GP v Brně: Senátoři vybídli Abrahama ke spolupráci s krajem

Luděk Mádl Luděk Mádl
3. 4. 2015 6:00
O letošní Velkou cenu motocyklů v Brně se stále hraje. Senátní podvýbor podpořil variantu spolupráce Automotodromu Brno s Jihomoravským krajem.
Otazníky nad Grand Prix motocyklů v Brně už se řešily i v Senátu Parlamentu ČR
Otazníky nad Grand Prix motocyklů v Brně už se řešily i v Senátu Parlamentu ČR | Foto: Suzuki Racing

Praha - O letošní Velkou cenu České republiky silničních motocyklů se stále bojuje. Na mnoha frontách a na mnoha místech. Například v Kataru, ale také na půdě Senátu Parlamentu České republiky, kde se problémem ve čtvrtek zabýval podvýbor pro sport.

A přijal jednoznačné usnesení, ze kterého vyplývá, že zákonodárci vidí budoucnost ve spolupořadatelství závodů, o které by se měl podělit jejich současný organizátor, tedy Automotodrom Brno, a. s., společně s Jihomoravským krajem.

Senátoři v usnesení svého podvýboru, který vede bývalý cyklista Jozef Regec (celé jeho složení včetně miliardáře Ivo Valenty najdete zde), vítají snahu Jihomoravského kraje o záchranu Grand Prix, vyzývají Automotodrom Brno k plné součinnosti, která by měla směřovat k naprosto transparentní a efektivní organizaci závodů, a doporučují jednoznačně formu spolupořadatelství s krajem.

Potíž je v tom, že Automotodromu, tedy firmě, již vedou podnikatel Karel Abraham a jeho ředitelka Ivana Ulmanová, se do takového "holportu" až dosud příliš nechtělo. Jenže času není nazbyt.

Vše o společnosti Automotodrom Brno najdete zde.

Dorna počká až do konce dubna

Se španělskou společností Dorna, jež je promotérem šampionátu silničních motocyklů, má Automotodrom Brno uzavřenou smlouvu ještě na tuto sezonu. Jenže je tu problém, nesplacené závazky za ročník minulý. Část své pohledávky rozepsala Dorna do splátkového kalendáře, ale 30 milionů korun už je po splatnosti. A dokud je Dorna nedostane, nechce se o ročníku 2015, natož o sezonách dalších bavit.

Potřebné peníze může dodat Jihomoravský kraj, který je oprávněn čerpat za takovým účelem státní dotace, aniž by byla porušena evropská dotační pravidla o veřejné soutěži. "Jenže to by musel být Jihomoravský kraj zároveň spolupořadatelem těch závodů," vysvětloval u senátního podvýboru Jan Šťovíček, právní zástupce Jihomoravského kraje.

Ten o celé věci jednal i nedávno na Grand Prix  v Kataru, a to přímo s Carmelem Ezpeletou, šéfem Dorny. Ta totiž chtěla mít celou věc vyřešenou do konce března. Ale povolila další odklad.

"Jednání stále běží, jak s Dornou, tak s Automotodromem. Pan Ezpeleta vzal na vědomí zákonné procedury týkající se veřejných financí a také termín zasedání zastupitelstva Jihomoravského kraje. To se sejde 9. dubna, nehrozí tedy nebezpečí z prodlení," vysvětluje Michal Hašek, hejtman Jihomoravského kraje.

Očekává se, že ze zastupitelstva vzejde poslední nabídka, kterou kraj Abrahamovi a spol. učiní. Dorna pak podle informací Aktuálně.cz dává všem stranám čas na to, aby se dohodly, do konce dubna.

Oficiálně je ale na slovo poměrně skoupá. "Můžeme pouze potvrdit, že s pořadatelem GP Brna máme uzavřenu smlouvu pro rok 2015. Další detaily jednání jsou velmi citlivé a nebudeme je v tuto chvíli komentovat," říká Ignacio Sagnier, manažer komunikace Dorny.

Zalistovací poplatek, dotace, dluhy

Automotodrom Brno zastupoval na jednání senátního podvýboru obchodní ředitel společnosti Michal Klouda. Argumentoval tím, že nyní mají vše v rukou představitelé Jihomoravského kraje, a stěžoval si, že o jejich jednáních s Dornou není Automotodrom dostatečně informován.

Jakoukoli netransparentnost ze strany Jihomoravského kraje na místě jednoznačně odmítl Stanislav Juránek (KDU-ČSL), Haškův náměstek ve vedení kraje a zároveň senátor a člen podvýboru pro sport.

Kraj chce být spolupořadatelem Velké ceny nejen formálně, ale i prakticky, chce plný přístup k účetnictví, společnou kontrolu nad všemi příjmy i výdaji. Na tomto bodu jednání až dosud drhla.

Závazky za Dornou vznikají kvůli vysokému tzv. zalistovacímu poplatku, který musí pořadatelé závodů španělskému promotérovi zaplatit, aby se u nich seriál MS motocyklů zastavil. V případě Brna by mělo jít o 70 milionů korun ročně.

Dotaci od státu v minulosti formálně čerpal Autoklub ČR, který je minoritním vlastníkem v akciovce Automotodrom Brno, ale s jejími představiteli vede zároveň několik soudních sporů (více zde).

Loni poukázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na to, že tento způsob vyplácení dotací by mohl být v rozporu s evropskými normami.

Ministerstvo školství proto vyzvalo Automotodrom i Autoklub k tzv. notifikačnímu procesu. Oslovení ale potřebné doklady podle ministra Marcela Chládka nedodali, a tak jeho úřad dotaci stopnul.

Pak se s nabídkou pomoci přihlásil ústy hejtmana Haška Jihomoravský kraj. Na konto kraje poslala tedy vláda další dotaci a nyní se řeší, jak se s ní naloží. Kraj chce být spolupořadatelem Velké ceny už letos, argumentuje tím, že za jiných okolností dotaci na konto Dorny přeposlat nemůže.

Spletitý příběh této dotace je ještě podrobněji popsán zde.

 

Právě se děje

Další zprávy