Bezpečnost je stejně důležitá jako boj s dopingem. Cyklisté žádají po smrti Demoitiého změny

Jakub Šafránek Jakub Šafránek
29. 3. 2016 11:15
Po tragickém úmrtí Antoina Demoitiého, kterého přejel doprovodný motocykl, žádají cyklisté bezpečnější závody. Mezi návrhy na zlepšení zaznívá omezení počtu doprovodných vozidel i jejich rychlosti nebo přísnější testy pro šoféry.
Podívejte se na srážku Sagana s motorkou na loňské Vueltě. | Video: Youtube

Praha - Když v létě srazila na Vueltě motorka aktuálního mistra světa Petera Sagana, bylo z toho jen pár odřenin a odstoupení ze závodu. "Jsem zvědavý, jestli se po mém pádu něco změní. Ale asi ne. Rozhodně by se ale mělo v tomto směru něco změnit,“ uvedl tehdy Sagan.

Jak ukázal tento víkend, nezměnilo se opravdu nic. Antoine Demoitié během závodu Gent-Wevelgem na následky střetu s doprovodným motocyklem zemřel (více čtěte zde).

A Sagan, stejně jako mnozí další elitní cyklisté, znovu volá po tom, aby se zpřísnila opatření, jež by podobným kolizím zamezila. "Bezpečnost jezdců na závodech je absolutní priorita," napsal Sagan na Facebook.

Bezpečí je důležité. Jako boj s dopingem

V podobném duchu se vyjadřují i další hvězdy světové cyklistiky. "Potřebujeme OKAMŽITĚ zavést regulaci motorek při závodech," napsal na Twitter třeba Alberto Contador.

"Je jasné, že největším problémem cyklistiky je doping, ale stejně důležitá jsou i bezpečnostní opatření," uvedl zase na Facebooku Marcel Kittel. "A to nejen kvůli tomu, že někdo může přijít o život. Ale prostě proto, že se s tím zatím nic nedělalo."

Na stranu kritiků stávajících opatření, která situaci v pelotonu příliš neregulují, se přidala i Profesionální asociace cyklistů (CPA).

"Nechceme v těchto těžkých chvílích čeřit vodu, ale uvnitř jsme hodně rozladění," uvedl prezident CPA Gianni Bugno. "Na nebezpečí pro závodníky a nutnost regulací neustále upozorňujeme (ale nic se nestalo)."

Omezit rychlost i počet vozidel

A co přesně by se mělo udělat? Například Kittel navrhuje, aby se zavedly pečlivé statistiky srážek doprovodných vozidel s cyklisty, aby na motorkách jezdili zkušenější řidiči či aby nebezpečná místa na trati označovala jasná světla.

Ir Dan Martin zase mluví o omezení rychlosti doprovodných vozidel a Carlos Verona navrhuje redukci počtu vozidel a přísnější testy pro jejich šoféry.

Zdali Demoitiého smrt nastartuje dalekosáhlé změny, ale zatím jasné není, Mezinárodní cyklistická unie (UCI) zatím pouze uvedla, že smrtelnou havárii důkladně vyšetří.

Jeden precedent, při kterém smrt závodníka nastartovala změny regulí, by tu ale každopádně byl. Smrt Andreje Kivileva, po němž zavedla UCI povinné nošení přileb v roce 2003.

"Z tragické smrti Demoitiého musíme vyvodit důsledky. Začít mluvit otevřeně a dobrat se k nějakým výsledkům," shrnuje přání všech Kittel.

 

Právě se děje

Další zprávy