Prokopovi začíná v Monte Carlu boj se světovou špičkou

Radek Vičík Radek Vičík
16. 1. 2014 6:00
Po loňském rekordním zisku 63 mistrovských bodů čeká českého rallyového jezdce Martin Prokopa v letošní sezoně MS těžká obhajoba pozic mezi světovou špičkou.
Martin Prokop ve svém Fordu Fiesta RS WRC.
Martin Prokop ve svém Fordu Fiesta RS WRC. | Foto: Jipocar Czech National Team

Praha - Po  loňském rekordním zisku 63 mistrovských bodů čeká českého rallyového jezdce Martin Prokopa v letošní sezoně MS těžká obhajoba pozic mezi světovou špičkou.

Nejen, že se mezi jeho stálé soupeře s vozy WRC zařadil expilot formule 1 Robert Kubica, ale je tu také nový tovární tým Hyundai, takže konkurence se přiostřila. O tom, jak se Prokopovi povede, něco naznačí už dnes prvními ostrými kilometry legendární Rallye Monta Carlo.

„Chceme navázat na povedenou loňskou sezonu. To se nám dařilo po celý rok se zlepšovat a dostávat se na místa, na kterých bychom chtěli zůstat,“ míní jihlavský jezdec pilotující Ford Fiesta RS WRC.

Soupeřů je stále víc

Jenže konkurence bude opravdu silná, čehož si je Prokop vědom.

„Deváté místo může být nakonec nereálné. Jde o to, jestli pojedu za těmi nejlepšími nebo se začnu k nim přibližovat a budu jim za zadkem. Chtělo by to být v nějaké soutěži konečně třetí, ale třeba už nikdy nemusím být ani pátý,“ filozofuje šampion JWRC z roku 2009.

Letos jeho Jipocar Czech National Team čeká jedna velká změna. Na šesti soutěžích bude vedle Prokopa nasazený druhý vůz, jenž bude pilotovat slovenský jezdec Jaroslav Melichárek.

Druhý jezdec je přínos i riziko

Jeho nový týmový kolega ale k této vážné změně zůstává chladný. „To neřeším, nechávám to řešit tým. Řeším sebe. Čas před Monte Carlem jsem využil na analýzu, na kterou během našlapané sezony není čas,“ vysvětluje Prokop.

Důvodem jsou pochopitelně finance, protože start druhého vozu už není o tolik dražší než jedno auto a peníze od druhého pilota týmu pomohou. Jenže jsou tu i rizika.

„Je tu omezení kapacity důležitých lidí, kteří se nemohou rozdvojit. Když bude mít druhé auto problémy, tak nebude čas na mě. Tím riskuju. Ale musíme dělat nepopulární kroky, abychom mohli v MS zůstat,“ připouští jediný český zástupce mezi rallyovou elitou.

Ford je občas nutné otravovat

Druhý rok po sobě se Jipocar Czech National Team řadí mezi oficiálně bodované tovární týmy, ale v „rodině“ Fordu je v některých věcech pořád trochu jako dvojka.

„Přístup Fordu je výborný, jejich zákaznický servis je výborný. Jen bychom potřebovali dostávat víc dat jejich jezdců. To nám pomáhá být rychlejší a vidíme, kde děláme chyby. To jsou takové drobnosti, které jsou vidět jen v počítači na datech,“ vysvětluje Prokop, který ze všech soutěží v kalendáři MS nejvíc miluje Finskou rallye.

A protože na data opravdu hodně dá, snaží se je získat stůj co stůj:  „Já tam pořád chodím a otravuju.  A taky se ptám továrních jezdců. Tak se dozvídám o novinkách, které si na další den vybrečím taky. Dokud se nezeptáte, tak to nedostanete.“

Kromě Prokopa se spolujezdcem Michalem Ernstem se na startu letošní Rallye Monte Carlo objeví další Martin Rada s Alfou Romeo 147. S číslem jedna vystartuje obhájce titulu, Sébastien Ogier ve Volkswagenu Polo R WRC

Kalendář MS v rallye 2014

16.-19. ledna: Rallye Monte Carlo
5.-8. února: Švédská rallye
6.-9. března: Mexická rallye
4.-6. dubna: Portugalská rallye
9.-11. května: Argentinská rallye
6.-8. června: Italská rallye
27.-29. června: Polská rallye
1.-3. srpna: Finská rallye
22.-24. srpna: Německá rallye
12.-14. září: Australská rallye
3.-5. října: Francouzská rallye
24.-26. října: Španělská rallye
14.-16. listopadu: Britská rallye

 

Právě se děje

Další zprávy