Hvězdy MotoGP možná v srpnu Brno minou. A pojedou v Rakousku

Luděk Mádl Luděk Mádl
11. 6. 2015 6:07
Uskutečnění letošní Velké ceny České republiky motocyklů je kvůli neshodě mezi pořadatelem závodu a Jihomoravským krajem vážně ohroženo.
Ciao! Jako by se Valentino Rossi s Brnem loučil. Hrozí, že se seriál MS motocyků z Masarykova okruhu odstěhuje
Ciao! Jako by se Valentino Rossi s Brnem loučil. Hrozí, že se seriál MS motocyků z Masarykova okruhu odstěhuje | Foto: Movistar Yamaha MotoGP

Brno - Podívejte se na kalendář. Už máme 11. června. Za dva měsíce a tři dny by měly na Masarykově okruhu začít řvát silné motorky, měl by odstartovat  program 50. motocyklové Velké ceny České republiky, včetně královské třídy MotoGP.

Jenže existuje dost vysoká pravděpodobnost, že se závod konat nebude. Tedy alespoň v Brně ne. Možná se totiž přesune do Rakouska, kde by ho na Red Bull Ringu uvítali patrně s nadšením.

Veřejné peníze by přitom byly pro brněnského pořadatele k dispozici. Ten se však nemíní dohodnout s Jihomoravským krajem a podporu hledá raději u města Brna. Že vám to nedává smysl? Vysvětlení je nasnadě, velkou roli v celém případu hraje politika.  A motocyklová Grand Prix už je vlastně prvním žhavým tématem jihomoravských krajských voleb, byť proběhnou až napřesrok.

Na jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD) už v tomto směru slovně ostře zaútočil i Andrej Babiš, lídr hnutí ANO, které je nyní nejsilnější i na brněnském magistrátu.

"Pokud nedostaneme finanční podporu z veřejného sektoru, nejsme schopni letošní poplatek za Velkou cenu financovat. Závod by byl pravděpodobně zrušen nebo přesunut," říká Jiří Smetana, mluvčí Automotodromu Brno, akciovky, která je pořadatelem závodu. V takovém případě by se peníze za už prodané vstupenky vracely.

Slovo "přesunut" už Smetana nechce více dešifrovat. Nicméně několik zdrojů se shodlo, že varianta přesunout srpnové závody MS z Brna na pouhých 350 kilometrů vzdálený okruh, jenž leží za Grazem a Klagenfurtem, by pro promotéra šampionátu, španělskou společnost Dorna, mohlo být velmi šikovným řešením problematické situace.

Za takzvaný zalistovací poplatek jí totiž Brno dluží desítky milionů, jak za loňskou, tak za letošní sezonu. Na další ročník už Brno smlouvu nemá, a pokud teď nezaplatí, prodlouží ji těžko. Naopak na Red Bull Ringu by se MS mělo od sezony 2016 začít jezdit pravidelně. Původně to vypadalo, že se do kalendáře MS do budoucna vejdou v pohodě obě Velké ceny, jak v Brně, tak v Rakousku. Jenže...

Nabízejí jim 67 milionů. Nechtějí je

"Pokud by se letos Grand Prix v Brně neuskutečnila, je prakticky nulová pravděpodobnost, že by se v Brně seriál MS silničních motocyklů mohl jezdit za rok nebo v nejbližších letech. Promotér má v regionu zajištěný závod v Rakousku. A hlavně by případné zrušení letošních závodů bylo pro nás jako Českou republiku obrovská ostuda, na kterou by se asi jen tak nezapomnělo," míní mluvčí Smetana.

Je to vskutku paradoxní situace: Jihomoravský kraj totiž pořadateli závodů nabízí dotační balík, ve kterém několik veřejných zdrojů sdružilo celkem  67 milionů korun. Ale pořadatel, akciová společnost Automotodrom Brno, odmítá kývnout na podmínky, které by s vyplacením dotace byly svázány.

S krajem, který reprezentuje hejtman Hašek (ČSSD), se tedy pořadatelé závodů bratříčkovat nechtějí, zato dotace od města Brna, v jehož čele stojí primátor Petr Vokřál (ANO), by jim vůbec nevadila. Právě Brno možná letos nakonec ještě celý problém "zalepí", Vokřál totiž bude navrhovat, aby se dotace města zvýšila z 10 na 50 milionů korun.

Zdaleka ale není jisté, zda za tím účelem stihne do jednání městského zastupitelstva, které se sejde 23. června, získat potřebnou politickou podporu, protože koalice je v této věci nejednotná. Zelení jsou proti, formace Žít Brno bude patrně nejednotná.

Navíc primátor Vokřál musí hledat i způsob, jak takovou dotaci případně proplatit legální cestou. Veřejná podpora směřovaná na privátní subjekt, to je totiž velký právní problém, ze kterého ostatně celá patová situace vychází.

Na výzvu ministra financí Babiše zpracoval loni Úřad pro ochranu hospodářské soutěže analýzu, ze které vyplynulo, že dosavadní způsob proplácení dotace, tedy z ministerstva školství přes Autoklub ČR na konto španělské agentury Dorna, by mohl být s evropskou legislativou o veřejné podpoře vskutku na štíru.

Řešení situace už od 9. dubna nabízí Jihomoravský kraj, jmenovitě hejtman Hašek (ČSSD). Poté, co mu to schválilo zastupitelstvo, navrhuje Automotodromu Brno spolupořadatelství motocyklových závodů, ruku v ruce právě s krajem. Taková forma spolupráce by podle jeho právní analýzy byla z hlediska legislativy a vyplacení dotací čistá.

Babiš: Haškovi jde o krajské volby

A přesně tento postup doporučil Automotodromu Brno v dubnu i senátní podvýbor pro sport (více zde).  Druhého června se pak na stejném doporučení usnesli i účastníci reprezentativní schůzky, kterou do Prahy svolalo ministerstvo školství.

Kromě ministerských náměstků z MŠMT Jana Zikla a Petra Hulinského se jí účastnil i náměstek ministra financí Jan Gregor, dále Marie Bílková, ředitelka příslušného odboru ministerstva pro místní rozvoj, a další ministerští úředníci plus představitelé kraje a města Brna. Zápis z jejich jednání hovoří poměrně jasně:

"Zástupci státu, kraje i města potvrdili připravenost podpořit MS silničních motocyklů Grand Prix 2015 v Brně souhrnnou částkou ve výši až 67 milionů korun (ministerstvo školství 30, Jihomoravský kraj 20, brněnský magistrát 10 a ministerstvo pro místní rozvoj 7 milionů Kč). Podmínkou pro poskytnutí finančních prostředků je, že příjemce podpory naplní právní a finanční podmínky pro poskytnutí (těchto) finančních prostředků... Zástupci ministerstev vyjádřili podporu Jihomoravskému kraji při vyjednávání podmínek, za kterých by se kraj měl stát spolupořadatelem GP."

Jenže i navzdory doporučení tak reprezentativní "sestavy" říká pořadatel závodu navrhované spolupráci s krajem: Ne.

O koho vlastně jde? Automotodrom Brno je akciová společnost, v níž majoritu drží podnikatel Karel Abraham starší a menší podíly pak Autoklub ČR a město Brno. Vše o Abrahamově motocyklovém podnikání, společnosti Automotodrom Brno a také o sporech mezi jejími akcionáři najdete zde.

Jak už jsme nastínili, celý zamotaný příběh má i svou politickou rovinu. Ministr financí Babiš (ANO) totiž před časem napadl hejtmana Haška (ČSSD), že nechce státní dotaci určenou na závod bez dalších podmínek přeposlat španělskému promotérovi šampionátu, protože chce ze situace těžit v krajských volbách a dotaci použít pro svou kampaň. Hašek to odmítl se slovy, že Babiš jen ukazuje, jak nerozumí veřejné správě ani veřejným financím.

Babišův spolustraník, místopředseda ANO a brněnský primátor Petr Vokřál však s Automotodromem Brno udržuje viditelně přátelštější vztahy než hejtman Hašek.

Všechno je prý O.K. Přesto audit tají

Jihomoravský hejtman chce po primátorovi, aby mu vydal výsledky auditu, který město v Automotodromu Brno nedávno nařídilo provést. Zatím marně. Magistrát střeží audit jak oko v hlavě.

"Byl vypracován pro interní potřebu města Brna a doposud nebyl projednán v jeho orgánech  Audit však rozhodně není určen k masivnímu šíření, zveřejňování nebo k využívání jinými subjekty," poučil 2. června účastníky už zmiňované schůzky na ministerstvu školství Ondřej Holík, vedoucí brněnské primátorské kanceláře.

Automotodrom Brno patří do celé sítě firem, v nichž se Karel Abraham starší angažuje. Ty si navzájem poskytují služby a přesouvají se mezi nimi peníze. Více zde. Tajnůstkaření kolem auditu jako by napovídalo, že kontroloři objevili nějaký problém. 

Jenže podle mluvčího brněnského primátora Pavla Žáry prý ani v nejmenším. "Proč nemůžeme výsledky auditu poskytnout kraji? Ještě není úplně dokončený. Ale co o tom vím, tak žádné problémy neshledal, ta firma funguje běžným způsobem, bez problémů," uklidňuje veřejnost.

Hejtman Hašek nemůže pochopit, proč tedy Automotodrom Brno odmítá spolupráci a nabízenou dotaci 67 milionů korun. "Problém je tedy evidentně jinde než v penězích," říká k tomu.

Automotodrom Brno ale odmítá spekulace, že nechce kraj pustit pod pokličku svého hospodaření. Nelíbí se mu podmínky, jimiž kraj svoji spolupráci a vyplacení dotace podmiňuje.

"Smlouva, kterou nám nabízí Jihomoravský kraj, je pro nás i pro Dornu v dané podobě nepřijatelná. Nedostali jsme příležitost připomínkovat ji předtím, než ji dostali zastupitelé kraje ke schválení. Vadí nám na ní řada nejasností," uvedl mluvčí Automotodromu Smetana.

Co konkrétně vadí? "Smlouva například počítá s tím, že bychom měli Jihomoravskému kraji vyplatit podíl na příjmech, tedy nikoli na zisku, který pravděpodobně nenastane, ale na příjmech spojených se závodem Grand Prix. Ty příjmy budou činit 90 - 100 milionů korun. A to bychom pak museli Jihomoravskému kraji vyplatit řádově přes 30 milionů korun, což je víc než dotace, kterou nabízí," uvádí Smetana.

"Dále nás ta smlouva zavazuje podepsat jakési budoucí smlouvy, jejichž obsah a podstata jsou nám také nejasné, a je tam toho víc. Naše připomínky ke smlouvě jsme odeslali, ale Jihomoravský kraj na jejím současném znění, které je pro nás nepřijatelné, direktivně trvá. Automotodrom je připraven spolupracovat s jakýmkoli partnerem, pokud ale k tomu budou nastaveny podmínky takové, aby byly prospěšné pro Grand Prix," uzavírá Smetana.

Šťovíček: Mě už to vážně unavuje...

Reakce Jana Šťovíčka, právního experta Jihomoravského kraje, který smlouvu připravoval? "Mě už to trochu unavuje... Žádnou povinnost Automotodromu Brno platit Jihomoravskému kraji třicetimilionový podíl na příjmech Grand Prix smlouva nezmiňuje. To prohlášení tedy svědčí o nepochopení celé konstrukce smluvního vztahu," podotýká. A lituje, že si tedy druhá strana neřekla o vysvětlení.

"Žádné konkrétní připomínky jsme od Automotodromu neobdrželi, jen obecné sdělení, že smlouva je prostě špatně, a na to se těžko reaguje. Já se sportovnímu právu věnuji už pěknou řádku let a za návrhem smlouvy si jednoznačně stojím," říká Šťovíček, který minulý týden slavil profesní triumf. Úspěchem totiž skončila jeho obhajoba profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera, osočeného z dopingu (více zde).

K tomu, že Automotodrom odmítá některé body předložené smlouvy, Šťovíček poznamenal: "Přijde mi jako standardní, že podmínky určuje ten, kdo dotaci dává. A ten, kdo ji přijímá, tyto podmínky buď akceptuje a dotaci dostane, nebo nikoli. A pak dotaci nedostane. Kdo chce dotace za nic, musí akceptovat podmínky donátora. Když Jihomoravský kraj obdržel dotaci od státu, také musel akceptovat podmínky stanovené dotačním rozhodnutím ministerstva školství, nikdo s ním podmínky nevyjednával, byly prostě určeny."

Jenže Automotodrom Brno podmínky akceptovat nemíní. Co s tím, změnit smlouvu? "Upřímně řečeno, ani si technicky nedokážu představit, jak by se ten text smlouvy měl případně měnit. V tomto znění ho totiž odhlasovalo a přijalo zastupitelstvo Jihomoravského kraje, které by se tedy muselo na příštím zasedání touto věcí znovu zabývat," dodává Šťovíček.

Jeden velký otazník tu každopádně zůstává: Rozezvučí se v srpnu na Masarykově okruhu motory rychlých strojů, nebo jedna velká tradice skončí?

 

Právě se děje

Další zprávy