impreza do diváků.

Příčiny této tragické události by mělo v nejbližších dnech poodhalit policejní vyšetřovaní, do kterého se okamžitě pustili zlínští policisté.

"Doufáme, že jej (vyšetřování) ukončíme během nejbližších dnů, ale v tuhle chvíli je předčasné říkat nějaký termín. Běží ještě technické expertízy a další úkony vyšetřování," prohlásil mluvčí zlínských policistů Petr Jaroš pro Aktuálně.cz

Auto i bezpečnostní zóny podle všeho byly v pořádku

"Zatím jsme nevyloučili žádné z příčin, nicméně zdá se, že vůz byl v pořádku, alespoň pilot si na nic nestěžoval," tvrdí Jaroš. "Přesně to ale mohou vyloučit až technici."

Krom technické závady mohla být na vině i špatná pořadatelská služba, ovšem i tady bylo dle prvních poznatků zlínských policistů vše v pořádku.

Diváci stáli v poměrně značné vzdálenosti od trati ve vyhrazeném prostoru a úsek, který sledovali, byl rovný a přehledný.

"Bezpečnostní zóny byly nejspíš v pořádku," sdělil Aktuálně.cz Jaroš. "Spíše se ukazuje, že ani ta nejbezpečnější zóna nemusí být bezpečná."

Nad příčinami nehody si lámou hlavu i pořadatelé

To potvrdili i ředitel rallye Miloslav Regner a tiskový mluvčí Autoklubu České republiky (AČR) Josef Pátl.

"Nestáli v zakázaném prostoru. Při přípravě rallye i této rychlostní zkoušky nic nenasvědčovalo tomu, že by to mohl být nebezpečný úsek. Je to vyvýšené místo na vnitřní straně zatáčky, a dokonce jsou tam i stromy, které by měly být překážkou. Po téhle zkušenosti už nemůžeme říct o žádném místě, že je stoprocentně bezpečné," uvedl Pátl.

 "Na tomto místě v minulosti problém nikdy nebyl. I proto komise prostor takhle určila," řekl Regner. Situaci bude řešit sportovní komise AČR i policie. "Bude záležet, jaký to dostane vyšetřovatel a co z toho bude, až vše nastuduje. Je pravda, že ředitel má zodpovědnost," uvedl Regner.

Piloti: Něco se udělat musí

Rallye byla oficiálně ukončena po 14. rychlostní zkoušce, 42. ročník soutěže poprvé v kariéře vyhrál tovární jezdec Škody Juho Hänninen z Finska. Druhý skončil Roman Kresta a třetí byl Tomáš Kostka. Nikdo z nich však neslavil. Posádky jen projely cílovou rampou a převzaly poháry.

"Je to špatná zpráva. Můžeme si jen sednout a přemýšlet nad tím, co udělat s bezpečností," řekl Hänninen. Sám nicméně netuší, co je potřeba změnit. "Ale něco, co jde, se udělat musí," uvedl finský pilot. Na nejrychlejších úsecích by podle něj měly vzniknout speciální areály pro fanoušky, kde by byla jejich ochrana zajištěna.

"Doposud jsem tvrdil, že je to souhra náhod, ale tohle už není. Jede se rychleji a rychleji, auta se zrychlují, tratě jsou rychlé. Nevím, co se stalo, a nechci něco říkat. Ať sedíš v autě, nebo se jdeš dívat k trati, nevíš, kde se může co stát," řekl v cíli zlínské rallye Kresta.

Zlínská rallye je letos už třetí předčasně ukončenou soutěží českého šampionátu. V květnu zemřel při Rallye Český Krumlov spolujezdec Aleš Zimolka, v červenci na Rallye Bohemia přišel po havárii o život Bohuslav Ceplecha, navigátor jezdce Martina Semeráda.

 

Právě se děje

Další zprávy