Kolomý pojede opět s bratry Kiliánovými. Jsou jeho očima

Jaroslav Pešta Jaroslav Pešta
19. 11. 2014 9:30
Martinu Kolomému budou na Dakaru opět pomáhat bratři Kiliánovi - v rolích navigátora a kopilota.
Tatra Martina Kolomého na letošním Dakaru
Tatra Martina Kolomého na letošním Dakaru | Foto: Tatra Buggyra Racing

Praha - Start legendární Rallye Dakar je stanoven sice až na čtvrtého ledna příštího roku, ale už v úterý se kompletní technika týmu Tatra Buggyra - pilota kamionu Martina Kolomého, navigátora René Kiliána a jeho bratra kopilota Davida Kiliána – vydá do francouzského přístavu Le Havru.

„Je to odjezd trucku z pražského Václaváku,“ směje se Kolomý, který v roce 2013 pátým místem dosáhl na Dakaru svého nejlepšího výsledku. Naopak na začátku letošního roku ho v tradičním závodě zastavily vážné technické problémy.

Chce prohnat i ruské kamazy

Při ohlédnutí za přípravou na legendární závod, kterého se zúčastní pošesté, je spokojený.

„Najeli jsme spousty kilometrů, a tak si myslím, že jsme připraveni na sto procent. Vedle techniky jsem se snažit zlepšit fyzickou kondici. Denně jsem chodil plavat, podle počasí jezdil na kole a cvičil. Věřím sobě i svým dvěma spolujezdcům. Naším společným cílem je prosadit se v elitní kamionové společnosti a prohnat i favorizované kamazy. Jen mě mrzí, že nedojde k původně uvažované spolupráci s Alešem Lopraisem, který po problémech s homologací své tatry pojede s kamionem MAN. Za této situace tedy nějaké společenství nemá smysl, musíme se spolehnout sami na sebe,“ vysvětluje Kolomý (více čtěte v rozhovoru zde).

Kopilot jsou druhé oči řidiče

Také kopilot David Kilián už má s Dakarem na jihoamerické trase Argentina, Bolívie, Chile dost zkušeností a v roli kopilota chce opět pomoci dosáhnout špičkového umístění. Jeho činnost je pestrá a nesmírně odpovědná a není nadnesený výrok, že kopilot je druhýma očima řidiče.

„Sleduji dění před kamionem a upozorňuji Martina na případné nebezpečí. Musím hledat cestu v dunách, kde je potřeba i kličkovat. Kontroluji tlak v pneumatikách, které občas dohušťuji a někdy, právě v dunách, vypouštím. Sleduji vše, co v kamionu lze sledovat. Například správné chlazení, množství vody, oleje a na některých úsecích hlídám předepsanou rychlost třeba jen 30 kilometrů za hodinu, za jejíž nedodržení jsou tvrdé tresty. Při defektu musím najít místo, kde lze pneu měnit. Občas se mě lidé ptají, zda jsem schopen v případě potřeby zastoupit pilota nebo navigátora. Ve výjimečných případech se to stává, ale vždy jde jen o záskok. Jsme tým a jeden druhého respektuje. Plně uznávám skvělé řidičské kvality Martina Kolomého a netroufám si ani nahradit svého bratra v úloze navigátora,“ přiznává David.

Základem je stoprocentní koncentrace

Navigátor musí být ve střehu od okamžiku, kdy se po ranním budíčku kamion vydá na přejezd do místa startu. Někdy je to jen pět kilometrů, ale také čtyři stovky a třeba přibližně stejně dlouhá je závodní trať. Hlavně po prvních třech dnech se začíná ozývat únava.

„Ke startu se jede po běžných silnicích, ale s nudou přichází nebezpečí spánku. Přitom i na této zdánlivě bezproblémové trase se dá zabloudit. Jednou dokonce skončila pod naším kamionem mladá dívčina, ale naštěstí to odnesl jen plech. Setkali jsme se i s havárií kamionů dvou našich soupeřů. Já se snažím hlavně připravit na závodní trasu, studuji charakter neznámé trati, zda bude nutné měnit rytmus jízdy. V samotném závodě pak pečlivě sleduji vyznačené odbočky, zda jedeme správným směrem. Už se nám stalo, že jsme zabloudili, museli se vracet a ztratili cenné minuty. Základem mé činnosti je stoprocentní koncentrace. To znamená nutnost informovat řidiče o nebezpečných místech, zatáčkách, úskalích v horských úsecích, upozorňovat na řečiště, hluboké jámy či utržené duny. Je toho dost, a přitom v kabině nás nesmí rozhodit žádný problém, ať chybu udělal kdokoliv z nás. Ke složité situaci se sice vracíme, ale až po závodě a se záměrem, aby se už neopakovala. V osudné chvíli se však rychle musíme rozhodnout pro optimální řešení a plně se soustředit na další úsek až do cíle. Je to jediná možná cesta, jak dosáhnout dobrého výsledku,“ zdůrazňuje René Kilián.

 

Právě se děje

Další zprávy