Motorky míří do Argentiny, převrat v kalendáři ale nečekejte

Světový šampionát silničních motocyklů sice hledá nové obchodní příležitosti,  takhle se rozprostřel po světě během posledních deseti let.
Poprvé během posledních deseti let se motocyklové hvězdy poprvé objeví v Jižní Americe, a to konkrétně v Argentině. Takový ten malý světle zelený flíček nad Brazílií vás nesmí mást, to je jedna z posledních zbylých francouzských kolonií. Španělé se jako jediní dostali do "tmavě modré sekce" států s více než třemi desítkami Grand Prix.
Na rozdíl od formule 1 světu dvou kol Evropa dál diktuje. Vedle už zmiňovaného dominantního Španělska mají deset a více Grand Prix na svém kontě Česko, Francie, Itálie, Nizozemsko, Německo i Velká Británie.
Tato srovnávací mapa ukazuje vztah mezi kalendářem formule 1 a MS silničních motocyklů v této sezoně. Černě označené země pořádají oba seriály, do modrých míří letos pouze motocyklisté a do žlutých zase jen piloti F1.
Foto: Yamaha Racing
Radek Vičík Radek Vičík
25. 4. 2014 6:00
Světový šampionát silničních motocyklů zažívá už druhý rok po sobě "neuvěřitelné" změny v kalendáři.

Analýza - Světový šampionát silničních motocyklů zažívá už druhý rok po sobě "neuvěřitelné" změny v kalendáři. Znovu totiž jeden závod nahradil v seriálu jiný a o víkendu tak čeká závodníky premiéra na trati v argentinském Termas de Rio Hondo. Ano, tak stabilní je soubor okruhů, po nichž se prohánějí Valentino Rossi a spol.

Stálost MS silničních motocyklů vynikne v porovnání s formulí 1. Jen letos přibyly Grand Prix Rakouska a Ruska, jezdí se i v Koreji nebo Abú Zabí. Tedy zemích, o nichž se snad jen s výjimkou našich jižních sousedů ve světě motoristického sportu nikdy nemluvilo.

To motorkáři  mají už deset let téměř jisto, kam si mají před sezonou zabukovat letenky. I když se noví zájemci snaží vlichotit promotérovi šampionátu, společnosti Dorna, stále vyššími zalistovacími poplatky (čtěte poplatek za pořádání závodu), španělská agentura si drží svůj stálý okruh "zákazníků".

Motorkám vládne Španělsko

Za posledních deset let z něj úplně vypadly pouze Turecko a trochu překvapivě Čína. Nejdynamičtější trh počátku 21. století si prostě se závody MotoGP a tehdy ještě kubatury do 250 a 125 ccm "nesedla". Poloprázdné tribuny a okruh v Šanghaji stavěný na míru formuli 1 tak způsobily, že čínský závod vydržel jen do roku 2008.

Naopak Velká část tratí se v kalendáři drží mnohem déle než deset let. Takové Brno, Assen nebo Le Mans jsou už trvalky, bez nichž si už prostě nejde mistrovství světa silničních motocyklů připomenout.

Přesto Dorna není absolutně konzervativní spolek, který by si nevážil nových příležitostí. Důkazem toho není jen letošní návrat do Argentiny po dlouhých 25 letech, ale i loňské extempore se třemi závody v USA. Tím se Američané, aspoň na jeden rok, dotáhli "na dohled" suverénně panujícímu Španělku.

Za posledních deset let (počítáme-li i letošní sezonu) se v zemi krále Juana Carlose I. odjelo neuvěřitelných 35 Grand Prix. A to ještě dalších osm přidalo sousední Portugalsku. Prostě krize nekrize, Španělé motorky milují a čtyři závody do roka jsou tak akorát.

Cesty dvou a čtyř kol se rozcházejí

Dvakrát světová motocyklová elita letos zamíří do USA a také Itálie. To je jeden ze dvou hlavních rozdílů mezi rozmístěním závodů MotoGP a formule 1. Grand Prix na čtyřech kolech se už totiž nikde nejezdí dva a vícekrát v jedné zemi. Dalším rozdílem je větší zaměření F1 na Asii. Tento kontinent zabírá už třetinu počtu závodů, a to se navíc nejede v Indii.

Doby, kdy se fanoušci v (především evropských zemích) mohli těšit na jeden domácí závod motorek i formulí, jsou už hudbou daleké minulosti. V současné době se to týká už jen osmičky vyvolených států, z nichž jen polovina leží v Evropě.

Konzervatismus pánů z Dorny se ukazuje i na předběžném kalendáři pro rok 2015, kde najdete 16 jmen z letošní sezony. Na nový kontrakt se čeká už jen u Brna a amerického Indianapolis.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy