Historie se opakuje, černý rok zažila i světová rallye

Radek Vičík Radek Vičík
14. 11. 2012 20:00
Problémy českých automobilových soutěží kopírují tragický rok 1986.
Video: youtube.com

Praha - Letošní rok přinesl nejtragičtější bilanci v historii tuzemských automobilových soutěží, která vedla ke zrušení zbývajících dvou rallye. Podobně radikálně řešila problém v roce 1986 Mezinárodní automobilová federace (FIA).

Polovina 80. let je jedním ze zlatých věků světových automobilových soutěží. Po rychlostních zkouškách se proháněly superspeciály skupiny B a fanoušci se zatajeným dechem četli ve výsledkových listinách jména jako Walter Röhl, Juha Kankkunen, Timo Salonen, Marku Alén nebo Michele Moutonová.

Hračky a muži

Monstra s motory o výkonu více než 500 koní se hnala závratnou rychlostí krajinou a všichni věřili tomu, že se díky trubkovému rámu nemůže nikomu nic stát.

„WRC jsou hračky pro kluky, skupina B byla zábavou skutečných mužů,“

První varování přišlo už v roce 1985 na Korsické rallye. Attilio Bettega nepřežil srážku své Lancie Delta S4 se stromem. To se ale hovořilo jen o smůle zapříčiněné členitou korsickou tratí. Vždyť spolujezdec Maurizio Perissinot přece vyvázl bez zranění.

Jenže už následující rok ukázal, jak šeredně se obhájci skupiny B mýlili. Černá série začala na třetím podniku sezony, Portugalské rallye. Temperamentní diváci obléhali trať a jezdci si mezi nimi museli doslova klestit cestu.

Chybička se v takové situaci rovnala masakru. Domácí matador Joaquim Santos nezvládl výkonný Ford RS200 a najel do skupiny diváků. Tři byli zabiti a další 31 zraněno. I přes protesty většiny šéfů týmů tovární jezdci okamžitě ze soutěže odstoupili a vítězem se tak stal Portugalec Joaquim Moutinho.

Video z havárie Joaquima Santose najdete ZDE

Další korsické dostaveníčko se smrtí

Po roce se hvězdy rallye sešly znovu na Korsice. A téměř na totožném místě došlo k další tragédii Lancie. Tentokrát do lesa vylétli Henri Toivonen a Sergio Cresto. Vůz se začal kutálet po stráni a téměř okamžitě se vzňal. Finsko-americká posádka neměla žádnou šanci, z Delty S4 zbyl jen podvozek a ohořelý bezpečnostní rám.

Protože nehodu na vlastní oči nikdo neviděl a televizní helikoptéra už zachytila jen tragický konec, nešlo z totálně zničeného vraku určit příčinu nehody.

Podle některých za to mohlo Toivonenova chřipka, kvůli které se nemohl absolutně soustředit. Jiní zase spekulovali o technické závadě Lancie. Možná, kdyby místo klasické nádrže zvolil bezpečnostní, možná by katastrofu přežil. Ať už byla příčina jakákoliv, hned po této soutěži Audi okamžitě ukončilo svůj program skupiny B.

Opět zabíjely plameny

Posledním hřebíčkem do rakve skupiny B byla tragédie na Hesenské rallye. Expilot formule 1 Marc Surer s Fordem RS 200 se na německé trati přetahoval o vedení s Michele Moutonovou v Peugeotu 205 Turbo 16.

Na rychlém rovném úseku Švýcarovi jeho Ford ustřelil a ve smyku se řítil po přilehlém poli. Ke vší smůle tam stály dva stromy, o které se vůz přelomil a okamžitě se vzňal. Surer vyvázl relativně dobře, ale jeho spolujezdec a kamarád v jedné osobě zůstal zaklíněný v troskách a uhořel.

Video z havárie Marca Surera najdete ZDE

To už skupině B skutečně zvolnila hrana a na konci ročníku 1986 musely všechny vozy této specifikace z rychlostních zkoušet zmizet. Ale to neznamená, že se úplně ztratily ze závodního světa. „Béčka“ našla uplatnění v evropském rallyekrosovém šampionátu, upravený Peugeot 205 třikrát vyhrál Rallye Dakar, evropské vozy slavily úspěch také v zámořských závodech do vrchu a okruhových seriálech Trans-Am a IMSA GTO.

Dodnes jsou automobily skupiny B cílem obdivných pohledů fanoušků na historických rallye v celé Evropě včetně Česka. Mimochodem, i v bývalém Československu vůz skupiny B závodil. Slušovický Leo Pavlík s ním v roce 1986 tehdejší Barum Tríbeč Rallye a Rallye VSŽ Košice.

 

Právě se děje

Další zprávy